صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و یازده - ۱۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و یازده - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

بازگشت به ماریتیمو با هزار و یک هدف

جست و جوی پیراهن ملی در مدیرا

امیر اسدی
روزنامه نگار
امیر عابدزاده از جمله بازیکنانی است که علاقه ویژه‌ای به بازی در فوتبال اروپا دارد و به هر قیمتی به لیگ ایران برنمی‌گردد. امیر تابستان امسال به تیم سابق خود «ماریتیمو» پرتغال بازگشت تا فصل جاری را در لیگ دسته دوم فوتبال این کشور بگذراند. او که در فصل نقل و انتقالات شایعات پیوستنش به تیم‌هایی مانند استقلال، پرسپولیس یا تراکتور مطرح بود در نهایت ترجیح داد به تیم سابق خود در پرتغال بازگردد و قید حضور در لیگ برتر ایران را در فصلی که جام ملت‌های آسیا برگزار می‌شود، بزند. قطعاً عابدزاده با حضور در پرتغال قصد دارد خودش را بار دیگر به سطح فنی قابل قبول برساند تا انتخاب امیر قلعه‌نویی برای اردوهای تیم ملی ایران باشد.
امیر در چهار سال حضور ابتدایی خود در ماریتیمو در لیگ پرتغال عملکرد درخشانی داشت و در میان بهترین دروازبان‌های لیگ برتر پرتغال قرار گرفت. او سپس به لیگ دسته دوم اسپانیا رفت و در آنجا هم نسبتاً موفق بود و در ۳۵ مسابقه در دروازه «پونفرادینا» حضور داشت که موفق به ثبت ۹ کلین‌شیت شد. در همین دوران و زمانی که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران بود، نگاه ویژه‌ای به این دروازه‌بان ایرانی داشت. کی‌روش او را در لیست جام جهانی ۲۰۱۸ قطر قرار داد و در مسابقات جام ملت‌های آسیا به تیم ملی دعوت شد. همچنین امیر یکی از دروازه‌بان‌های تیم ملی در جام جهانی 2022 بود که البته فرصت بازی به دست نیاورد.
اما امیر قلعه‌نویی برخلاف کارلوس کی‌روش به بازیکنانی که در لیگ‌های داخلی بازی می‌کنند، نگاه ویژه‌ای دارد. اگر عابدزاده فصل نقل و انتقالات به لیگ برتر می‌آمد و در یکی از تیم‌های مطرح ایران بازی می‌کرد شاید اکنون رقیب اصلی بیرانوند برای تبدیل شدن به سنگربان شماره یک تیم ملی بود. البته حضور در پرتغال و بازی برای ماریتیمو هم نمی‌تواند مانعی برای بازگشت امیر به تیم ملی باشد. به شرطی که نمایش او زیر ذره‌بین قلعه‌نویی قرار بگیرد و سرمربی تیم ملی نگاه خود را نسبت به این دروازه‌بان 30 ساله تغییر بدهد. بخصوص که عابدزاده تنها دروازه‌بانی است که در 9 سال اخیر توانسته بیرانوند را روی نیمکت بنشاند. ضمن اینکه هر وقت امیر درون دروازه تیم ملی قرار گرفته، یا کلین‌شیت کرده و یا درخشیده است.
عابدزاده دیرتر از تمام بازیکنان ماریتیمو به اردوی این تیم اضافه شده و نیاز به زمان دارد تا بتواند جایگاه خود را درون دروازه به دست بیاورد. او وقتی در روزهای پایانی نقل و انتقالات تابستانی راهی پرتغال شد، سه هفته از رقابت‌های لیگ دو پرتغال گذشته بود. او در این مدت یک بازی در تاکادالیگا انجام داده که منجر به پیروزی ماریتیمو شده است.
این تیم در آخرین بازی خود با دو گل مغلوب مافرا شد که نتیجه قابل قبولی محسوب نمی‌شود. ساموئل، دروازه‌بان ماریتیمو در این بازی بود که نتوانست انتظارها را بر‌آورده کند. بنابراین بعید نیست امیر هفته بعد به دروازه ماریتیمو برسد و اولین بازی خود را در لیگ انجام بدهد. اتفاقی که می‌تواند مداوم باشد و عابدزاده را بار دیگر به عنوان دروازه‌بان اول ماریتیمو معرفی کند. او قبل از کوچ به اسپانیا عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ برتر پرتغال را همراه با ماریتیمو به دست آورد و این بار هم چنین هدفی در سر دارد. با شناختی که از اراده و تمرکز امیر داریم، پیش‌بینی این است که او روزهای موفقی را در ماریتیمو سپری کند.

جستجو
آرشیو تاریخی