صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهار - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهار - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

پایان مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان با برنز گرایی

قهرمانی پرید

محسن وظیفه
روزنامه نگار

تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات قهرمانی جهان با کسب یک مدال طلا، یک نقره و سه برنز به کارش پایان داد.
 تیمی که در یک قدمی قهرمانی بود به دلیل عملکرد ضعیف در سه وزن پایانی قهرمانی را از دست داد و همانند سال گذشته فقط دو فینالیست داشت و در نهایت هم از رسیدن به عنوان قهرمانی باز ماند و آن ‌را به آذربایجان هدیه کرد که در ۱۰ وزن ۵ فینالیست داشت. این توقع از تیم ملی کشتی فرنگی ایران وجود داشت که بعد از چند سال کار کردن که از ۲۰۱۹ استارت خورده بود با ایستادن روی سکوی قهرمانی به شکوفایی برسد اما این اتفاق باز هم رخ نداد.
امین میرزازاده که تنها طلایی تیم ملی کشتی فرنگی در این دوره بود، در سال ۲۰۱۹ به ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی رسید. هادی ساروی هم که در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز رسید، در سال ۲۰۱۹ اولین حضورش در ترکیب تیم ملی را تجربه کرده بود. ساروی سال گذشته هم به مدال برنز رسیده بود و حالا او در اوج پختگی باز هم مدال برنز را تکرار کرد. مدالی که سال گذشته با شکست مقابل آرتور آلکسانیان به دست آمده بود ولی امسال به حریف کوبایی باخت.
توقع این بود که این تیم بعد از تغییر و تحولات به وجود آمده در کادرفنی بتواند امسال عملکرد بهتری داشته باشد اما شکست ستاره‌ها نشان داد که نه تنها اوضاع بهتر نشده، بلکه در برخی اوزان بدتر هم شده است.
شکست برادران‌ گرایی به علاوه کشتی پر انتقاد ناصر علیزاده، مهدی محسن‌نژاد، ایمان محمدی و حتی علیرضا مهمدی نشان داد همان مشکلاتی که سال گذشته در تیم وجود داشت همچنان پابرجا است. سال گذشته مشکلات بدنی در تیم احساس شد و حالا نحوه سر وزن رسیدن برخی از کشتی‌گیران و همچنین کم آوردن در لحظات پایانی کشتی نشان داد که این مشکلات همچنان پابرجاست.
 
صعود یا سقوط؟
کسب یک مدال طلا که در جهانی سال گذشته به دست نیامد و البته آمدن روی سکوی قهرمانی آن‌ هم در شرایطی که سال گذشته تیم چهارم شده بود، شاید نشان از رشد در تیم ملی کشتی فرنگی باشد اما واقعیت این است که برخی از تصمیمات اشتباه باعث شده تا با وجود این صعود همچنان نتایج تیم ملی کشتی فرنگی مورد انتقاد باشد. حالا تیم در وضعیتی قرار گرفته که این سؤال مطرح باشد که یکسال دیگر در المپیک می‌توان از این تیم توقع کسب مدال طلا داشت یا نه؟ وضعیت تیم حکایت از این دارد که این تیم کار بسیار سختی برای رسیدن به مدال طلا دارد. ستاره تیم محمدرضا ‌گرایی در شرایط بسیار بدی قرار دارد و علاوه بر این تعدادی از چهره‌های شاخص تیم هم در بدترین شرایط قرار دارند. شاید تنها امید ایران برای طلای المپیک امین میرزازاده باشد اما آیا واقعاً در حضور لوپز کوبایی می‌توان به میرزازاده برای طلای المپیک دل بست؟
 
مرد یخی آب شد!
محمدرضا‌ گرایی، ستاره کشتی ایران در این چند سال اخیر بود اما مشخص نیست که در این یکسال اخیر چه اتفاقی برای او رخ داده که به این روز افتاده است.‌ گرایی که در المپیک ۲۰۲۱ به مدال طلا رسید، بلافاصله راهی جهانی ۲۰۲۱ نروژ شد و توانست آنجا هم به مدال طلا برسد. ۴ بار وزن کم کرد و اتفاقاً در هر ۴ بار هم به خوبی وزن کم کرد اما در یکسال اخیر کادرفنی سعی کرد او را در وزن ۷۲ کیلوگرم محک بزند اما باز هم ‌گرایی در جهانی نتوانست در ۶۷ کیلوگرم به خوبی سر وزن برسد.
حتی بعد از شکست در روز نخست برای سر وزن رسیدن برای مسابقه شانس مجدد دچار مشکل شد و به سختی سر وزن رسید و آخرین نفری بود که وزن‌کشی کرد.
چه اتفاقی رخ داده که‌گرایی برای یکبار وزن کم کردن در یکسال تا این حد دچار مشکل شد؟

دردسر سهمیه‌های
 کسب نشده
شاید کادرفنی این موضع را بگیرد که سال قبل از المپیک سطح مسابقات متفاوت از قبل بود که البته موضع درستی هم است اما واقعیت این است دو مدال از ۵ مدال ایران در اوزان المپیکی به دست آمده و از ۶ سهمیه ممکن تیم ملی کشتی فرنگی صاحب ۴ سهمیه شده و کسب دو سهمیه در اوزان ۷۷ و ۷۸ کیلوگرم به این سادگی ممکن نیست.
کادرفنی کمتر از یکسال برای المپیک زمان دارد و این زمان برای ساختن تیم زمان زیادی نیست و کادرفنی نباید زمان را از دست بدهد. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست که در این دو وزن باز هم می‌تواند روی محمدعلی ‌گرایی و ناصر علیزاده حساب کند یا نه؟
 
۸۷ کیلوگرم معمای بزرگ کشتی فرنگی
در وزن ۸۷ کیلوگرم ناصر علیزاده تنها دارایی کادرفنی محسوب می‌شود. کادرفنی نام او را در فهرست مسافران اعزامی به بازی‌های آسیایی قرار داده اما با این نمایش ضعیف و با این بدن خراب علیزاده ۱۰ روز دیگر در هانگژو چه کاری قرار است انجام بدهد؟
علیزاده دومین حضورش در قهرمانی جهان را تجربه کرد اما سه مسابقه پرانتقاد از خودش ارائه کرد که شاید حقش بود در همان مسابقه اول مقابل کشتی‌گیر یونان شکست بخورد و از جدول حذف شود.
حالا شاید سؤال مهم این باشد که علیزاده نه، چه کسی باید دوبنده تیم ملی را به تن کند؟ شاید بهتر بود بعد از جهانی سال گذشته کادرفنی روی محمدعلی ‌گرایی برای حضور در این وزن برنامه‌ریزی می‌کرد اما این فرصت از دست رفت و حالا نه‌ گرایی را دارد و نه می‌تواند روی علیزاده حساب باز کند.

گرایی به برنز رسید
 در آخرین شب مسابقات نیز محمدرضا گرایی در رده‌بندی وزن 67 کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان مقابل اسلاویک گالستیان از ارمنستان با نتیجه 8 بر صفر به پیروزی رسید و ضمن کسب سهمیه المپیک، مدال برنز را بر گردن آویخت.

جستجو
آرشیو تاریخی