صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و یازده - ۱۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و یازده - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

بسکتبال بعد از دو دهه بدون مدال ماند

مقصر را پیدا کنید

پریسا غفاری
روزنامه نگار

تیم ملی بسکتبال ایران اختلاف ۲۱ امتیازی را مقابل فیلیپین جبران کرد؛ اما در پایان با اختلاف یک امتیاز شکست خورد و از صعود به نیمه‌نهایی بازماند تا امروز برای کسب رده پنجم تا هشتم به مصاف کره جنوبی برود.
این تیم، بدون شکست از مرحله مقدماتی بازی‌های آسیایی به یک‌چهارم نهایی صعود کرده بود و تیم فیلیپین در مقابل با شکست مقابل اردن مجبور به انجام یک بازی بیشتر برای صعود شده بود. فیلیپینی‌ها با این اوصاف به کمک جاستین براونلی تا کوارتر سوم ۲۱ امتیاز از ایران پیش افتادند؛ اما شاگردان دمیر در مهار این بازیکن که تا پایان ۱۲ از ۲۱ پرتاب منطقه‌ای موفق و ۵ پرتاب سه امتیازی داشت، موفق عمل نکردند.
کوارتر سوم هم با اختلاف ۱۷ امتیاز به سود فیلیپین تمام شد؛ اما بازیکنان ایران کوارتر چهارم را متفاوت شروع کرده و با دو پرتاب سه امتیازی متین آقاجانپور، اختلاف یک رقمی شد. سینا واحدی هم در این کوارتر عملکرد خوبی داشت و بعد از یک پرتاب سه امتیازی و در ادامه دو پرتاب آزاد این بازیکن، تیم ایران در یک دقیقه و نیم به پایان بازی بالاخره از فیلیپین پیش افتاد. فاخاردو و براونلی آخرین امتیازات را برای فیلیپین کسب کردند و این تیم با اختلاف یک امتیاز پیش افتاد. آنها در ثانیه‌های پایانی نتیجه را حفظ کردند و ۸۴ بر ۸۳ برنده شدند .سینا واحدی با ۲۴ امتیاز در پایان این مسابقه بهترین امتیازآور ایران بود.

‌اولین دوره بدون مدال بعد از دو دهه
تیم ملی بسکتبال ایران از سال ۲۰۰۶ که مدال برنز بازی‌های آسیایی را گرفت، در هیچ دوره‌ای بدون مدال از این بازی‌ها برنگشته بود؛ سال 2006 مدال برنز، 2010 مدال برنز، 2014 مدال نقره و 2018 مدال نقره و حال سال 2022 که در مرحله یک‌چهارم نهایی از راهیابی به مرحله یک‌چهارم نهایی بازماند تا نوار ناکامی‌های جواد داوری در فدراسیون جدید ادامه‌دار شود.
هر چند هاکان دمیر، سرمربی ترکیه‌ای تیم ملی حاضر نشد درباره این شکست‌ها گفت‌و‌گویی با هیچ خبرنگاری داشته باشد ولی از ظواهر امر پیدا بود که شدیداً از عملکرد شاگردانش ناراضی است چرا که شاگردان او وقتی توانستند اختلاف 21 امتیازی را جبران کنند چطور در پنج ثانیه پایانی نتوانستند برتری یک امتیازی را حفظ کنند. به هر حال رؤیای طلایی شدن در دوره نوزدهم بازی‌ها برای ایران تمام شد و آنها برای رسیدن به جایگاه پنجم حداقل باید از سد کره جنوبی بگذرند.
‌نکاتی که علاقه‌مندان را اذیت می‌کند؟
دیگر هر چیز بنویسیم تکراری است ولی واقعاً یک مورد خیلی عجیب است که در خصوص حسن علی‌اکبری باید تأیید کرد که از او در جام جهانی مقابل برزیل به عنوان استارتر استفاده می‌کنیم ولی در این بازی اصلاً از او استفاده نشد؟
نکته دیگر مربوط به بازیکنی به نام سینا واحدی است که اینجا نشان داد چه پتانسیلی دارد و چطور باید از او استفاده کرد!
بعد از شکست‌های متوالی بسکتبال به بدترین شکل ممکن در تمام تورنمنت‌ها انتخاب‌های اشتباه، عدم برنامه‌ریزی مناسب و درنهایت عدم پاسخگویی نسبت به انبوه مشکلات در حالی که حتی به نیمه عمر فدراسیو‌ن جواد داوری هم نرسیدیم، امروز پاسخگو بودن فدراسیون نسبت به آنچه بر سر بسکتبال می‌آورد یک خواست عمومی است.
‌کاظمی و واحدی چرا؟
ارسلان کاظمی را داریم که زمان دعوت نشدن از او مورد بازخواست قرار گرفتیم که چرا صبح تا شب درخصوص او نمی‌نویسید و حالا انتظار داریم وقتی هیچ بزرگتر دیگری در تیم نیست، قدرت رهبری تیم و تأثیر بیشتری را نشان دهد نه اینکه در یک جای حساس یک موقعیت ایده‌آل را خراب کند.
همه اینها اما و اگرهایی است که در ذهن هر علاقه‌مندی هست و باید منتظر بازگشت هاکان دمیر ماند تا پاسخ‌های خود را دریافت کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی