صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سه - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سه - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

زائوربک سیداکوف؛ الگویی برای همه

قهرمانی برای تمام فصول

یکی از دوست داشتنی‌ترین و بهترین کشتی‌گیران جهان، زائوربک سیداکوف است. کشتی‌گیری بی‌نهایت با استعداد و با اراده که در این سال‌ها ثابت کرده هیچ چیز و هیچ‌کس مانع رسیدن او به مدال طلا نیست. الگویی مناسب برای ورزشکاران و حتی برای تمامی انسان‌ها.
سال ۲۰۱۸ اولین حضور او در مسابقات قهرمانی جهان بود، اما خیلی راحت جردن باروفس، فرانک چامیزو و کنچادزه گرجستانی را پشت سر گذاشت و به مدال طلا رسید. طلای دوم را در نورسلطان گرفت و باز هم هر چی مدعی مقابلش بود تار و مار کرد. در حالی‌که همه به طلای او در توکیو فکر می‌کردند، یک اتفاق عجیب زندگی شخصی‌اش را به هم ریخت. به نحوی که مدتی کسی حتی از او خبر هم نداشت؛ نه تمرین می‌کرد ونه در محافل ورزشی دیده می‌شد. در روز عروسی‌اش نامزدش مراسم را به هم زد و با فرد دیگری رفت تا سیداکوف بماند با کوهی از غم که حاصل شکست عشقی بود. حالا او که به هیچ قهرمانی نباخته بود، داشت مغلوب غم و غصه یک خیانت می‌شد اما خیلی زود خودش را جمع و جور کرد تا ثابت کند، خیلی محکم‌تر از این است که آواری حتی به وسعت خیانت، خط وخش روی او بیندازد. سروحال و سرپنجه به المپیک رسید و اولین طلای المپیکش را هم کسب کرد.
بعد از المپیک به دلیل فاصله زمانی کم با تصمیم کادرفنی به جهانی نروژ نیامد تا با کمی استراحت دوباره از قهرمانی جهان در ۲۰۲۲ استارت بزند اما این‌بار تصمیمات سیاسی فرصت هنرنمایی را از سیداکوف گرفت. آنها در ۱۸ ماه گذشته محروم بودند و همین باعث شد که در هیچ رویداد بین‌المللی شرکت نکنند. حتی برای جهانی امسال هم با توجه به تصاویری که از سیداکوف در لباس نظامی منتشر شد، اخبار زیادی پخش شد که اتحادیه جهانی اجازه حضور به سیداکوف را نمی‌دهد اما در نهایت چند روز قبل از شروع مسابقات سیداکوف مجوز گرفت.
 همین باعث شد تا آخرین لحظه هم سردرگم باشد که آیا می‌تواند در جهانی ۲۰۲۳ کشتی بگیرد یا نه اما این سردرگمی هم مانعی برای طلا گرفتن سیداکوف نشد. محرومیت یک ساله، رشید سعداله‌اف را هم از پا در آورد، زائور اوگویف و عباس گادجی ماگمدوف را از نفس انداخت اما سیداکوف مشکلات بزرگ‌تر از این را هم تجربه کرده بود.
ظاهراً به این قهرمان رؤیایی روس‌ها طلا گرفتن با آرامش نیامده، در همان مسابقه اول  کنچادزه  و داوران هم به پرو پای او پیچیدند اما مثل همیشه ایستاد، هم داوران را شکست داد و هم کنچادزه را اما عجیب بود وقتی که طلا گرفت و از تشک کشتی پایین آمد، شروع به گریه کرد. وقتی خبرنگاران علت را از مربی او پرسیدند، متوجه شدند که پدر زائوربک سیداکوف قبل از شروع مسابقات جهانی به دلیل تصادف جان خودش را از دست داده و بعد از طلا بغض سیداکوف ترکیده بود. واقعاً چه چیزی می‌تواند مانع یک قهرمان شود؟ رقبایی مثل چامیزو، باروفس، تسابلوف، سالکلزانوف و یا شکست عشقی؟ یا محروم شدن از حضور در دو دوره مسابقات جهانی و یا از دست دادن پدر چند روز قبل از شروع مسابقات جهانی؟ هیچ یک از اینها حریف سیداکوف نشدند. هر یک از این موارد بهانه خوبی برای زمین خوردن هر یک از قهرمانان تیم ایران بود اما یک نفر مقابل همه آنها ایستاده است تا نشان بدهد کسی بخواهد قهرمان دنیا شود، می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی