صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شش - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شش - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

محرومیت سنگین در انتظار داماشی‌ها

داور ممکن بود کور شود!

مهدیه دریابیگی
خبر نگار
در شرایطی که لیگ برتر تعطیل است و فعلاً تیم‌ها در آرامش کامل به سر می‌برند، در لیگ یک اتفاقی افتاد که خبرش مثل بمب ترکید! کتک خوردن داور بازی توسط بازیکنان داماش(در بازی خیبر خرم‌آباد و داماش) و حتی نیمکت‌نشینان این تیم باعث شد تا بازی فقط 6 دقیقه طول بکشد و داوری که از ناحیه چشم آسیب دیده بود خیلی زود سوت پایان بازی را زد و ترجیح داد جانش را برداشته و خودش را از معرکه‌ای که بازیکنان داماش راه انداخته بودند، نجات دهد. در پی اقدام بازیکنان خاطی که از هر لحاظ زشت و قابل نکوهش است، کمیته انضباطی دیروز 13 تن از بازیکنان و عوامل فنی و تدارکاتی داماش را تا اطلاع ثانوی محروم کرد تا حکم نهایی را طی روزهای آتی صادر کند.
برای اینکه از چند و چون این ماجرا بیشتر با اطلاع شویم به سراغ میثم حیدری داور لیگ یکی رفتیم تا از زبان خودش در جریان ریز اتفاقاتی که افتاد قرار بگیریم اما از قرار معلوم خداداد افشاریان به عنوان رئیس کمیته داوران بعد از وقوع ماجرا به سراغ این داور رفته و از او خواسته بود هیچ اطلاعاتی در خصوص بازی به رسانه‌ها ندهد و به نوعی حیدری را ممنوع‌المصاحبه کرده بود! البته بعد از بازی این داور چون بشدت شوکه شده بود اطرافیانش را در جریان اتفاق افتاده، گذاشت و در بخشی از صحبت‌هایش هم به این نکته اشاره کرده بود که رد ناخن بازیکنان داماش زیر چشم او افتاده است که حتی می‌توانست منجر به کور شدنش بشود!
 طرف دیگر این ماجرا تیم داماش بود که دیروز حسابی از حکم کمیته انضباطی نقره داغ شد، اما در این میان سعی کرد با مظلوم‌نمایی به نوعی همه ماجرای کتک‌کاری را گردن داوری بیندازد که مورد ضرب و شتم قرار گرفته! داماشی‌ها مدعی هستند داور با این جنجال قصد دارد اشتباهاتش را پاک کند. شهرام حمیدی سرپرست داماش در این راستا می‌گوید: «‌او با گزارش نادرست سعی می‌کند اشتباه خودش را جبران کند.۱۳ نفر از ما را محروم کردند از جمله ۱۰ بازیکن را که باعث می‌شود در مسابقه بعدی خود بازیکن کافی نداشته باشیم. متأسفانه بازیکنانی را داور نوشته و محروم شدند که اکثراً روی نیمکت بودند و این عجیب است. ما تیم امیدی هم نداریم که بخواهیم برای بازی بعدی از آنها بازیکن بگیریم و دچار مشکل خواهیم شد.»
این در حالی است که میثم حیدری گزارش خود را به صورت دستی نوشته است و چون خبر رسانه‌ای شده و تصاویر آن موجود است، کمیته انضباطی بدون تعلل و بدون اینکه منتظر رؤیت گزارش داور بازی باشد، سعی کرده حکم را خیلی زود صادر کند تا اجازه ندهد این اتفاق ناخوشایند باز هم تکرار شود.
نکته مهمی که در این میان باید به آن اشاره کرد این است که فصل پیش به دلیل اتفاقات متعددی که در لیگ برتر علیه داوران افتاد و از این لحاظ داوران بشدت شاکی بودند، در کلاس‌های پیش‌فصل داوری ابوالفضل حسن‌زاده رئیس کمیته انضباطی به داوران قول داد که در فصل بیست و سوم برخورد جدی با خاطیان خواهد کرد. از این رو شرایطی در فصل جاری برای داوران لیگ برتر در نظر گرفته شد که فوراً بعد از اتمام بازی گزارش خود را آنلاین به رئیس کمیته انضباطی ارسال کنند و حسن‌زاده همان لحظه در جریان اتفاقات باشد و اگر لازم شد بعد از بازی حکم خود را صادر کند. این اتفاق مثبت باعث شده تا کمیته انضباطی منتظر پروسه اداری نباشد و بدون اتلاف وقت به صورت آنلاین با داوران لیگ برتر از طریق سیستم نرم‌افزاری در ارتباط قرار بگیرد، اما هنوز این برنامه‌ریزی در لیگ‌های پایین‌تر صورت نگرفته و همچنان داوران لیگ یک، دو و سه باید گزارش خود را مکتوب نوشته و منتظر پروسه اداری باشند.
در چنین شرایطی باید به این نکته اشاره کرد که چطور کمیته انضباطی که در فصل جاری قصد دارد از هرگونه اتلاف وقت جلوگیری کند، چنین سیستم و شرایطی را برای داوران در لیگ‌های پایین‌تر در نظر نمی‌گیرد؟ بهتر نیست همان لینکی که در اختیار داوران لیگ برتر قرار گرفته، در اختیار داوران دسته پایین‌تر نیز قرار بگیرد تا آنها هم بتوانند خودشان مستقیماً با حسن‌زاده در ارتباط باشند؟ نکته دیگری که حائز اهمیت است اینکه حسن‌زاده در ادامه این ماجراها باید بدون اغماض و مصلحت‌اندیشی با خاطیان برخورد جدی داشته باشد و آنها را با محرومیت سنگین مواجه کند چرا که هرگونه لمس داور در کل فوتبال دنیا حکمش محرومیت‌های سنگینی است که برای افراد خاطی در نظر می‌گیرند، چه برسد به این اتفاق که اگر با خوش اقبالی داور همراه نبود شاید به چشم او آسیب جدی می‌ساند! حالا این انتظار به وجود آمده است تا رئیس کمیته انضباطی بدون هیچ اغماضی در خصوص پرونده این بازی جنجالی تصمیم درست و منصفانه‌ای اتخاذ کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی