صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

کیش و مات در برج باشکوه

 

سعید آقایی – هانگژو
 روزنامه نگار

بازی‌های فکری یکی از شاخه‌های جالب و جذاب بازی‌های آسیایی هانگژو است. رشته‌ای که تحرک و هیجان رشته‌های دیگر را ندارد اما از دنیای جذاب و ویژه‌ای برخوردار است که سبب شده تا کشورهای صاحب ورزش و توسعه یافته روی آن متمرکز شوند و برای مدال‌هایش برنامه‌ریزی کنند. شطرنج یکی از رشته‌های حاضر در هانگژو بود که در آن کشورهای مهمی چون چین میزبان، ازبکستان، کره جنوبی، ژاپن و هند حضور دارند و برای مدال‌هایش جنگی تمام عیار را به راه انداخته‌اند. ایران نیز در رشته شطرنج حاضر است و اگرچه در بخش انفرادی به طرز عجیبی ناکام ماند و هیچ توفیقی نیافت اما این ناکامی را در بخش تیمی جبران کرد تا ثابت کند در میان مدعیان قاره کماکان دست بالا را در کنار هند و چین دارد. دو تیمی که در این رقابت‌ها مقابل ایران دست پایین را داشتند و این شاید مهم‌ترین دستاورد شطرنج از بازی‌های آسیایی بود.
شطرنج برخلاف سایر رشته‌های دیگر در مجموعه ورزشی و استادیوم‌ها برگزار نمی‌شود و میزبان در یک ابتکارعمل جالب یک برج باشکوه را برای میزبانی این رشته در نظر گرفته است. برجی بیست و چند طبقه و سر به فلک کشیده و بسیار مجلل در نزدیکی مرکز خبری بازی‌ها و ساختمان مرکزی و بین‌المللی نمایشگاه‌های هانگژو و در کنار یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شهر که میزبان این دو رشته خاص است. انتخاب این برج اما نکته جالب و عجیب دارد. ساختمانی که اساساً برای این رشته‌ها طراحی شده و یک ساختمان اداری نیست؛ مرکز بازی‌های فکری هانگژو.
در پیشانی ساختمان یک علامت بی‌نهایت به چشم می‌خورد. یک لوگوی ساده اما بشدت چشم‌نواز که با دو رنگ بنفش و صورتی که رنگ غالب لوگو بازی‌ها هستند، طراحی شده و از چند صد متری قابل رویت است. این ساختمان باشکوه تماماً اختصاص به بازی‌های فکری دارد و به نوعی مرکز بازی‌های فکری هانگژو محسوب می‌شود. تمامی آنچه که برای این مدل بازی‌ها نیاز بوده در این ساختمان پیش‌بینی شده است در طبقات ابتدایی ساختمان یک کتابخانه مجلل قرار دارد که در آن عمده کتاب‌های مرتبط با این نوع بازی‌ها وجود دارد. کلاس‌های آموزشی و ورک شاپ و کالج در طبقات دیگر قرار دارند و در ادامه سالن‌های مخصوص به بازی‌های فکری نظیر شطرنج، ورق بازی و حتی بازی‌های الکترونیک تعبیه شده. طراحی سالن‌ها و معماری آن کاملاً منطبق با نیازها و الزامات این رشته‌هاست و در آن جزئی‌ترین المان‌ها نیز رعایت شده. همین سبب شده تا ساختمان بازی‌های فکری در هانگژو از هر نظر یک سازه خاص باشد. سازه‌ای که بعید به نظر می‌رسد نظیرش را بتوان درجای دیگری از جهان یافت.
دلیل یکه‌تازی چین در رشته‌هایی چون شطرنج را می‌توان در همین جزئیات دید. اینکه آنها در شطرنج و دیگر رشته‌های فکری یکه‌تاز هستند و مدال‌های جهانی، المپیاد، بازی‌های آسیایی و... را درو می‌کنند، در همین نکته جالب و بشدت کلیدی است. اینکه چشم بادامی‌ها برای شطرنج هم زیرساخت خاص و ویژه در نظر گرفته‌اند!

جستجو
آرشیو تاریخی