صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پنج - ۰۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پنج - ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

از 27 شهریور 1397 تا 10 مهر 1402 چه گذشت؟

2 پرسپولیسی مانده‌اند، 8 تا از الدحیل

محمد قراگزلو
خبرنگار
27 شهریور 1397 در یکی از دراماتیک‌ترین بازی‌های تاریخ لیگ قهرمانان آسیا برای پرسپولیس، تیم از نفس‌افتاده برانکو ایوانکوویچ مقابل الدحیل پرستاره ایستاد. این بازی در مرحله یک‌چهارم نهایی برگزار می‌شد. قبل از آن پرسپولیس به سختی و با گل دقیقه آخر سیدجلال حسینی، الجزیره امارات را حذف کرده و به این مرحله رسیده بود.
پرسپولیس بازی رفت در قطر را یک بر صفر باخته بود و خیلی‌ها برای صعود ناامید بودند اما ورزشگاه مثل بازی الجزیره پر شد تا 200 هزار چشم داخل استادیوم منتظر معجزه باشند و البته میلیون‌ها قلب برای یک اتفاق تکرار نشدنی به تپش بیفتد.
برخلاف انتظار پرسپولیس در دقیقه 33 گل خورد تا داستان صعود از عبارت «خیلی سخت» به «غیرممکن» نزدیک شود اما در نهایت یک بازگشت شکوهمندانه رقم خورد تا روزی تاریخی برای هواداران پرسپولیس ثبت شود و سرخ‌ها با برد سه بر یک به دیدار نیمه‌نهایی با السد برسند.
اما شاید جالب باشد که بدانید شرایط دو تیم از 5 سال قبل تا الان کاملاً متفاوت بوده و از آن بازی فقط و فقط دو نفر از لیست 18 نفره پرسپولیس باقی مانده‌اند؛ یکی علیرضا بیرانوند و دیگری امید عالیشاه که آن روز هر دو نفر فیکس بودند؛ اتفاقی که شاید هفته بعد هم رخ بدهد. 9 نفر دیگر ترکیب پرسپولیس شجاع خلیل‌زاده، محمد انصاری، حسین ماهینی، سیدجلال حسینی، کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی، بشار رسن، منشا و علی علیپور بودند. روی نیمکت هم نفراتی مثل آدام همتی، احسان علوان‌زاده، شایان مصلح، ابوالفضل درویش‌وند، شایان مصلح، سعید حسین‌پور، حمیدرضا طاهرخانی و بوژیدار رادوشویچ نشسته بودند. دقت کنید به این نیمکت که دو تا گلر داشت و دو تا بازیکن زیر 23 سال که در شرایط عادی در لیگ برتر خودمان هم نباید به لیست مسابقه می‌رسیدند. یکی هم آدام همتی و دیگری شایان مصلح بودند که در بهترین حالت می‌توانستند در لحظات آخر دستی از برانکو بگیرند اما پرسپولیس با همین تیم کامبکی زد که تا سال‌ها تصاویرش دست به دست می‌شود.
اما ترکیب الدحیل هم جالب بود با این تفاوت که از لیست آن بازی 8 نفر الان هم عضو این تیم هستند. آن روز امین لکومته درون دروازه ایستاده بود، لوکاس مندس و محمد موسی در میانه خط دفاع، سلطان البریک در دفاع چپ و مراد ناجی دفاع راست بودند. بصام راوی و لوئیز کائرا جونیور دو هافبک دفاعی بودند، نام‌تائه‌هی، کریم بوضیاف، ادمیلسون جونیور مقابل آنها و معز علی در نوک حمله.
از بین این نفرات لکومته گلری که اصالت فرانسوی دارد و در آن بازی اشتباه عجیبی کرد به الغرافه رفته است. نام‌تائه‌هی که در پست وینگر بازی می‌کرد حالا عضوی از یوکوهاما مارینوس ژاپن است. یوسف العربی که با سابقه حضور در لالیگا روی نیمکت آن بازی نشسته بود و در نیمه دوم به زمین رفت حالا بازیکن اصلی المپیاکوس به حساب می‌آید. لوکاس مندس دفاع وسط برزیلی‌شان به الوکره پیوسته و بصام الراوی ملی‌پوشی که در هافبک میانی بازی می‌کرد قرضی در الریان بازی می‌کند. دیگر بازیکن فیکس آن روز مراد ناجی بود که در دفاع راست بازی می‌کرد اما حالا عضوی از تیم الوکره است.
در عوض 8 بازیکن از آن بازی هنوز هم در الدحیل بازی می‌کنند. کریم بوضیاف هافبک بلندقامتی که بیش از 13سال از حضورش در دحیل می‌گذرد همچنان با آن قد و قامت بلند در میانه زمین حضور دارد هر چند نه مقابل استقلال تاجیکستان بازی کرد نه در دیدار یکشنبه شب با الغرافه.
ادمیلسون جونیور که برزیلی به دنیا آمد، بعد ملیت بلژیکی گرفت و حالا پاسپورت قطری دارد هم هست اما از ترکیب دور شده. ادمیلسون در هر دو تقابل رفت و برگشت با پرسپولیس 5 سال قبل بهترین بازیکن تیمش بود و گل هم زد اما شاید در بازی هفته بعد در لیست تیمش هم نباشد.
محمد مونتاری مهاجمی که اصالتی غنایی دارد و برای تیم ملی قطر بازی می‌کند آن روز از روی نیمکت به زمین آمد اما حالا یا زوج الونگاست یا بعضاً فیکس می‌شود. عاصیم مادیبو هافبک دفاعی قدری است که در آن بازی به میدان رفت و هنوز هم در ترکیب اصلی بازی می‌کند.
معز علی ستاره مشهور خط حمله قطری‌ها هم همچنان در ترکیب الدحیل حضور دارد هر چند وقتی کرسپو تیمش را با سیستم 1-3-2-4 می‌چیند معز علی مجبور می‌شود به عنوان وینگر راست بازی کند.
سلطان البریک مدافع چپ الدحیل هنوز هم در ترکیب اصلی این تیم بازی می‌کند. البریک در آن بازی مشهور 3 بر یک با گل به خودی‌اش بازگشت پرسپولیس را تسهیل و شدنی کرد.
لوئیز کائرا جونیور هم یکی از خارجی‌های اصلی آن روز الدحیل بود. این هافبک دفاعی برزیلی هنوز هم برای دحیل بازی می‌کند اما از ترکیب اصلی فاصله زیادی گرفته است.
دیگر بازیکن ثابت آن روز و امروز الدحیل محمد موسی است. این مدافع که در دفاع میانی و دفاع راست بازی می‌کند هم از جمله بازیکنان قدیمی الدحیل به حساب می‌آید و 13 سال از حضورش در این تیم می‌گذرد. در واقع او هم مثل بوضیاف از وقتی این تیم لخویا نام داشت تا الان به تیمش وفادار مانده است.
از بین بازیکنان نیمکت‌نشین الدحیل در بازی 5 سال قبل غیر از یوسف العربی، محمد مونتاری و عاصیم مادیبو که به آنها اشاره شد دامه ترائوره هافبک دفاعی آن زمان‌شان چند تیم عوض کرده و حالا بازیکن الغرافه است. عبدالله الاحراک با سابقه بازی ملی در القطر بازی می‌کند، خلیفه ابابکر گلری که حالا 34 ساله است به الغرافه رفته اما آنجا هم فرجام خوشی نداشته است. علی عفیف دفاع چپ نیمکت‌نشین آن روزشان هم به ‌ام‌صلال پیوسته است.

جستجو
آرشیو تاریخی