میزبانی باشکوه یا رقابت‌جویی قدرتمندانه؟

وصال روحانی
روزنامه نگار
 در فاصله‌ای اندک تا برگزاری بازی جالب و مهم پرسپولیس و النصر عربستان در هفته نخست لیگ فوتبال قهرمانان آسیا و در شروع رقابت‌های گروه پنجم این مسابقات این سؤال عجیب بر سر زبان بعضی‌ها است که می‌گویند؛ چه باید کرد که کریس رونالدو، سادیو مانه، مارسلو بروزوویچ و ایمریک لاپورت که به این باشگاه عربستانی پیوسته‌اند، در مراسم و پروسه ورودشان به تهران و در یکی دو روز منتهی به دیدار سه‌شنبه شب از هر جهتی راضی باشند و همه داشته‌های ما را ببینند اما به‌نظر می‌رسد برخی افراط و تفریط‌ها در این زمینه صورت گرفته باشد و نگاه مذکور به این مسابقه همان چیزی نیست که باید باشد.
قرار است ستادی در فوتبال ما تشکیل شود که هم و غم آن راضی‌سازی النصری باشد که این هفته روبه‌روی سرخ‌های تهرانی می‌ایستد و وظیفه بعدی‌اش راضی کردن ستاره‌های خارجی و همچنین بازیکنان بومی دو تیم دیگر عربستانی (الاتحاد و الهلال) باشد که با سپاهان و نساجی همگروه‌اند و در هفته دوم مسابقات برای دیدار با این تیم‌های اصفهانی و مازندرانی به کشورمان می‌آیند. لابد مبنای درخواست کسانی که می‌گویند در میزبانی این تیم‌ها سنگ تمام بگذاریم، این است که کریم بنزما و انگولو کانته که به الاتحاد پیوسته‌اند و نیمار، کالیدو کولیبالی و سرگی میلینکویچ ساویچ که سر از نساجی درآورده‌اند، بعداً از ما تعریف کنند و بگویند که ایرانی‌ها هوای آنان را داشته و بهترین پذیرایی را از آنها صورت داده‌اند. البته دیدن رونالدو در ورزشگاه آزادی و تماشای بازی کریم بنزما در نقش جهان اصفهان لطف ویژه خود را دارد اما قرار نیست که ما اولاً مرعوب نام‌های بزرگی باشیم که در ماه‌های اخیر به طبع دریافت بالاترین دستمزدهای عمرشان سر از لیگ عربستان درآورده‌اند و ثانیاً اگر قرار است به‌طور جدی با این رقبا بجنگیم و برنده شویم و امتیازات لازم را بگیریم و از گروه خود صعود کنیم، لازمه آن نه میزبانی باشکوه و مجلل و پذیرایی گسترده و الوان از به اصطلاح ستاره‌های خارجی بلکه فراهم آوردن یک میزبانی معقول و متمرکز شدن بر وجوه فنی و به‌کار گرفتن بیشترین نیرو و تلاش برای غلبه بر رقبا است.
مسابقاتی که در پیش داریم و وصف آن را آوردیم، نه یک کارناوال اجتماعی بلکه مسابقه ورزشی حساس و مهمی است. اصول و فرمول‌های چنین مسابقه‌هایی نیز مشخص است. از این اصول پیروی کنیم و ضمن میزبانی شایسته، به نامدارانی که وصف‌شان آمد، نشان بدهیم هر سه نماینده ایران شایسته و قوی‌اند و قرار نیست به صرف اینکه رونالدو و بنزما و نیمار به ایران می‌آیند، دست‌ها را به علامت تسلیم بالا بگیرند و از «پیش‌بازنده» باشند. به‌واقع هر سه نماینده ما باید با شهامتی هرچه بیشتر با رقبای فوق بجنگند و به فکر شاد کردن فوتبالدوستان کشورمان باشند و نه راضی کردن ستارگانی که به ایران می‌آیند و در عین شرکت در مسابقه تفریح و استراحت می‌کنند و به خود بد نمی‌گذرانند البته اعتبار و سرنوشت ما اهمیت چندانی برایشان ندارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی