داغ‌ترین انتخابات تاریخ هیأت فوتبال تهران

جنگ لابی و بازی‌های پشت پرده

مرتضی طهوری
روزنامه نگار
هیأت فوتبال تهران تا قبل از دوره حضور حبیب‌الله شیرازی، یک سازمان نه چندان مهم تلقی می‌شد که عمده فعالیت آن، دریافت پول خروج از استان بازیکنان یا نهایتاً ثبت قراردادها در یک دفتر قدیمی و فکستنی در ورزشگاه شهید شیرودی بود. حالا چند سالی است هیأت فوتبال به یک واحد مجزا، درآمدزا و پرحاشیه تبدیل شده که بزرگان فوتبال و افراد سرشناس را وسوسه کرده تا وارد چالش انتخابات آن شوند و شانس خود را برای رسیدن به بالاترین آرای ممکن، امتحان کنند.  
 
سه‌شنبه بزرگ در راه است  
ساعت 15 روز سه‌شنبه 18 مهرماه، به عنوان زمان شروع فرایند انتخاب رئیس جدید هیأت فوتبال استان تهران مشخص شده و در این تاریخ، کاندیداهای باقی‌مانده باید بر سر صندلی‌ای که سابقاً در اختیار شیرازی بود، با هم مبارزه انتخاباتی کنند. مبارزه‌ای که بدون تردید جنجال‌های فراوانی را در پی خواهد داشت. یک سه‌شنبه پردردسر برای فوتبال ایران در راه است زیرا اتفاقات چند سال گذشته، حالا دیگر هیأت فوتبال تهران را به محلی پر خبر و سرشار از حاشیه تبدیل کرده و همه دوست دارند نتیجه این انتخابات را بدانند.  
 
از ثبت‌نام تا لابی  
حتی ماجرای ثبت‌نام افراد هم در این انتخابات عجیب و پرماجرا بود. تقریباً هر کسی که سری در میان سرهای فوتبال کشورمان داشت، تلاش کرد وارد پروسه انتخابات شود و ثبت‌نام کند. تعداد زیادی از آنها که ثبت‌نام کردند، مطلقاً می‌دانستند هیچ شانسی برای حضور در این چالش را ندارند و بر اساس مفاد قانونی حذف می‌شوند اما وسوسه‌های فردی و مطرح شدن نام‌شان در رسانه‌ها اجازه نمی‌داد انتخاب دیگری داشته باشند. انتخابات هیأت فوتبال استان تهران از زمان ثبت‌نام‌ها داغ شد و حالا به پشت‌پرده‌های عجیب و لابی‌های بسیار بزرگ کشیده است. البته تا قبل از دوران حضور علی کفاشیان در مسند ریاست فدراسیون فوتبال، هیچ هیجانی برای برگزاری انتخابات هیأت فوتبال استان‌ها در ایران نبود اما آنقدر حواشی از دل این انتخابات بیرون آمد که به تیتر اصلی رسانه‌ها بدل شد. تهران که شرایطش با همه جای ایران متفاوت است، طبیعتاً وضعیت بدتری هم خواهد داشت.  
 
هتل‌ها؛ محل قرار و لابی  
با حذف نام حسین خبیری، صادق درودگر، نیما نکیسا و چند مسئول دیگر که ثبت‌نام آنها مشخصاً به حضور در انتخابات نمی‌انجامید، مبارزه اصلی به یک مربع تبدیل شد. مجید کیومرثی، سهیل مهدی، مهرداد سراجی و البته میرشاد ماجدی 4 نفری هستند که این روزها به عنوان اصلی‌ترین چهره انتخاباتی از آنها یاد می‌شود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، یکی از این جمع، رئیس بعدی هیأت فوتبال استان تهران است. جالب اینکه هر 4 نفر وارد رایزنی‌های انتخاباتی شده‌اند و 3 هتل بزرگ تهران، معمولاً محلی است که قرار و جلسات این افراد آنجا انجام می‌شود. هر کدام از آنها با افراد بانفوذ فوتبال رابطه دارند، به دنبال کسب آرا از صاحبان رأی در شهرهای مختلف تهران هستند و البته دستی هم بر آتش رسانه‌ها دارند.  
 
به یکدیگر رحم نکنید!  
گویا برنده شدن در این انتخابات به قدری برای چهره‌های یاد شده اهمیت دارد که حاضر نیستند حتی یک گام عقب بکشند. آنها قرار نیست به یکدیگر رحم کنند و از هر طریق، مشغول جذب اطلاعات و آمار از هم هستند. مشخص است که تنور این انتخابات داغ است و رئیس بعدی به سادگی صاحب بالاترین رأی نمی‌شود. البته برخی اعتقاد دارند ممکن است تعداد نهایی حاضران در پروسه انتخابات به 3 نفر برسد و چند نفری به نفع دیگران کنار بکشند تا با انتخاب شدن نفر مورد نظر خود، بدون اینکه چالش انتخابات را تجربه کنند، صاحب جایگاه در دوران جدید شوند. به هر حال لابی و تلاش برای رسیدن به رأی بیشتر چنان وسوسه‌انگیز است که خبرهایی مبنی بر عبور چند چهره حاضر در انتخابات از خط قرمزهای اخلاقی را به گوش می‌رساند. یکی از آنها به تازگی با سوءاستفاده از فشار رسانه‌ای که روی کاندیدای دیگر است، تلاش دارد تا وضعیت را به سود خود برگرداند و دیگر کاندیدا در حال رایزنی است تا به عنوان چهره مورد وثوق مدیران ارشد فدراسیون فوتبال، وارد انتخابات شود. این وضعیت تا زمان انتخابات هم ادامه دارد و شاید بی‌اخلاقی‌ها افزایش یابد اما سؤال اینجاست: «مگر حضور در پست ریاست هیأت فوتبال استان تهران چه عایدی در پی دارد که چنین شرایطی را برای انتخابات آن شاهدیم؟

جستجو
آرشیو تاریخی