صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و ده - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و ده - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

مسابقات کشتی در بازی‌های آسیایی

شروع با طلا؟

محسن وظیفه
روزنامه نگار
تیم ملی کشتی فرنگی بعد از بازگشت از مسابقات قهرمانی جهان در صربستان با کمترین استراحت راهی هانگژو شد تا در بازی‌های آسیایی رقابت‌های خود را شروع کند. کسب سه مدال طلا توسط کاروان ورزشی ایران باعث شده تا حالا فشار بیشتری روی کشتی باشد؛ به خصوص فرنگی‌کارانی که تازه از صربستان برگشتند، فشار بیشتری را باید تحمل کنند.
بخشی از این فشار در مصاحبه محمدرضا‌ گرایی بعد از کسب مدال برنز در جهانی بلگراد مشهود بود که به طور رسمی اعلام کرد، نگاه و نظر مردم فشار روانی زیادی را به کشتی‌گیران وارد می‌کند. حالا این فشار نه تنها کمتر نشده بلکه با اندکی افزایش در هانگژو باز هم همراه تیم است.
رقابت‌‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان از روز چهارشنبه در هانگژو آغاز می‌شود و تیم ملی کشتی فرنگی دقیقاً چهارشنبه هفته گذشته از مسابقات جهانی بلگراد به تهران برگشت. در همان روز نخست تیم ملی کشتی فرنگی یک ستاره خود را روی تشک دارد. در روز نخست این رقابت‌ها مسابقات اوزان 60، 67، 77 و 87 کیلوگرم کشتی فرنگی برگزار می‌شود و فرنگی‌کاران ایران باید در این 4 وزن به روی تشک بروند اما سؤال مهم این است که در همان روز نخست مدال طلا به ایران می‌رسد؟
 
دلخانی؛ بازگشت برای المپیک
در وزن 60 کیلوگرم خبر خوب برای کشتی فرنگی این است که میثم دلخانی برگشته است. کشتی‌گیری که جهانی سال گذشته را از دست داد و امسال هم به دلیل تغییر وزن حضور در جهانی را از دست داد اما حالا در بازی‌های آسیایی او کارش را شروع می‌کند تا شانس ‌خود را برای رسیدن به مدال المپیک 2024 امتحان کند.
حضور دلخانی در این دوره از بازی‌ها خیلی مهم است و شاید یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال طلا در هانگژو باشد اما او رقیب سختی برای کسب مدال طلا دارد. زولامان شارشنبکوف قرقیزستانی که مدال طلای قهرمانی جهان را همین چند روز پیش در بلگراد کسب کرد، سخت‌ترین رقیب دلخانی در راه کسب مدال طلا است. البته کشتی‌گیر ژاپن، فومیتا هم که فینال مسابقات قهرمانی جهان را با شارشنبکوف برگزار کرد، می‌توانست رقیب سختی برای دلخانی باشد اما تصمیم کادرفنی ژاپن این بود که آیاتا سوزوکی به جای او در هانگژو کشتی بگیرد.
 
سهرابی؛ جانشینی برای گرایی؟
در وزن 67 کیلوگرم دوبنده تیم ملی کشتی فرنگی به دانیال سهرابی رسید. دانیال هفته پیش در جهانی بلگراد در وزن 72 کیلوگرم به سختی کشتی گرفت و خیلی زود هم با شکست مقابل علی ارسلان از جدول حذف شد اما حالا کادرفنی او را برای 67 کیلوگرم انتخاب کرده است. دانیال کشتی‌گیر 67 کیلوگرمی بود اما با نظر کادرفنی به 72 کیلوگرم رفت که جواب نداد و حالا دوباره به 67 کیلوگرم برگشته است. اینکه رفت و برگشت‌ها در نهایت چه بلایی سر دانیال سهرابی می‌آورد به کنار اما برای رسیدن به مدال طلا باید دید که حریف رقبای سرسختش می‌شود؟ اندو ژاپنی که مدال برنز قهرمانی آسیا را در سال گذشته کسب کرده، در این وزن حضور دارد. میرژان شرماخانبت قزاق هم با مدال برنز جهان و طلا، نقره و برنز آسیا هم در این وزن حضور دارد. البته هان ریو سو نامدار که طلای المپیک دارد، برای کره‌جنوبی کشتی می‌گیرد.
 
کاویانی‌نژاد؛ رقیبی سخت با طلای المپیک
در وزن 77 کیلوگرم امین کاویانی‌نژاد به بازی‌های آسیایی اعزام شده؛ در جهانی بلگراد محمدعلی ‌گرایی این دوبنده را به تن کرد اما به دلیل عملکرد ضعیف از ترکیب تیم خط خورد و حالا کاویانی‌نژاد که در جهانی 2019 عضو تیم ملی در قهرمانی جهان بزرگسالان بود، باید برای رسیدن به مدال طلا تلاش کند اما این تلاش تا چه اندازه جواب می‌دهد؟ آکژول محموداف از قرقیزستان طلای جهان و المپیک را دارد. همین چند روز پیش هم در بلگراد یقه رقبای خود را گرفت. او مدعی جدی مدال طلا است. در کنار او کیم هیون وو از کره‌جنوبی هم با کوله‌باری از مدال می‌آید.
 
علیزاده؛ خسته و ناتوان
شاید محتمل‌ترین و آسانترین مدال طلا در وزن 87 کیلوگرم به دست بیاید اما باید دید ناصر علیزاده حال این کار را دارد یا نه. علیزاده رقیب چندان سرسختی ندارد اما در جهانی بلگراد به بدترین شکل ممکن کشتی گرفت. علیزاده که حالا سابقه دو بار حضور در قهرمانی جهان و مدال طلای قهرمانی آسیا را دارد، در بلگراد به بدترین شکل ممکن از دور مسابقات حذف شد. علیزاده خسته و ضعیف نشان داد و حاصل این خستگی هم حذف از دور مسابقات بود.

جستجو
آرشیو تاریخی