صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شش - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شش - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بررسی عملکرد ورزش ایران در بازی‌های آسیایی (بخش پنجم)

گـــــــــــذر از 20

کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو دوازدهمین حضور خودش در رقابت‌های کمپلکس قاره آسیا را جشن گرفت. مسابقاتی که آخرین میزبانی کشور چین از بازی‌های آسیایی تا پیش از این دوره بود. کاروان ایران در آن دوره با جمعیتی 362 نفره برای حضور در این رقابت‌ها به گوانگژو سفر کرد. نکته جالب اینکه از این تعداد نفرات تنها 88 ورزشکار زن بودند. مسئولان ورزش ایران تصمیم گرفتند پرچمداری کاروان ایران در مراسم افتتاحیه را به صمد نیکخواه بهرامی یکی از اعضای تیم رؤیایی قهرمان جام ملت‌های آسیای 2007 بسکتبال که آن روزها آوازه‌ای برای خودشان دست و پا کرده بودند، بسپارند.
 دوومیدانی درخشان شد
تیم ملی دوومیدانی ایران در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو یکی از بهترین دوره‌هایش را پشت سر گذاشت. جایی که ایران با 10 ورزشکار در رقابت‌های دوومیدانی شرکت کرده و در نهایت موفق شد 5 مدال کسب کند. مهمترین اتفاق رشته اول المپیک برای ایران در آن تورنمنت را احسان حدادی و سجاد مرادی رقم زدند. دو ورزشکاری که موفق شدند در 800 متر و پرتاب دیسک به مدال طلا برسند. نکته جالب‌تر اینکه حدادی دومین مدال طلایش در بازی‌های آسیایی را در استادیوم مرکزی شهر گوانگژو به دست آورد تا در مسیر تاریخ‌سازی قرار بگیرد.
 سجاد مرادی در 1500 متر هم به نقره رسید و دیگر مدال‌های ایران را هم کاوه موسوی در پرتاب چکش و محمد صمیمی در پرتاب دیسک به دست آوردند. مدال‌هایی که از جنس نقره و برنز بود.
 
روز خوش رشته‌های تیمی
رشته‌های تیمی ورزش ایران در گوانگژو فوق‌العاده بودند. به گونه‌ای که اکثر تیم‌های اعزامی با مدال به ایران بازگشتند. اتفاقی که کمتر شاهد آن بودیم. تیم رؤیایی بسکتبال برنز دوره گذشته را تکرار کرد، هندبال به نقره رسید و یک نتیجه رؤیایی به دست آورد، کبدی زنان و مردان به برنز و نقره رسیدند و والیبال هم که در ابتدای مسیر پیشرفت قرار گرفته بود، نقره گرفت. تنها ناکام کاروان ایران در رشته‌های تیمی فوتبال بود. امیدهای فوتبال ایران که ستاره‌های زیادی از جمله مهدی رحمتی را در ترکیب‌شان داشتند، موفق نشدند به مراحل پایانی برسند. بدین ترتیب غلامحسین پیروانی سرمربی تیم پس از بازی‌ها از سمتش برکنار شد.
 
رزمی‌ها مثل همیشه
رشته‌های رزمی همواره سهم زیادی از مدال‌آوری کاروان ایران را به خودشان اختصاص دادند. اتفاقی که در این دوره هم رخ داد و 5 رشته ووشو، بوکس، تکواندو، کاراته و جودو در مجموع موفق به کسب 21 مدال رنگارنگ شدند. مهمترین اتفاق این دوره کسب نخستین طلای ورزش زنان ایران در این دوره بود. خدیجه آزادپور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو اولین زن ایرانی شد که در تاریخ بازی‌های آسیایی به مدال طلای انفرادی دست یافت. کشتی و وزنه‌برداری هم نمایش فوق‌العاده‌ای داشتند و در مجموع به 14 مدال طلا، نقره و برنز رسیدند. بدین ترتیب رشته‌های رزمی به همراه وزنه‌برداری و کشتی آزاد و فرنگی 35 مدال رنگارنگ به دست آوردند تا سهم زیادی در رتبه کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو داشته باشند. قایقرانی و تیراندازی هم با وجود اینکه انتظار زیادی از آنها وجود نداشت، در این دوره نمایش فوق‌العاده‌ای از خود ارائه داده و 8 مدال هم در این دو رشته کسب شد. دوچرخه‌سواری ایران هم یکی از دوره‌های رؤیایی‌اش را سپری کرد و به 4 مدال رسید. در مجموع کاروان ایران در بازی‌های آسیایی گوانگژو یکی از بهترین عملکرد‌های چند دوره اخیرش را داشت. نتیجه‌ای که به نظر می‌رسد حالا حالا‌ها غیرقابل تکرار باشد. ورزش ایران با کسب 20 مدال طلا، 14 نقره و 25 برنز (مجموع 59 مدال) به رتبه چهارم جدول رده‌بندی مدالی رسید. رتبه‌ای که رسیدن به آن در دو دوره اخیر برای ایران تبدیل به یک آرزو شده است.

بازی‌های آسیایی اینچئون یکی از ادوار مهم ورزش ایران در بازی‌های آسیایی است. کاروان ایران در این دوره با 276 ورزشکار به کره جنوبی سفر کرد. کاروانی که موفق شد برای اولین بار پس از انقلاب به بیش از 20 مدال طلا برسد. پرچمداری کاروان ایران بر عهده بهداد سلیمی وزنه‌بردار طلایی ایران در المپیک لندن و قوی‌ترین مرد جهان در آن زمان بود.
 
تکرار نتایج تیمی
رشته‌های تیمی موفق شدند برای اولین بار در تاریخ نتایج مطلوب دوره گذشته‌شان را تکرار کنند. بسکتبال و والیبال به ترتیب به مدال‌های نقره و طلا رسیدند، کبدی نقره گرفت و شمشیربازی هم در بخش تیمی سابر به مدال نقره رسید.
 
همیشگی‌های کاروان
رشته‌های رزمی مثل بوکس، تکواندو، کاراته و ووشو هم مانند همیشه نمایش درخشان خودشان را ارائه دادند و به 19 مدال رسیدند. مهمترین مدال در بین رشته‌های رزمی در اینچئون را حمید عباسعلی کاراته‌کار ایران گرفت. مدالی که برای اولین‌بار در کاراته ایران به دست آمد و تا به امروز هم تکرار نشده است.
 
درخشان مثل قایقرانی
تیم ملی قایقرانی ایران در مجموع نمایش فوق‌العاده‌ای در آب‌های اینچئون داشت. عملکردی که پس از گذشت 9 سال هنوز هم پابرجاست. قایقرانی ایران در مجموع رشته‌های روئینگ، کانو و اسلالوم زنان و مردان به 9 مدال رنگارنگ رسید. مهمترین مدال قایقرانی ایران را تیم روئینگ 4 نفره زنان که با حضور سولماز عباسی، مهسا جاور، حمیرا برزگر و نازنین ملایی تشکیل شده بود، کسب کردند. مدالی که از جنس برنز بود. در تیراندازی هم نرجس امام‌قلی‌نژاد، نجمه خدمتی و الهه احمدی موفق شدند به مدال نقره تیمی در رشته تفنگ برسند. البته نجمه خدمتی موفق شد به مدال طلای بخش انفرادی هم برسد تا در اولین حضورش در بازی‌های آسیایی زمانی که تنها 16 سال سن داشت، نمایش درخشانی ارائه بدهد. نرجس امام‌قلی‌نژاد در بخش انفرادی پس از خدمتی به مدال نقره رسید. کشتی و وزنه‌برداری هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و موفق شدند 14 مدال رنگارنگ به دست بیاورند. البته وزنه‌برداری تنها 2 مدال گرفت. بهداد سلیمی مطابق انتظار در فوق‌سنگین به طلا رسید و کیانوش رستمی هم در 85 کیلو نقره گرفت. دوچرخه‌سواری هم 3 مدال کسب کرد. طلای دوچرخه‌سواران توسط محمد دانشور در ماده کایرین به دست آمد.
 
نوبرانه کاروان
نوبرانه کاروان ایران را اسماعیل عبادی کماندار تیم کامپوند ایران رقم زد، جایی که او موفق شد با عبور از سد رقبای جدی آسیایی‌اش مانند چین، کره جنوبی، ژاپن و تایلند به مدال طلای بخش انفرادی مردان کامپوند بازی‌های آسیایی 2014 برسد.
کاروان ایران در هفدمین دوره بازی‌های آسیایی 21 مدال طلا، 18 نقره و 18 برنز به دست آورد و موفق شد به رتبه پنجم بازی‌های آسیایی اینچئون برسد. رتبه‌ای که البته با وجود افزایش کسب مدال طلا، در این دوره نسبت به دوره قبل یک پله سقوط را تجربه کرد.

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی تابستان 97 به میزبانی جاکارتا اندونزی برگزار شد. مسابقاتی که کاروان ایران با 378 نفر به جاکارتا رفت. تعدادی که دومین کاروان پرجمعیت ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی پس از رقابت‌های تهران 1974 را رقم زد. پرچمداری کاروان ایران در این دوره بازی‌ها بر عهده الهه احمدی تیرانداز پرافتخار کشورمان بود. پرچمداری تیم ایران در مراسم افتتاحیه بازی‌ها برای اولین‌بار در تاریخ بود که بر عهده یک ورزشکار خانم قرار گرفت.
 
کشتی و وزنه‌برداری، همان همیشگی
کشتی ایران در مجموع آزاد و فرنگی بهترین نتایج را در بین کاروان ایران در جاکارتا به دست آورد. نفرات اعزامی ورزش ملی ایران به بازی‌های آسیایی موفق شدند به 5 طلا و 3 برنز برسند. آماری که آنها را تبدیل به قهرمان رقابت‌های کشتی جاکارتا 2018 کرد. وزنه‌برداری هم در این دوره نمایش خوبی داشت و موفق شد 2 طلا، 1 نقره و یک برنز به دست آورد. نتیجه‌ای که نسبتاً خوب محسوب می‌شود و شاید در این دوره برای ایران تکرار نشود.
 
رزمی‌های درخشان
یکی دیگر از رشته‌هایی که ورزش ایران را در میادین بین‌المللی به مدال می‌رسانند، رشته‌های رزمی مانند تکواندو، کاراته و ووشو است. این رشته‌ها در بازی‌های آسیایی جاکارتا روزهای خوب گذشته را تکرار کردند و در مجموع 21 مدال را برای ورزش ایران به دست آورند تا سهم بسزایی در مدال‌آوری کاروان ایران داشته باشند. تنها رشته رزمی ناکام کاروان ایران در جاکارتا، بوکس بود که آنجا را دست خالی و بی‌مدال به مقصد تهران ترک کرد.
 
تیمی‌ها درخشیدند
یکی از بهترین دوره‌های رشته‌های تیمی در جاکارتا رقم خورد. جایی که 3 تیم ملی والیبال مردان، واترپلو، بسکتبال مردان و کبدی زنان مردان موفق به کسب 3 مدال طلا، 1 نقره و 1 برنز شدند. البته تیم ملی فوتبال هم مانند چند دوره گذشته به مدال نرسید.
 
قایقرانی درخشید، تیراندازی ناکام شد
قایقرانی ایران مانند 2 دوره گذشته نمایش فوق‌العاده‌ای در آب‌های جاکارتا داشت. قایقرانان ایران در بازی‌های آسیایی 2018، 38 نفر بودند. تیمی که موفق شد 4 مدال نقره و 3 مدال برنز کسب کند. اکثر مدال‌های قایقرانی ایران را روئینگ‌سواران به دست آوردند و تنها مدال غیر روئینگی کاروان قایقرانی را هدیه کاظمی در ماده کایاک تک‌نفره آب‌های آرام به دست آورد. مدالی که از جنس نقره بود. تیراندازی اما که همواره در 2 دوره گذشته نمایش خوبی داشت، در این دوره با 19 تیرانداز به بازی‌ها اعزام شده بود و تنها یک مدال برنز گرفت.
 
نوبرانه‌ها
کاروان ورزش ایران در بازی‌های جاکارتا مدال نوبرانه کم نداشت. مدال‌هایی که در تنیس روی میز و شمشیربازی به دست آمد. تیم ملی تنیس روی میز ایران موفق شد بعد از 52 سال به مدال برنز بازی‌های آسیایی برسد. حسین کیهانی هم در دوی 3000 متر به مدال طلا رسید، علی پاکدامن هم در شمشیربازی انفرادی نقره گرفت. البته احسان حدادی هم در این بازی‌ها رکوردشکنی کرد و موفق شد چهارمین مدال طلایش در ادوار بازی‌ها را پس از بازی‌های 2006 دوحه، 2010 گوانگژو و 2018 اینچئون کسب کند. به جز کیهانی و حدادی، امیر مرادی برادر سجاد مرادی مدال‌آور ایران در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو، مدال برادرش را تکرار کرد و به مدال نقره ماده 1500 متر رسید و نایب قهرمان بازی‌ها شد. حسین کیهانی با کاروان ایران به هانگژو اعزام می‌شود. او امید بسیاری دارد تا پس از چهار سال محرومیت با مدال به ایران بازگردد. اتفاقی که البته رخ دادنش خیلی سخت است.
 
خداحافظی هرکول ایرانی
بهداد سلیمی که بسیاری از مدال‌های وزنه‌برداری ایران در چند سال اخیر را گرفته بود، در بازی‌های آسیایی جاکارتا و پس از اتمام مسابقات دسته فوق‌سنگین که برای او با مدال طلا همراه بود، روی تخته آمد و به علت دردهای ناشی از تمرین‌های سنگین در زانو از دنیای وزنه‌برداری خداحافظی کرد. سلیمی پس از بازگشت از جاکارتا در مصاحبه‌ای گفت اگر زانویم را درمان می‌کردند، تا المپیک تابستانی 2028 وزنه می‌زدم.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی