صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • هانگژو
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نه - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نه - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

چراغپور: نیمار، نیمار همیشگی نیست

به داد روحیه خراب پرسپولیس برسید

محمد محمدی سدهی
خبرنگار
 آغاز مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برای 3 تیم ایرانی حاضر در این مسابقات کاملاً متفاوت بود. سرخپوشان کشورمان در بازی با النصر شکست خوردند و این باخت باعث پایین آمدن روحیه این تیم شد. سپاهان، دیگر نماینده کشورمان هم با تیم نیروی هوایی عراق به تساوی دست یافت و این تک امتیاز می‌تواند اندوخته خوبی برای این تیم در ادامه مسیر سخت لیگ قهرمانان باشد. از سوی دیگر نساجی هم مقابل بمبئی سیتی هند به پیروزی رسید؛ پیروزی ارزشمندی که باعث بالا رفتن روحیه بازیکنان این تیم شده است. حالا با این شرایط نمایندگان کشورمان در هفته دوم مسابقات باید به مصاف حریفان خود بروند. پرسپولیس میهمان الدحیل است و تیم‌های سپاهان و نساجی هم به ترتیب میزبان الاتحاد و الهلال هستند.
جلال چراغپور، کارشناس فوتبال در گفت‌و‌گو با «ایران ورزشی» به تحلیل شرایط تیم‌های ایرانی در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا پرداخت. چراغپور در خصوص دیدار پرسپولیس – النصر و شکست سرخپوشان دراین بازی می‌گوید: «پیش از برگزاری دیدار پرسپولیس با نماینده عربستان یک گونه ترسیدن خفیف در بازیکنان پرسپولیس اتفاق افتاد و این موضوع کاملاً مشهود بود که بازیکنان پرسپولیس به نوعی خودشان را از پیش باخته می‌دانستند. اگر ما روی مسائل روانی این بازی کار می‌کردیم و از مشاوره روانشناسان استفاده می‌کردیم، ترسی که ناشی از حضور بازیکنان درجه یک دنیا همانند رونالدو و مانه در بازیکنان پرسپولیس به وجود آمده بود، کمتر می‌شد و شاهد یکسری از اتفاقات در این بازی نبودیم.»
چراغپور با اشاره به این موضوع که کار روحی - روانی بازیکنان پرسپولیس پس از این باخت بسیار سخت شده است، می‌گوید: «بازی با النصر نشان داد که پرسپولیس در بازی دوم مقابل الدحیل قطر عناصر روانی برای کپ کردن را دارد. در واقع بازیکنان تیم از نظر روحی شرایط مناسبی ندارند و مدیران و مسئولان تیم باید در ادامه مسیر به داد روحیه خراب بازیکنان پرسپولیس برسند. این نوع فوتبال بحث فنی ندارد و در واقع این فوتبال روحی- روانی است که به آن روان حرکتی (psychomotor) می‌گویند. ژوزه مورینیو وقتی سردار آزمون به این تیم رفت اعلام داشت که سردار آمادگی بازی ندارد و ما هم همین حرف‌های مورینیو را ترجمه کردیم که البته ترجمه ما درست بود اما حرف‌های مورینیو را به درستی متوجه نشدیم. این آمادگی که مورینیو در مورد آن صحبت کرد با آمادگی بدنی کاملاً متفاوت است و در واقع مورینیو معتقد بود که سردار از نظر روان حرکتی آماده نیست. ما در فوتبال‌مان موضوع روان حرکتی را به هیچ وجه نداریم و در اکثر اوقات از این نقطه ضربه می‌خوریم.»
این کارشناس فوتبال در خصوص بازی بعدی پرسپولیس با الدحیل می‌گوید: «صاف بودن چمن سرعت بازیکنان رقیب و ابتکار عمل را بالا می‌برد و این موضوع باعث می‌شود تا تیم تغییرات عمده‌ای داشته باشد. مثلاً بازیکنان باید کفش‌شان را تغییر دهند، چرا که بازی با آن کفش باعث می‌شود بازیکن در زمین مخملی سر بخورد و نتواند بازی درستی انجام دهد. درمورد الدحیل باید بگویم که این تیم به بلوغ فوتبالی نرسیده است و پرسپولیس می‌تواند از نظر فنی مقابل این تیم عملکرد خوبی داشته باشد اما همانگونه که گفتم این تیم از نظر
روحی- روانی شرایط خوبی ندارد.»
او در مورد تیم سپاهان و دیدار اول این تیم با نیروی هوایی و بازی با الاتحاد می‌گوید: «سپاهان شرایط بهتری نسبت به پرسپولیس دارد و این تیم به هدف خود در بازی اول رسید و مقابل نماینده عراق در کشورش به تک امتیاز رسید که این اتفاق خوبی بود. اما دیدار سپاهان- الاتحاد یک رویارویی آسیایی با تمام محتویات محسوب می‌شود. سپاهان در حال حاضر تمام بار فوتبال ایران را به دوش می‌کشد و از نظر من بازی این تیم با الاتحاد بازی پرو پیمانی خواهد بود. سپاهان تمام شرایط را دارد و این تیم یک مربی خوب و قابل احترام روی نیمکت دارد که مسیر موفقیت را خیلی خوب می‌داند.»  چراغپور در خصوص پیروزی نساجی مقابل بمبئی سیتی هند و دیدار دوم این تیم با الهلال عربستان بیان می‌کند: «نساجی به خوبی بازی با نماینده هند را با پیروزی به پایان رساند. ما نباید در مورد جایگاه فوتبال هند ساده‌انگاری داشته باشیم و پیروزی نماینده کشورمان را مقابل نماینده این کشور بی‌اهمیت بدانیم. فوتبال هند در حال پیشرفت است و می‌توان در آینده نزدیک شاهد درخشش تیم‌های این کشور در لیگ قهرمانان آسیا باشیم. در مورد الهلال باید بگویم که این تیم به بلوغ فوتبالی خود رسیده است. البته نیمار همان نیمار همیشگی نیست اما این بازیکن می‌تواند عامل اخطار و حتی اخراج بازیکنان نساجی شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی