صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

777 پارتنرز قوانین لیگ برتر را آزمایش می‌کند!

داستان یک انتقال جنجالی در مرسی‌ساید

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

پس از موافقت فرهاد مشیری برای فروش کل سهام خود به شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی 777 پارتنرز، مالکان جدید با چالش‌های جدید روبه‌رو شده‌اند.
 دو طرف اکنون قراردادی را برای واگذاری کامل باشگاه امضا کرده‌اند، اگرچه این قرارداد همچنان منوط به تأیید لیگ برتر، اتحادیه فوتبال است اما مشیری مدعی شده که بودجه تکمیل ورزشگاه 52888 نفری در ساحل لیورپول را تأمین خواهد کرد. 777 پارتنرز از زمان تأسیس توسط جاش واندر و استیون پاسکو در سال 2015 درگیر حواشی زیادی بود، کلاهبرداری و قاچاق مواد مخدر دو اتهامی است که به این شرکت وارد شده و آنها هر دو مورد را رد کرده‌اند.
هیچ جزئیاتی در مورد مبلغ توافقی برای واگذاری این انتقال مشخص نشده است. لیگ برتر در ماه مارس به صورت دقیق مالکان و مدیران خود را بررسی کرده و انتظار می‌رود که 777 نیز برای اضافه کردن اورتون به باشگاه‌های تحت هدایت خود شامل جنوا، سویا، واسکودوگاما، هرتابرلین، استاندارد لیژ، ستاره سرخ، بشدت مورد بررسی قرار بگیرد. خرید اورتون که می‌تواند تا پایان سال‌جاری تکمیل شود، بزرگترین سرمایه‌گذاری آنها تا به امروز خواهد بود. این شرکت همچنین باید مدرکی مبنی بر توانایی تأمین مالی لیگ برتر ارائه کند. در صورت موافقت با واگذاری این انتقال، تعداد مالکان آمریکایی در لیگ برتر به 10 باشگاه می‌رسد که نیمی از تیم‌های حاضر در لیگ را تشکیل می‌دهد.
 مشیری از زمان تبدیل شدن به سهامدار در سال 2016 و سهامدار عمده در سال 2018 بیش از 750 میلیون پوند در اورتون سرمایه‌گذاری کرده است اما باشگاه تحت مالکیت او پیشرفت چشمگیری نداشته است. اورتون در دو فصل اخیر به سختی از سقوط فرار کرده است و پس از یک پنجره نقل و انتقالات پر دردسر دیگر در فصل جدید لیگ برتر بدون برد است. این باشگاه همچنین در پنج سال گذشته بیش از 417 میلیون پوند بدهی داشته و در ماه اکتبر به دلیل نقض قوانین فیرپلی مالی در برابر کمیسیون مستقل حاضر خواهد شد.
 مالک اورتون در بیانیه‌ای برای دیگر سهامداران خرده باشگاه نوشت: «ماهیت، مالکیت و منابع مالی باشگاه‌های برتر فوتبال از 7 سال پیش و زمانی که من برای اولین بار به اورتون آمدم بشدت تغییر کرده است. به نظر می‌رسد که مالک خیر دیگر جایی در این صنعت ندارد. بزرگترین باشگاه‌ها در حال حاضر معمولاً متعلق به شرکت‌های خصوصی با منابع مالی فوق‌العاده، سرمایه‌گذاران تخصصی ورزشی، شرکت‌ها و صندوق‌های دولتی هستند.
من در مورد اینکه باشگاه نیاز به سرمایه‌گذاری جدید و تکمیل بودجه برای ورزشگاه جدید دارد بارها صحبت کرده‌ام. من با تعدادی از احزاب صحبت کرده‌ام و برخی از فرصت‌های بالقوه را در نظر گرفته‌ام. با این حال، پس از مذاکرات طولانی مدت با شرکت 777 به این نتیجه رسیدم که این مجموعه بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در اورتون است. در نتیجه این توافق، ما یک سرمایه‌گذار با تجربه و دارای ارتباط با باشگاه‌های فوتبال در اختیار خواهیم داشت که به حداکثر رساندن فرصت‌های تجاری کمک می‌کند و تأمین مالی کامل ورزشگاه جدید خود را که عنصر حیاتی در موفقیت آینده خواهد بود، تضمین کرده‌ایم. از امروز گام مهمی در پیشرفت اورتون برداشته خواهد شد و من مشتاقانه منتظر هستم تا ببینم چه آینده درخشانی برای این تیم رقم می‌خورد.
این توافق به معنای این است که 777 پارتنرز 94/1٪ از سهام باشگاه را به دست می‌آورد. هدف اصلی ما همکاری با هواداران و ذینفعان برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی و تجاری برای تیم‌های مردانه و زنانه است که نتایجی را برای نسل‌های آینده و حامیان اورتون به ارمغان می‌آورد. به عنوان بخشی از این کار، ما متعهد به همکاری با جامعه محلی در درازمدت هستیم و روی پروژه‌های مهمی مانند توسعه براملی-مورداک به عنوان یک ورزشگاه کلاس جهانی کار می‌کنیم و به هزاران اورتونی دیگر اجازه می‌دهیم در مسابقات خانگی ما شرکت کنند و با شراکتشان به بازسازی اقتصادی و فرهنگی مرسی ساید کمک کنند...»
 اتحادیه سهامداران اورتون به این اطلاعیه واکنش انتقادی نشان داد و مشیری را متهم کرد که با آنها رفتار تحقیر‌آمیز دارد. در بیانیه‌ای آمده است: «مطلع شدن از تغییر مالکیت آن هم به صورت ناگهانی بسیار ناامیدکننده است و زمان‌بندی ضعیف اعلامیه‌ها قبل از بازی‌های مهم باعث سردرگمی‌ها شده است. مالک و باشگاه همچنان با سهامداران و هواداران با تحقیر رفتار می‌کنند، ما مالکان فعلی و [پیشنهادی آینده] را تشویق می‌کنیم که فوراً صحبت‌های نامزدی خود را انجام دهند زیرا هواداران مهم‌ترین دارایی هر باشگاه فوتبال هستند.»
 
اولین بازی بعد از مشیری
توپچی‌ها در حالی پا به گودیسون پارک گذاشتند که از 4 بازی قبلی خود سه برد و یک تساوی به دست آورده بودند و حالا با این برد، در کنار منچسترسیتی، تاتنهام و لیورپول، در میان تنها تیم‌های بدون باخت این فصل لیگ جزیره، باقی ماند. اورتون در نقطه مقابل، در میان تیم‌های بدون برد لیگ قرار داشت و با ذهنیتی کاملاً تدافعی وارد میدان شد. شاگردان شان دایچ تنها امیدشان به روند بد آرسنال در گودیسون پارک و ناکامی این تیم در پیروزی در 5 بازی اخیرش در این ورزشگاه بود.
در نیمه اول بازی با توجه به تاکتیک تدافعی تافی‌ها، بازی تقریباً موقعیت خاصی را به خود ندید و تک موقعیت جدی بازی که برای آرسنال توسط گابریل مارتینلی به گل تبدیل شد، توسط VAR آفساید اعلام شد. زننده این گل یعنی مارتینلی به دلیل مصدومیت هنگام صحنه گل، از زمین بازی خارج شد تا جای خود را به لئاندرو تروسار، زننده گل بعدی آرسنال که این بار به شکل سالم در دقیقه 69 زده شد، بدهد. این مهاجم بلژیکی در نیمه دوم پس از تلاش‌های بسیار آرسنال که در نیمه دوم بیشتر نیز شده بود، موفق شد تا با پاس گل بوکایو ساکا، قفل دروازه جوردن پیکفورد را باز کند.
آرسنال با این برد و با 13 امتیاز، در رده چهارم جدول قرار گرفت و اورتون نیز با تنها یک امتیاز به رده 18‌ام سقوط کرد تا سرمایه‌گذاران جدید درک بهتری از شرایط موجود در این تیم داشته باشند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی