صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

روز پایانی مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان

ثانیه شمار باخت

برنز نخودی تنها مدال روز سوم

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار - بلگراد
تیم ملی کشتی آزاد ایران در دو وزن پایانی دو نماینده داشت؛ رحمان عموزاد در ۶۵ کیلوگرم و مجتبی گلیج در ۹۷ کیلوگرم اما رقابت‌های این دو وزن شاهد اتفاقات عجیبی بود. دو شکست عجیب در ۱۰ ثانیه باعث شد تا شانس رسیدن به مدال طلا و حداقل یک برنز را از دست بدهند. رحمان عموزاد در ۱۰ ثانیه مانده به پایان کشتی و گلیج در۷ ثانیه مانده به رقبای خود باختند.
رحمان عموزاد برای رسیدن به نیمه نهایی و فینال با توجه به قرعه‌ای که داشت تا نیمه نهایی فقط اتوگورو از ژاپن را در پیش داشت اما عجیب بود که اتوگورو در همان ابتدای راه مقابل موسکایف روس که برای مجارستان کشتی می‌گرفت، شکست خورد و در همان اول راه از جمع مدعیان پیاده شد. رحمان هم مانند همیشه با ۱۰ بر هیچ کردن رقبا شروع کرد تا رسید به جمع هشت نفر برتر که در این مرحله رقیبش مت لی از آمریکا بود. کسی که حرف خاصی برای گفتن هم نداشت و رحمان خیلی راحت ۷ بر صفر پیش افتاد اما در لحظات پایانی و از آنجا که کشتی‌گیران ایران در این دوره از مسابقات اواخر کشتی کم می‌آورند، در این مسابقه هم رحمان در لحظات پایانی کم آورد و به همین دلیل هم یک فن ۴ امتیازی خورد اما از این حریف آمریکایی عبور کرد تا به نیمه‌نهایی برسد. حریف او در نیمه نهایی موسکایف است که علاوه بر اتوگورو، هموطنش شامیل ممداف را هم شکست داد.  البته رقابت با موسکایف مجارستانی برای رحمان آسان‌تر از رقابت با اتوگورو بود چرا که سال گذشته موسکایف را شکست داده بود و طبیعی است که برتری روانی نسبت به آن داشت اما رحمان بی‌رحم اسیر مکر و حیله موسکایف شد. موسکایف تا ۱۰ ثانیه پایانی از رحمان عقب بود اما همانند بلایی که سر شامیل ممداف آورده بود را سر رحمان عموزاد هم آورد و با گرفتن زیر دو خم رحمان را خاک کرد تا ۵ بر ۴ برنده باشد.
در وزن ۹۷ کیلوگرم اما قرار بود شگفتی‌ها به اوج برسد. ابتدا مجتبی گلیج نفس‌های تانک روسی را بند آورد. تا آخرین لحظات ۴بر۲ پیش افتاد و مشخص بود که چهره رشید سعداله اف را که به این سادگی به کسی نمی‌بازد، ترس فرا گرفته بود اما یک تاکتیک اشتباه در ۵ ثانیه مانده به پایان کشتی کار دست گلیج داد تا با ضربه فنی مغلوب سعداله اف شود. این اتفاق تکرار قهرمانی جهان ۲۰۲۱ نروژ بود که گلیج ۳ ثانیه مانده به پایان مسابقه برده را به اسنایدر باخت.  اسنایدری که در بلگراد ۱۰ بر صفر مقابل کشتی‌گیر روسی بحرین شکست خورد تا شانس رسیدن به فینال را از دست بدهد.

نخودی برنزی شد
در رقابت های شانس مجدد وزن ۷۹ کیلوگرم، محمد نخودی، که به گروه بازنده ها رفته بود، در گام اول به مصاف احمد ماگومدوف از مقدونیه رفت و با پیروزی 5-1 به دیدار رده‌بندی رسید. او برای کسب مدال برنز اورهان عباس‌اف از آذربایجان را پیش رو داشت، در یک کشتی آسان و یک طرفه، با امتیاز عالی 10 بر صفر حریفش را شکست داد تا تنها مدال ایران در روز سوم مسابقات به دست بیاید.

ZOOM

هادی حبیبی
پیشکسوت کشتی
مقابل تیلور به بن‌بست رسیدیم

 


کشتی ایران در روز نخست مسابقات قهرمانی جهان خوب ظاهر شد؛ سه فینالیست در 4 وزن نشان دهنده عملکرد خوب تیم است اما درهمین 4 وزن هم نتایج می‌توانست بهتر از این باشد. در روز اول شاید کمی رضا اطری دور از انتظار ظاهر شد که آن هم باید دید چه اتفاقی در این یک‌سال اخیر رخ داده که نتوانسته به فرم ایده‌آل برسد. اطری سال گذشته مدال نقره جهان را گرفت و توانست بهترین عملکردش را در این چند سال ارائه بدهد اما حالا چه اتفاقی رخ داده که او تا این حد از فرم ایده‌آل خارج شده مشخص نیست. علاوه براین شکست حسن یزدانی هم در نوع خود عجیب بود. به هرحال باید دید که چه اتفاقی رخ داده که حسن یزدانی به جای بهتر کشتی گرفتن مقابل این نابغه آمریکایی مدام بدتر می‌شود. به نظرم کادرفنی دراین وزن به بن‌بست رسیده و باید برای المپیک دنبال راهکار جدیدی رفت. حسن یزدانی پرافتخارترین کشتی گیر تاریخ است اما چرا تا این حد در مصاف با تیلور دست و پا بسته است؟ یک‌بار تیلور را شکست داده و به نظرم با کمی آرامش ذهنی می‌تواند بازهم تیلور را شکست بدهد به شرطی که خوب تمرین کند و راه را بلد باشد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی