صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهار - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهار - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

لطفاً برنامه بازی‌ها را اعلام نکنید

شهــــــــــربازی یا سازمـــــــــان لیگ فوتبال؟

اکبر منتشلو
روزنامه نگار
بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان شروع خوبی نداشت، قبل از اینکه شاهد شروع بازی‌ها باشد، شاهد شروع حواشی در این دوره از رقابت‌ها بودیم و این حواشی دقیقاً از خود سازمان لیگ فوتبال به عنوان متولی بازی‌های لیگ برتر آغاز شد و در حالی که خیلی از باشگاه‌ها، تیم‌های‌شان را برای شروع رقابت‌ها در تاریخ اعلام شده آماده بودند، با تأخیر دو هفته‌ای شروع بازی‌ها مواجه شدند که حسابی اوضاع برخی تیم‌ها را به هم ریخت.
قضیه به اینجا هم ختم نشد و در حالی که هنوز سه، چهار هفته از بازی‌ها سپری نشده بود، این رقابت‌ها تعطیل شد و آب سردی بر پیکر بسیاری از تیم‌ها بود چراکه تعطیلی زودهنگام بازی‌ها، تیم‌ها را گرفتار دردسرهای بی‌شماری کرد. اعلام بازی‌های هفته پنجم لیگ برتر و تعویق چند بازی و برگزار شدن چند بازی از این هفته بی‌برنامگی سازمان لیگ فوتبال و عدم توجه به وضعیت باشگاه‌ها را به اوج خود رساند. طبق ماده یک اساسنامه سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران، هدف از تأسیس این سازمان صرفاً برگزاری مسابقات فوتبال حرفه‌ای تحت نظارت فدراسیون است.که اتفاقاً به نظر می‌رسد نه تنها حتی این کار هم توسط سازمان لیگ فوتبال انجام نمی‌گیرد، بلکه این سازمان کاملاً خاصیت خود را از دست داده و به شهربازی تبدیل شده که تیم‌ها در این شهربازی سرگردان هستند و هرازگاهی شاید مسابقه‌ای هم برگزار شود. به طور حتم بخشی از وظایف سازمان لیگ فوتبال  تدوین، تغییر و انتشار قوانین، مقررات و شرایط برگزاری لیگ برتر و موضوعات مرتبط با آن است که نه تنها در این خصوص شاهد فعالیتی در سازمان لیگ نیستیم، بلکه برای رعایت یا عدم رعایت قوانین نصف و نیمه اعلام شده، به جای اینکه سازمان لیگ فوتبال امور مرتبط با برگزاری مسابقات و بازیکنان و... نظارت و مدیریت را داشته باشد، این روزها شاهد اختلافات و شکایت‌بازی باشگاه‌ها هستیم که به طور حتم به نفع فوتبال کشورمان نخواهد بود و تأثیرات منفی آن در بعد فنی فوتبال مشاهده می‌شود.
امروز به جای اینکه سازمان لیگ مدعی اجرای قوانین باشد، با فعالیت خارج از زمین باشگاه‌ها شاهد محرومیت، کسر امتیاز و... برخی تیم‌ها و باشگاه‌های دیگر هستیم. از این مسائل که بگذریم و شاید ایده‌آلی باشد که تا سال‌های سال سازمان لیگ فوتبال کشورمان به این نقطه  دست پیدا نکند، این سازمان در ابتدایی‌ترین کارهای لیگ برتر هم متأسفانه از ضعف‌های شدیدی برخوردار است که به ضرر فوتبال و بازیکنان و باشگاه‌ها خواهد بود. در حالی که مسابقات داخلی فوتبال بسیاری از کشورهای دیگر مثل همین کشورهای حوزه خلیج فارس گاهی بیشتر از فوتبال ما، درگیر مسابقات دیگر از قبیل آسیایی و ملی هستند اما به طور دقیق مسابقات داخلی آنها در حال برگزاری است و تیم‌ها برابر اعلام برنامه مسابقات، خود را برای رقابت‌های داخلی آماده و مهیا می‌کنند.
تیم النصر 25 شهریور در لیگ عربستان به مصاف الرعد می‌رود و 28 شهریور در دیداری حساس و بیرون از خانه با پرسپولیس بازی می‌کند. این تیم بلافاصله به کشورش برگشته و در 31 شهریور به مصاف الاهلی می‌رود.
جالب است که این تیم قبل از دومین بازی آسیایی در دهم مهر باید روز هفتم مهر هم بازی دیگری را برگزار کند. یعنی لیگ برتر فوتبال عربستان سعودی با داشتن 4 نماینده در رقابت‌های آسیایی به طور مرتب و منظم در حال برگزاری است و این در حالی است که نه تنها هفته پنجم لیگ برتر فوتبال کشورمان به طور ناقص و با تعویق و تأخیرهای متوالی برگزار شد، بلکه هنوز وضعیت زمان بازی‌های هفته ششم مشخص نیست. این وضعیت به وضوح نشان می‌دهد که سازمان لیگ برتر فوتبال، نه تنها بدون توجه به مشکلات باشگاه‌ها، هیچ برنامه مدونی برای این رقابت‌ها ندارد، بلکه به جهت ضعف مفرط این سازمان، باشگاه‌ها به عنوان صاحبان اصلی لیگ برتر، هیچ نقشی در سازماندهی، تصمیم‌گیری‌ها و امور اجرایی لیگ ندارند و صرفاً باید خودشان را با این بی‌برنامگی و حواشی تطبیق دهند.
در همه جای دنیا سازمان لیگ برتر به نوعی مدافع حقوق باشگاه‌ها بوده و برای ارتقا و توسعه باشگاه‌ها از نظر فنی و مالی تلاش می‌کند که متأسفانه همانطور که گفته شد، در کشورمان سازمان لیگ فوتبال کاملاً از این فضا دور شده و خاصیت خود را از دست داده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی