صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سیزده - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

مظاهری، هواداران عربستانی و ماجرایی که ختم به خیر شد

فوتبال، سرزمین صلح و دوستی

در اواسط دیدار دو تیم نساجی ایران و الهلال عربستان، اتفاق عجیبی رخ داد. روی یک درگیری ساده که نمونه‌اش در فوتبال ایران به وفور یافت می‌شود، داور بازی به دو بازیکن حاضر در میدان کارت قرمز نشان داد تا هم نماینده ایران را 10 نفره کند و هم نماینده عربستان را. همین امر، جو ورزشگاه را حسابی متشنج کرد و تعدادی از تماشاگرنماها که طی سال‌های اخیر هرگز از تعدادشان کم نشده و هر بار در هر دیدار بین‌المللی یک شاهکار جدید خلق می‌کنند، این بار شانس خود در پرتاب اشیا‌ به سمت بازیکن اخراج شده الهلال را امتحان کردند و نگذاشتند «سلمان فرج» به راحتی راه رختکن را پیدا کند.
رفتار آنها، به قدری زننده و زشت بود که باعث اعتراض سایر تماشاگران با فرهنگ تیم نساجی روی سکوها شد اما برای خاتمه یافتن این ماجرا، رشید مظاهری وارد عمل شد و سلمان فرج را تا راهروی خروجی به سمت رختکن همراهی کرد. رفتار جوانمردانه این دروازه‌بان باتجربه باعث شد هواداران الهلال وارد صفحه اینستاگرام رشید شده و از او به عنوان یک بازیکن بااخلاق، تعریف و تمجید کنند.
موضوع حالا دیگر از بُعد ورزشی خود خارج شده و به بُعد فرهنگی تبدیل شده بود. آنطور که رفقای نزدیک مظاهری می‌گویند، او چندان اهل زیر و رو کردن فضای مجازی و استفاده از صفحه شخصی خود نیست اما به خاطر اتفاقات رقم خورده به وجد آمد و از طریق صفحه خود، به دو زبان فارسی و انگلیسی این موضوع را تشریح کرد. او در صفحه خود نوشت: «این روزها همه از رفتار من در حمایت از بازیکن الهلال عربستان در دیدار تیم محبوب مازندران با نماینده عربستان سعودی تمجید می‌کنند؛ اما من می‌خواهم اینگونه بگویم که رفتار من یک وظیفه اخلاقی از سوی هر ایرانی متمدنی با پشتوانه ۷۰۰۰ سال تمدن است. تمدنی بر پایه انسانیت، مهر و دوستی، اگرچه نمی‌توانم غم خود را از شکست تیمم در این دیدار مهم پنهان کنم اما می‌بایست از لطف و محبتی که هواداران تیم محبوب الهلال عربستان به بنده داشتند سپاسگزاری کنم که اینچنین مرا مورد لطف و محبت خویش قرار دادند و نشان دادند که ما دو ملت ایران و عربستان می‌توانیم در عین رقابت در میدان ورزش رفقای خوبی در بیرون میدان باشیم و با احترام به تاریخ و تمدن همدیگر این دوستی را تحکیم بخشیم. در پایان می‌خواهم با یک جمله و یک بیت شعر از یکی از بزرگان وطنم کلامم را به پایان برسانم. بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند.»
 این اتفاقات در کنار هم، گره جدیدی بین ورزش و فرهنگ زد و باعث شد به یاد بیاوریم فوتبال، سرزمین صلح و دوستی است نه پرتاب اشیا. حالا که فضای مجازی، فاصله انسان‌ها را از میان برداشته و هیچ مرزی باقی نمانده، کاش در فضای واقعی نیز، رفتار برخی تماشاگران ایرانی (همه تیم‌های ما) تغییر کند و بین‌المللی شود. چون نه تنها این مسائل عواقب انضباطی دارد بلکه باعث می‌شود تا نگاه به رفتار و ایرانی به شکل دیگری تغییر کند. با این حال مقابل الهلال، رشید مظاهری نشان داد که فوتبال می‌تواند باعث وفاق شود و البته تمدن ایرانی را به تمام نقاط جهان نشان بدهد. موضوعی که باید بیشتر از این به آن پرداخته شود.

ZOOM

اتفاقات بازی نساجی – الهلال و رفتار زیبای رشید مظاهری گره جدیدی بین ورزش و فرهنگ زد و باعث شد به یاد بیاوریم فوتبال، سرزمین صلح و دوستی است نه پرتاب اشیا. حالا که فضای مجازی، فاصله انسان‌ها را از میان برداشته و هیچ مرزی باقی نمانده، کاش در فضای واقعی نیز، رفتار برخی تماشاگران ایرانی (همه تیم‌های ما) تغییر کند و بین‌المللی شود

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی