صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شش - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شش - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تأثیرات آشکار یک اسپانیایی بر لیگ ایران

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار
انتخاب خوان ایگناسیو مارتینس اسپانیایی به عنوان سرمربی جدید فولاد نمی‌تواند بی‌ارتباط با کار خوبی باشد که پاکو خمس، سرمربی اسپانیایی تراکتور طی زمامداری 10 ماهه‌اش در این باشگاه تبریزی انجام داده است.
خمس از آذرماه سال پیش بعد از جدایی قربان بردیف قدرت را در جمع «پرشورها» در دست گرفت. این مربی جدی و قاطع اسپانیایی با حرکات تند و تیز و تحرک دائمی‌ و شور و تعصبش در لب خط و ایرادگیری‌های مکرر از شاگردانش بابت کاهلی آنها در انجام وظایف محوله به سرعت در دل خیل هواداران تراکتور جایی برای خود باز کرد.
روش‌های انتخابی موفق خمس و نتایجی که تراکتور در نیم فصل دوم لیگ بیست و دوم گرفت، نه فقط او را برای لیگ امسال هم در تبریز ماندنی ساخت بلکه شماری دیگر از باشگاه‌های حاضر در لیگ را هم تشویق به استفاده از مربیان اسپانیایی کرد. البته چنین رویکردی برای نساجی قائمشهر اثری منفی بر جای گذاشت و این تیم که جانشینی برای حمید مطهری سرمربی ناکام خود می‌خواست، از جذب مربی اسپانیایی جوانی که به این باشگاه پیشنهاد شده بود، نه تنها ثمری نبرد بلکه تا یکقدمی سقوط به دسته‌ای پایین‌تر پیش رفت.
فولاد اما امیدوار است ایگناسیو مارتینس 59 ساله که جانشین علیرضا منصوریان شده و البته در دوران مربیگری‌اش هیچ جامی را نبرده، نه از جنس مربی نه چندان کارآزموده نساجی بلکه از تبار خمس باشد. خمس هم البته امسال شروع بسیار بدی در مسابقات داشت و نه تنها هر دو بازی نخست خود را در لیگ برتر واگذار کرد بلکه در پلی‌آف لیگ قهرمانان با وجود بازی کردن در تبریز به تیم شارجه امارات باخت و حذف شد. با این حال خمس در هفته‌های سوم تا پنجم لیگ برتر تراکتور را به سه پیروزی متوالی رساند و از قعر جدول رده‌بندی تا رده چهارم آن بالا کشید اما تأثیرات مثبت فراوان وی بر لیگ و برخی تیم‌ها و مدیران آنها از مدت‌ها قبل از احیای اخیر تراکتور و به سبب نتایج این تیم در 12-10 هفته پایانی لیگ بیست و دوم شکل گرفته و در اذهان این مدیران حک شده بود.
اینچنین بود که وقتی منصوریان با وجود رساندن فولاد به رتبه هفتم لیگ در فصل گذشته با برخی هواداران این باشگاه چپ افتاد و سپس هر سه دیدار اولش در لیگ امسال را با نتایجی بد و بسیار ضعیف به رقبا واگذار کرد، سران فولاد بعد از بررسی رزومه چندین و چند مربی داخلی و خارجی رأی به انتخاب ایگناسیو مارتینس دادند. گزینشی که از این ایده و باور نشأت می‌گرفت که چون خمس در تراکتور موفق بوده، لابد مارتینس هم می‌تواند گزینه خوبی برای اهوازی‌ها باشد، نتایج مثبتی بگیرد و این تیم نامدار و بالنسبه پرمهره را از قعرنشینی در جدول لیگ برتر نجات بدهد.
حاصل این گزینش هر چه باشد، شکی نیست که برخی اغماض‌ها هم در حق خمس اعمال شده و نه تنها شروع بسیار بد تراکتور در فصل جاری هواداران را دلسرد نکرده بلکه آنها چندان دوست ندارند شکست 1-7 مقابل استقلال در هفته پایانی لیگ بیست و دوم را به یاد بیاورند و آن را هم وارد محاسبات خود بکنند. چه خوشبختی بزرگ‌تری از این برای خمس که فقط خوبی‌هایش در یادها می‌ماند!
جستجو
آرشیو تاریخی