صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهار - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهار - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

آنالیز جالب چراغپور از تقابل رونالدو با پرسپولیس

27 بار صاحب توپ شد یک شوت هــــــــــم نزد

حسین برزگر یاری
روزنامه‌نگار

تعطیلی‌های مکرر لیگ و البته اتفاقات و حواشی بازی پرسپولیس با النصر بهانه‌ای شد برای هم‌صحبتی با جلال چراغپور. پیشکسوت فوتبال کشورمان هم مدعی است که این نوع وقفه‌های ناگهانی باعث مصدومیت بازیکنان می‌شود. او با اشاره به شکل بازی رونالدو مقابل پرسپولیس بر این باور است که برای استفاده از او فوتبال را آسان کرده‌اند.
 
لیگ باز هم تعطیل شده و حتماً تاثیرات منفی روی کیفیت مسابقات و کار بازیکنان خواهد داشت.
آماده‌سازی تیم‌ها در هر رشته ورزشی و بدن هر ورزشکاری یک پیچ آمادگی دارد که با تمرینات پیش‌فصل به مدت 4-5 هفته و برگزاری اردوهای داخلی و خارجی برای مسابقات لیگ آماده می‌شوند. حالا در فوتبال ما برای هفته‌ای یک بازی و در اروپا هر 4 روز. حالا اگر وقفه‌ای در برنامه مسابقات ایجاد شود فیزیولوژیک عضلات و بازسازی عضلات به هم می‌خورد. همین اتفاق منجر به مصدومیت بازیکنان شده که شامل انواع کشیدگی‌ها و...  خواهد شد. در واقع بازیکن در این شرایط آماده آسیب‌پذیری می‌شود.
چرا این همه تعطیلی؟
دلیلش را نمی‌دانم اما اگر بگویم لیگ‌های دیگر هم این اتفاق می‌افتد که اشتباه بزرگی است چون تمام لیگ‌های دنیا حتی لیگ کشورهای آسیایی و آنهایی که تازه پاشنه‌شان را بالا کشیده‌اند هم به این شکل برنامه‌ریزی نمی‌کنند. البته کشوری مثل ژاپن را از جمع کشورهای آسیایی خارج کنید چون سال‌ها است که آنها حساب‌شان را از فوتبال آسیا جدا کرده‌اند. در لیگ هم مسابقات منظم برگزار می‌شود، لیگ ترکیه یک ساعت هم تأخیر ندارد، حتی لیگ کشورهای ازبکستان، قرقیزستان و...
در بازی پرسپولیس با النصر، دلیل بازی بد تیم ما، مصدومیت‌ها یا بازی کم‌اثر از رونالدو همه به کیفیت زمین برگشت اما چرا یکی از آنها مصدوم نشد؟
زمانی یک موضوعی مطرح و دلایلی برای آن ذکر می‌شود که همخوانی ندارد یا موضوع بد مطرح شده یا دلایل غلط است. بازی پرسپولیس با النصر یک بازی ساده شده از فوتبال بود.
یعنی چه؟
یعنی اینکه فوتبال یکسری عناصر تاکتیکی، تکنیکی با توپ و اتفاقات را دارد که بازی فوتبال را شکل می‌دهند که به آن می‌گویند چگالی گیم، یعنی ارزشمندی. اجازه بدهید یک مثال بزنم.
بفرمایید.
من به ورزش کشتی اشاره می‌کنم. وقتی چگالی کشتی را دستکاری کردیم در اکثر اوزان مقام نیاوردیم. ما سبک کشتی را عوض کردیم و امروز می‌بینیم که هل دادن و بیرون انداختن حریف، جای انواع فنون زیبا را گرفته است. حالا برگردیم به بازی پرسپولیس و النصر.
به این موضوع بپردازیم که چرا فوق ستاره آنها حتی نیمی از بازی همیشگی‌اش را ارائه نداد.
در این بازی رونالدو 27 توپ گرفت، 12 مرتبه خودش به میانه زمین آمد و به او پاس دادند. 12 مرتبه هم تلاش کرد از توپ دریافتی استفاده یا پاس بدهد. در حالی که رونالدو فقط در یک بازی 13 شوت به دروازه داشت اما مقابل پرسپولیس یک شوت هم نزد. رونالدو زمانی که قصد جدایی از منچستر را داشت صحبت بازگشتش به رئال و انتقالش به چند تیم بزرگ اروپایی بود اما الان حرف از بازنشستگی‌اش مطرح است. این موضوع به ما می‌گوید که برای استفاده از رونالدو باید فوتبال را آسان کنیم.
مقابل پرسپولیس ما فوتبال روی زمین را خیلی از این تیم ندیدیم.
آنها فوتبال‌شان از دو دفاع میانی شکل می‌گرفت. مدافع میانی سمت راست‌شان 12 مرتبه توپ را بلند به سمت چپ زمین و دفاع میانی چپ‌شان 8 مرتبه توپ را بلند به سمت راست پرسپولیس می‌فرستادند. طراحی فوتبال‌شان روی این 20 ارسال همین بود که از رفت و برگشت‌های توپ، صاحب فرصت شده و از فضای خالی پشت مدافعان به گل برسند. آنها دو بار خطرناک ظاهر شدند که دفعه اول تا مرز گل شدن پیش رفتند و مرتبه دوم هم به گل رسیدند. ضمن اینکه بیرانوند هم یک‌بار با واکنش به موقع مانع از باز شدن دروازه‌شان شد. در نتیجه ما یک فوتبال قدیمی با هدف کوچک که دفاع کردنش برای النصری‌ها خیلی راحت بود را تماشا کردیم.
و استقبال از رونالدو که هم خوب برگزار نشد هم حواشی بسیاری داشت.
من نمی‌توانم درباره‌اش حرف بزنم چون یک مقوله فرهنگیاجتماعی است. من فقط می‌توانم بگویم که خیلی تأسف خوردم و افسرده شدم که چرا به آن شکل عده‌ای می‌دویدند و این اتفاق خوشایند روح و روان ملت ما نبود.

ZOOM

چرا پرسپولیس خوب بازی نکرد و چرا آنها مصدوم نشدند؟
من کاری به پرسپولیس و بازیکنان این تیم ندارم و بحثم کلی است. فوتبالی که ما بازی می‌کنیم به دلیل قیمت فوق‌العاده بالای بازیکنان یک نوع رخوت و ترس عمومی از ساق‌های‌شان را ایجاد کرده که تکل نزنند و برای توپ‌های بلند تک به تک پرشی نداشته باشند. من حتی شنیدم که برخی مربیان همین را از بازیکنان‌شان می‌خواهند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی