پروسه مضری که دائماً تکرار می‌شود

وصال روحانی
خبرنگار
آثار تعطیلی 40 روزه لیگ برتر فوتبال که به سبب برگزاری دو هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا و همچنین رقابت‌های فوتبال بازی‌های آسیایی‌ هانگژو اعمال شده بود، بر شکل و فرم کار تیم‌های حاضر در این لیگ و کیفیت بازی‌های هفته هفتم این مسابقات که از پنجشنبه 13 تا یکشنبه 16 مهر برگزار شد، کاملاً محسوس و نمایان بود.
برخی نتایج غیرمنتظره و نمایش نازل اکثر بازیکنان تیم‌ها حکایت از این داشت که با وجود از سر گرفته شدن تمرینات تیم‌ها و انجام تعداد قابل توجهی مسابقه تدارکاتی، هیچ‌یک از آنها به فرمی بازنگشته‌اند که قبل از تعطیلی بازی‌ها داشتند. مربیان تیم‌ها از اینکه مجبورند به سبب تعطیلی‌ها و توقف‌های مکرر مسابقات در طول فصل چند بار پروسه بدنسازی شاگردان خود را اجرایی کنند، به دفعات گلایه کرده‌اند اما گوش شنوایی وجود نداشته است. به لحاظ تاکتیکی هم تیم‌ها و مربیان‌شان به قدری دچار بیم و تردید درخصوص نحوه کار خود شده‌اند و آنچه را که صلاح و مصلحت است گم کرده‌اند که بیشتر به دفاع و ضدحمله روی می‌آورند تا اگر برنده نمی‌شوند، لااقل گل هم نخورند و بازنده میدان نباشند.
البته تراکتور به روند احیای خود پس از شروع بدش در لیگ بیست و سوم استمرار بخشیده و پرسپولیس و سپاهان هم روحیات تهاجمی خود را حفظ کرده‌اند اما اکثریت با تیم‌هایی است که محافظه‌کارانه بازی می‌کنند و منتظر حوادث مساعد می‌مانند تا از آنها در راه کسب نتایج مورد نظرشان بهره گیرند. بدتر آنکه تعطیلی 40 روزه‌ای که از اوایل شهریور تا اواسط مهر اعمال شد، آخرین مرتبه توقف لیگ نیست و چون تیم ملی در راه شرکت در تورنمنت اردن قرار دارد، مسابقات دوباره تا 25 مهر تعطیل شده و از این تاریخ هفته ششم رقابت‌ها که پیش‌تر به کلی لغو شده بود، آغاز می‌شود و تا روز 29 مهر تمامی دیدارهای این هفته برگزار خواهد شد. تأکید تیم‌ها بر این نکته که با هر دفعه تعطیل شدن لیگ هفته‌ها طول خواهد کشید تا آنها به همان آمادگی گروهی و هماهنگی تاکتیکی قبلی برسند، از دید مسئولان امر مسأله‌ای نیست که شایان توجهی خاص باشد ولی باید به تیم‌ها حق داد که پس از رسیدن به یک نقطه مثبت با وقوع هر تعطیلی چند هفته‌ای هرچه رشته کرده‌اند، پنبه می‌شود و باید همه چیزها را از نو آغاز کنند. اولین و مهم‌ترین خاصیت و الزام هر لیگ، وجود استمرار در اجرای آن است و همین پیگیری‌ها و همت‌ها و پافشاری‌ها است که تیم‌ها را به بلوغ تاکتیکی می‌رساند. در لیگ ما تا چنان بلوغی شامل حال تیم‌ها می‌شود، لیگ وارد یک تعطیلی چند هفته‌ای می‌شود و دستاوردهای قبلی روی هوا می‌رود. این پروسه‌ای است که تیم‌ها را نالان و استانداردهای لیگ را مخدوش می‌کند ولی هرگز فکری به حال آن نشده و این معضل همچنان باقی مانده و بعید است که به هفته‌های بعدی لیگ امسال و ادوار آینده این مسابقات هم بسط نیابد. همین حالا هم تیم‌های حاضر در لیگ در شرایطی برای هفته ششم این پیکارها تدارک می‌بینند که هفته هفتم به تصمیم سران سازمان لیگ زودتر و طی سه - چهار روز گذشته برگزار شد و در یک روند جالب «عطف به ماسبق» انجام بازی‌های هفته قبل از آن را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود!
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی