صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و یک - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

اوضاع بحرانی کره جنوبی و عربستان، دو رقیب تیم ملی

جام ملت‌ها ،کابوس کلینزمن و مانچینی؟

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار
رقبای اصلی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا مدعیان سنتی قاره خواهند بود. در فاصله چند ماه تا شروع مسابقات به نظر می‌رسد که ژاپن در میان این مدعیان وضعیت بهتری دارد. آنها در فیفادی اخیر مقابل آلمان و ترکیه به دو برد پرگل رسیدند که برای سرمربیان دو تیم به قیمت برکناری تمام شد.
در عوض کره جنوبی و عربستان وضعیت خوبی ندارند و نتایج اخیر زنگ خطر را برای هر دو تیم به صدا درآورده است. از قضا مشهورترین مربیان شاغل در آسیا روی نیمکت این دو تیم می‌نشینند. کره جنوبی بعد از جام جهانی سراغ یورگن کلینزمن رفت و عربستان بعد از جدایی هروه رنار با روبرتو مانچینی به توافق رسید. با این حال اگر این دو مربی نتوانند در ماه‌های آینده وضعیت تیم‌شان را ارتقا بدهند، ممکن است جام ملت‌های آسیا برای آنها تبدیل به کابوس شود.
 کلینزمن روی اعصاب کره‌ای‌ها
مربی آلمانی زمستان گذشته روی نیمکت کره جنوبی جانشین پائولو بنتو شد، ولی برای رسیدن به اولین برد هفت ماه انتظار کشید. عملکرد ضعیف کلینزمن در تیم ملی آمریکا و هرتابرلین تردیدهایی درباره این انتخاب بوجود آورده بود و نتایج کره جنوبی نشان داد که این نگرانی‌ها درست بوده.
کره در پنج بازی متوالی مقابل کلمبیا، اروگوئه، پرو، السالوادور و ولز به سه تساوی و دو شکست رسید تا رسانه‌ها از عملکرد این مربی به شدت انتقاد کنند.
نسل فعلی کره جنوبی ستاره‌های زیادی دارد که مشهورترین‌شان سون هیونگ‌مین و کیم مین‌جائه هستند، ولی تغییرات سیستم و استفاده از بازیکنان در پست‌های غیرتخصصی اجازه نداده که پتانسیل کامل این تیم شکوفا شود. البته این مربی وعده داده بازیکنان به مرور زمان با ایده‌های او آشنا می‌شوند.
انتقاد بعدی رسانه‌ها از کلینزمن غیبت‌های طولانی‌اش در خاک کره جنوبی است و معتقدند که او زمان کافی برای بررسی مسابقات کی لیگ اختصاص نمی‌دهد. آنها تأکید دارند که در قرارداد قید شده، این مربی باید زمان بیشتری در خاک کره باشد، ولی او ضمن تکذیب این موضوع گفته است که ترجیح می‌دهد زمان بیشتری را در اروپا بگذارند تا لژیونرهای کره‌ای را زیر نظر بگیرد. در نهایت کلینزمن تحت فشار فدراسیون کره مجبور شد بعد از اردوی اخیر این تیم در انگلیس برای برگزاری یک نشست خبری همراه تیم به کره برگردد. نشست خبری قبلی این مربی آنلاین برگزار شده بود و جنجال زیادی در کره برپا کرد. کلینزمن خوش‌شانس بود که پیش از این نشست خبری موفق شد به اولین بردش روی نیمکت کره برسد. این برد مقابل عربستان به دست آمد که بعد از جام جهانی شرایط خوبی ندارد. در واقع مانچینی به کلینزمن کمک کرد که فعلاً کمی از بحران فاصله بگیرد، ولی خودش هم در عربستان باید منتظر روزهای سختی باشد.
 
ماه‌عسل تلخ مانچینی
بعد از جدایی ناگهانی هروه رنار که به تیم ملی زنان فرانسه رفت، انتخاب سرمربی جدید عربستان خیلی طول کشید. هزینه سرسام‌آور باشگاه‌های عربستانی برای خرید ستارگان فوتبال جهان این توقع را بوجود آورده بود که فدراسیون این کشور هم سراغ یک مربی بزرگ برود.
سرانجام مانچینی بعد از استعفای جنجالی‌اش از هدایت تیم ملی ایتالیا به عربستان پیوست، ولی اوضاع برای این مربی سرشناس خوب پیش نرفته و او هر دو بازی تدارکاتی ماه اخیرش را به کاستاریکا و کره جنوبی باخت.
او عربستان را در شرایطی تحویل گرفت که این تیم اوضاع خوبی نداشت. عربستان بعد از برد غیرمنتظره مقابل آرژانتین در مرحله گروهی جام جهانی و پیش از آمدن مانچینی 6 شکست داشت و فقط توانسته بود یمن را شکست دهد. دو شکست اخیر بحران عربستان را تشدید کرده و مانچینی کار سختی برای بازسازی تیمش دارد.
مربی قهرمان یورو 2022 تقریباً در تمام خطوط با ابهاماتی برای انتخاب نفرات اصلی روبه‌رو است. مانچینی در بازی مقابل کاستاریکا از نواف العقیدی، دروازه‌بان 23 ساله النصر استفاده کرد که بازی با پای خوبی دارد و در بازی‌سازی مشارکت می‌کند، ولی هنوز تجربه کافی ندارد. در بازی با کره جنوبی نوبت به محمد العویس، دروازه‌بان باتجربه عربستان رسید و او در برابر ضربات یاران سون چند مهار خوب داشت، ولی مرد شماره یک عربستان در جام جهانی قطر این روزها در الهلال ذخیره یاسین بونو است و از شرایط مسابقه فاصله دارد. از طرف دیگر او توان بازی‌سازی العقیدی را ندارد.
مانچینی برای خط میانی روی عبدالله الخیبری، هافبک دفاعی پرتلاش النصر و محمد کانو، هافبک خوش‌فکر الهلال حساب باز کرده، ولی برای ضلع سوم این مثلث هنوز گزینه مناسبی ندارد و در جست‌وجوی یک هافبک خلاق است که پشت خط حمله بازی دهد.
اوضاع خط حمله عربستان هم چندان خوب نیست. مانچینی در این دو بازی از فراس البریکان، مهاجم الاهلی و عبدالله الحمدان، مهاجم الهلال استفاده کرد، ولی تک گل عربستان را علی البلیهی، مدافع میانی این تیم زد.
مربی ایتالیایی امیدوار است که در هفته‌های آینده آنالیز دقیق‌تری از بازیکنان عربستانی شاغل در لیگ داشته باشد، ولی اجازه حضور هشت بازیکن خارجی در ترکیب هر تیم، گزینه‌ها را برای او به شدت محدود کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی