صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • منهای فوتبال
  • هانگژو
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال ایران
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و ده - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و ده - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

نگاهی به مدال‌آوران شنا در بازی‌های آسیایی هانگژو

یاد فلپس زنده شد

امیررضا همایون ​
روزنامه نگار
تیم ملی شنای چین در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی نمایش فوق‌العاده‌ای داشت و موفق شد بیست و هشت مدال رنگارنگ کسب کند. اتفاقی که باعث شد تیم ملی شنای میزبان نقش بسزایی در صدرنشینی آنها در جدول رتبه‌بندی مدالی داشته باشد. این مسأله در چند دوره گذشته بی‌سابقه بوده است. با توجه به اینکه چین در این دوره از شناگران جوان استفاده کرد باید در انتظار درخشش آنها در بازی‌های المپیک پاریس که کمتر از یک سال دیگر به میزبانی پایتخت فرانسه برگزار می‌شود، باشیم و این یعنی یک جدال جالب دیگر بین آمریکا و چین.
جالب اینجاست که نتیجه‌ای که شنای چین در هانگژو کسب کرد را در چند سال گذشته تنها تیم شنای آمریکا با حضور مایکل فلپس در رقابت‌های المپیک ریو 2016 کسب کرده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد تا چند دوره آینده هم ادامه داشته باشد. این در حالی است که تیم ملی ژاپن که همواره رقابت‌های شنای بازی‌های آسیایی را با قهرمانی پشت سر می‌گذاشت و رقیب نداشت در این دوره تنها 22 مدال کسب کرد و پایین‌تر از چین که در مجموع 58 مدال در رقابت‌های شنا بدست آورده بود، در رتبه سوم قرار گرفت، مسأله‌ای که برای سامورایی‌ها یک شکست بسیار بزرگ به حساب می‌آید. زیرا مسئولان این کشور روی قهرمانی تیم شنای کشورشان در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی حساب ویژه‌ای باز کرده بودند. به نظر می‌رسد از این پس باید شاهد رقابت فشرده چین، ژاپن و کره جنوبی در مسابقات شنای بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا باشیم. نکته جالب اینکه چینی‌ها در رقابت‌های شیرجه به مانند همیشه نمایش خوبی داشتند و موفق شدند تا به اینجا دو مدال طلا کسب کنند. البته باید گفت تیم شنای کره جنوبی هم در این دوره موفق شد بدون احتساب رقابت‌های شیرجه که در روزهای آینده تکمیل می‌شود 22 مدال کسب کند. اگر دقیق‌تر بررسی کنیم متوجه می‌شویم که فاصله کشور چین با دو کشور دیگر یعنی ژاپن و کره جنوبی بسیار زیاد است. اتفاقی که دو عامل اصلی دارد، اول اینکه چین در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش انجام داده و دوم هم اینکه این کشور میزبان است و ورزشکارانش حمایت تماشاگران را داشتند.

ملکه مسابقات با 6 مدال طلا
در رشته شنا به علت تعدد ماده‌ها و مدال‌های زیادی که توزیع می‌شود، امکان کسب چند مدال توسط یک شناگر وجود دارد. مانند اتفاقی که برای مایکل فلپس در چهار دوره المپیک تابستانی رخ داد. در بازی‌های هانگژو این اتفاق اما برای ژانگ‌یوفی رخ داد. جایی که او موفق شد 6 مدال طلا کسب کند و سهم بسزایی در رسیدن تیم چین به مقام قهرمانی مسابقات شنا داشته باشد. یوفی که تنها 25 سال سن دارد، می‌تواند در رقابت‌های بعدی هم برای تیم کشورش افتخارآفرینی کند. این ورزشکار جوان در مجموع 10 مدال رنگارنگ برای کشورش در تمام مسابقات بدست آورده است که 6 تای آن طلا است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی