صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

نگاهی به قوانین جدید NBA

حق ندارید به ستاره‌ها استراحت دهید!

علی رضایی
خبرنگار
در فصل بعدی رقابت‌های NBA دیگر خبری از تلاش تیم‌ها برای آخر شدن نخواهد بود! هر ساله تیم‌هایی که شانس رسیدن به پلی‌آف را از دست می‌دهند، در بازی‌های آخر که تشریفاتی است به بازیکنان‌شان استراحت می‌دهند تا دیگر بازی‌های‌شان را نبرند و در مراسم درفت، که ستاره‌های جوان تقسیم می‌شوند، شانس بهتری داشته باشند.
این هفته اعلام شد کمیته برگزاری رقابت‌های لیگ NBA‌، قانون سختی را برای تیم‌هایی که به ستارها استراحت می‌دهند تصویب کرده است. این قانون در مورد تیم‌ها و فوق‌ستارهایی است که بازی آنها از طریق تلویزیون پخش می‌شود. بر اساس این قانون تیم‌ها نمی‌توانند همزمان به چند ستاره استراحت بدهند. ستاره‌هایی که سه فصل اخیر در تیم‌های مدعی قهرمانی NBA و یا اینکه سه سال در بازی‌های آل‌استار حضور داشته باشند شامل این قانون می‌شوند.
این قانون در واقع حمایت کامل سازمان لیگ NBA از شبکه‌های تلویزیونی و طرفداران بسکتبال NBA است که بازی‌ها را از طریق رسانه‌ها و تلویزیون تماشا می‌کنند. طبق این آیین‌نامه تیم‌ها مکلف هستند تعادلی را برای زمان استراحت به فوق‌ستارهای‌شان در بازی‌های خانگی و خارج از خانه تدارک بدهند کما اینکه مشخص شده تیم‌ها باید بیشتر در بازی‌های خانگی به بازیکنان شاخص‌شان استراحت بدهند اما در زمان اجرای بازی باید کنار تیم حضور داشته باشند.
قبل از اجرای این قانون بعضی باشگاه‌ها چنانچه به مرحله پلی‌آف صعود نمی‌کردند، دیگر ستاره‌های‌شان را بازی نمی‌دادند تا هم برای فصل بعد استراحت کنند و هم در درفت فصل بعد شانس بیشتری داشته باشند. مثلاً فصل گذشته زمانی که تیم پورتلند بلیزرز از صعود به مرحله پلی‌آف بازماند در بازی‌های بعدی این تیم خبری از هنرنمایی بازیکنی مثل دیمن لیلارد برای طرفداران این تیم نبود. این قضیه برای بازیکنی مثل بردلی بیل که او هم فصل گذشته برای تیم واشنگتن بازی می‌کرد اتفاق افتاد. اما از این به بعد حضور بازیکنان در اکثر بازی‌ها و در کنار تیم اجباری است و هر تیمی که خلاف این قانون تصویب شده لیگ NBA رفتار کند جریمه خواهد شد. تیمی که بار اول از آیین‌نامه لیگ سرپیچی کند 100 هزار دلار جریمه می‌شود و باشگاهی که مرحله دوم این قانون را زیر پا بگذارد 250 هزار دلار جریمه خواهد شد اما مرحله سوم تاوان نقدی متفاوت می‌شود و هر تیمی که نافرمانی کند یک میلیون دلار جریمه خواهد شد.
مهم‌ترین دلایل تصویب این قانون را رسانه‌های آمریکایی اینطور توضیح داده‌اند : 1- مشارکت اکثر بازیکنان در برگزاری مسابقات، 2- کاهش استراحت چندین فوق‌ستاره در یک بازی، 3- اولویت دادن به بازی‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شوند، 4- کمک به طرفداران و جامعه‌ای که به هر نحوی علاقه‌مند به تماشای بازی‌های NBA هستند.
یکسری استثناعات هم در قانون تازه تصویب شده لیگ NBA هست که تا حدودی به سود بازیکنان است؛ تیم‌ها می‌توانند برای بازی‌های پیاپی خاصی که فوق‌ستارهای‌شان بیشتر از 35 بازی انجام داده‌اند و یا بازیکنانی که هزار بازی یا بیش از 34000 دقیقه بازی در زمین مسابقه حضور داشته‌اند یک هفته قبل از اجرای مسابقه با مدرک دقیق با سازمان لیگ هماهنگی کنند و مجوز استراحت برای بازیکنان‌شان اخذ کنند. ستاره‌هایی که می‌توانند از این بند استفاده کنند شامل؛ کریس پل، مایک کانلی، استفن کری، کوین دورانت، لبران جیمز، دماردروزان و جیمز هاردن است. البته مدیریت تیم‌ها می‌توانند برای یکسری بازیکنان که سابقه مصدومیت در پرونده پزشکی دارند نیز مجوز استراحت کسب کند. مثلاً کوای لئونارد جزو این بازیکنان محسوب می‌شود. مصدومیت بازیکنانی که نیاز به استراحت دارند توسط پزشک تیم تشخیص و تعیین می‌شود اما خود سازمان لیگ هم این اجازه را دارد پرونده پزشکی بازیکنانی که نیاز به استراحت دارند را بررسی کنند.
اما نگرانی تیم‌ها از اجرای این قانون این است اگر تیم‌ها تشخیص بدهند که بازیکن‌‌شان سالم است اما خود بازیکن و پزشک مصدومیت را تشخیص بدهند بازیکن نمی‌تواند وارد زمین مسابقه شود، چه پیش خواهد آمد. علاوه بر این چنانچه طبق دانش و اطلاعات پزشکی - ورزشی بازیکنی ملزم به استراحت باشد ولی تیم‌ها نیاز مبرم به بازیکن‌شان داشته باشند بازیکن باید چه کند؟ البته سوای این موضوع خود لیگ NBA مشکلی مهمتر از این دارد و آن هم طولانی بودن فصل عادی است که اکثر بازیکنان تیم‌های این لیگ از آن شاکی هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی