حاضر بودم مسئولیت تیم امید را بپذیرم و مطمئنم نتایج بهتری رقم می‌خورد

اصغر مازیار: فدراسیون فوتبال باید در اتاق فکر خود تجدید‌نظر کند

فرخ حسابی
روزنامه‌نگار
ناکامی تیم ملی امید ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک به یک موضوع کاملاً تکراری در فوتبال ایران تبدیل شده است، سرنوشت محتومی که گویی قرار نیست تغییر کند. حذف ناامیدکننده تیم تحت هدایت رضا عنایتی از بازی‌های آسیایی با شکست مقابل هنگ‌کنگ نیز باعث شد ضعف این تیم و کادر فنی آن بیشتر به چشم بیاید و کارشناسان و طرفداران فوتبال نقدهای تندی نسبت به آن داشته باشند.
اصغر مازیار کارشناس برجسته فوتبال ایران که عضو گروه مطالعات تکنیکی کنفدراسیون آسیا (Technical Study Group) است و همواره در رقابت‌های فوتبال پایه به عنوان یکی از کارشناسان تحلیلگر کنفدراسیون حضور دارد و سابقه مربیگری در تیم ملی نونهالان را داشته در مورد ناکامی تیم امید تحلیل خود را اینچنین ارائه کرد: «عملکرد تیم امید باید از دو جنبه مورد بررسی قرار گیرد، یکی نمایش درون زمین و عملکرد کادر فنی در طول بازی‌ها و دیگری هم انتخاب نفرات کادر فنی و حمایت‌هایی که باید به شکل لجستیکی و توسط تیم بیرون زمین انجام می‌شد. در مورد عملکرد درون زمین واقعیت این است که عملکرد خوبی نبوده؛ چه از سوی بازیکنان و چه کادر فنی که البته نقش کادر فنی بیشتر است. در مقاطعی تصمیماتی توسط کادر فنی گرفته می‌شد که کمکی به تیم نمی‌کرد و حتی به ضرر ما در جریان بازی بود. سرمربی تیم و کادر او با هر شرایطی که وجود داشته، مسئولیت این تیم را قبول کرده‌اند و باید عملکرد بهتری ارائه می‌دادند اما در زمینه شیوه بازی و تعویض‌ها ما خوب نبودیم. چون این تیم کادر فنی قوی‌ای نداشت طبیعی بود که تصمیات درستی نیز گرفته نشود.»
مازیار با اشاره به حذف ایران مقابل هنگ‌کنگ ادامه داد: «در بازی مقابل هنگ‌کنگ یک پلن داشتیم که آن هم ارسال برای ارسلان مطهری بود که کاملاً دست‌مان رو شده بود. ضمن اینکه خود ارسلان در زدن ضربات آخر با دقت عمل نمی‌کرد. وقتی چنین چیزی دیده می‌شود کادر فنی باید از روش دیگری استفاده کند. بعد از خوردن گل هم تغییری در تاکتیک تیم و بازیکنان ندیدیم و ناگهان دقیقه 85 سه بازیکن با هم عوض شدند! تأکید می‌کنم که اعضای کادر فنی تیم امید همگی افراد قابل احترامی هستند اما تجربه کمتری داشتند و عملکردشان زیر سؤال رفت.»
رضا عنایتی مدعی است که او زمانی هدایت تیم امید را بر عهده گرفته که هیچ‌کس جرأت چنین کاری را نداشته است. مازیار، مدرس دوره‌های مربیگری فوتبال آسیا، پاسخ او را اینطور داد: «من به جرأت می‌گویم که اصلاً اینطور نیست. خیلی‌ها علاقه‌مند بودند بیایند و به این تیم کمک کنند البته غیر از آن دو سه نفری که نمی‌دانیم با چه معیاری از سوی فدراسیون مطرح شدند و جواب منفی دادند. من خودم صراحتاً می‌گویم حاضر بودم مسئولیت تیم را به طور کامل به عهده بگیرم و مطمئن هستم که نتایج بهتری نسبت به نتایج فعلی برای تیم امید کسب می‌شد. عنایتی جزو بازیکنان خوب، ملی‌پوش و آقای گل فوتبال ایران بوده اما به تازگی وارد دنیای مربیگری شد‌ه و در مربیگری باشگاهی هم تجربه کمی دارد. ایشان البته راه درازی در این عرصه در پیش دارند، صحبت ایشان یک مقدار احساسی است و به نظرم برای پیشرفت در مربیگری باید از چنین صحبت‌هایی پرهیز کنند.»
مازیار در مورد بحث دوم خود یعنی انتخاب کادر فنی و مسائلی که مربوط به فدراسیون فوتبال می‌شود نیز صحبت کرد: «واقعیت این است که فدراسیون فوتبال باید در اتاق فکر خود تجدید نظر کند، اتاق فکری که در این چند ماه اخیر دارد کار می‌کند خیلی قوی عمل نکرده است. اول باید فکر کنیم که فوتبال ما کجا است و چه می‌خواهد، نتایج‌مان چه بوده و پیشرفت‌هایی که هدف‌مان بوده تا چه حد رقم خورده است. تکلیف تیم امید نیز یک بار برای همیشه باید مشخص شود که فدراسیون متولی این تیم است یا کمیته المپیک. برای آینده، فدراسیون باید مربیان خوبی را با نظر یک کمیته فنی انتخاب کند، به آن مربیان زمان و فضای کار بدهد و اطمینان بدهد که آنها می‌توانند کار خودشان را پیش ببرند، نه اینکه مقطعی باشد مثل کاری که با آقای مرفاوی در تیم جوانان کردند یا با خود من در تیم نونهالان. فدراسیون باید تفکری که جواب نداده را تغییر دهد و با آینده‌نگری تصمیم بگیرد، نه با نگاه چند ماهه و کوتاه مدت.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی