صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و هفت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و هفت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

استعفای لوئیس روبیالس پس از حرکت جنجالی

تیر خلاص!

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
لوئیس روبیالس به دلیل انجام حرکت غیر اخلاقی با جنیفر هرموسو پس از پیروزی تیم ملی اسپانیا مقابل انگلیس در فینال جام جهانی زنان از سمت خود استعفا کرد.
روبیالس پس از پیروزی اسپانیا مقابل انگلیس در فینال ماه گذشته جام جهانی، حرکت غیر اخلاقی با هافبک تیم انجام داد و هرموسو بعد از آن مدعی شد که این کار توافقی نبوده است. بعد از این اتفاق فیفا روبیالس را تعلیق کرد تا تحقیقات در مورد رفتار او انجام شود و هرموسو نیز روز چهارشنبه شکایتی را به دادستانی ملی در دادگاه عالی اسپانیا ارائه کرد.
روبیالس علیرغم انتقاداتی که برای او به وجود آمده بود، مدعی شد که کار او با رضایت دو طرف بوده و از حرف خود کوتاه نمی‌آمد.
با این وجود رئیس فدراسیون در مصاحبه‌ای که با پیرس مورگان داشت تأیید کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و گفت: «البته که نمی‌توانم به کارم ادامه دهم.»
او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که استعفای خود را به پدرو روچا، سرپرست فدراسیون اسپانیا ارائه کرده است.
روبیالس ادامه داد: «من استعفای خود را از سمت ریاست فدراسیون فوتبال ارائه کرده‌ام. پس از تعلیق فیفا به علاوه بقیه مسائلی که علیه من به وجود آمد، مشخص است که نمی‌توانم به سمت خود بازگردم.»
روبیالس در گفت‌و‌گو با مورگان افزود: «من با پدرم و دخترانم صحبت کرده‌ام... و برخی از دوستان بسیار نزدیکم به من گفته‌اند باید روی عزت نفسم تمرکز کنم و به زندگی ادامه دهم. وقتی می‌دانید احتمالاً به افراد و ورزشی که دوست دارید آسیب می‌رسانید... بهتر است در این شرایط کاری را که باید انجام دهید.»
 استعفای او پس از برکناری خورخه ویلدا، سرمربی اسپانیا در روز سه‌شنبه صورت گرفت. فیفا پیش از این به طور موقت به مدت 90 روز او را از تمام فعالیت‌های فوتبالی محروم کرده بود تا اطلاعات بیشتری از پرونده او به دست آورد.
شکایت حقوقی هرموسو به این معنی است که روبیالس ممکن است با اتهامات قضایی روبه‌رو شود. بر اساس قانون رضایت جنسی که سال گذشته در این کشور تصویب شده، در صورت مجرم شناخته شدن برای تعرض جنسی، ممکن است با جریمه نقدی یا مجازات یک تا چهار سال زندان روبه‌رو شود.
دادستان‌ها روز جمعه اعلام کردند، ممکن است تحت فشار قرار دادن هرموسو برای انجام این کار یک عمل اجباری تلقی شود. آنها همچنین از قاضی خواسته‌اند که روبیالس برای ادای شهادت مقدماتی در دادگاه حاضر شود.
اگر قاضی ملی با رسیدگی به پرونده موافقت کند تحقیقات رسمی دادگاه شروع می‌شود و باید منتظر ماند پرونده مختومه شود و یا روبیالس مجرم شناخته شود و محاکمه شود.

جدول زمانی رویدادها در جنجال روبیالس
 20 آگوست - روبیالس در مراسم اهدای مدال جام جهانی یک کار غیر اخلاقی انجام داد که بعد از آن ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد هرموسو مدعی شده این کار را دوست نداشته است.
 20 آگوست - RFEF بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن اشاره شده: «این یک حرکت کاملاً خودجوش و با رضایت متقابل بود.»
 21 آگوست - پس از محکومیت رفتار او توسط وزیر فرهنگ و ورزش موقت اسپانیا، میکل ایستا، روبیالس با انتشار ویدیویی از اقدامات خود عذرخواهی کرد.
 22 آگوست - پدرو سانچز، نخست‌وزیر موقت اسپانیا، رفتار روبیالس را «غیرقابل قبول» و عذرخواهی او را «ناکافی» خواند.
 24 آگوست - فیفا رسیدگی به پرونده روبیالس را آغاز کرد.
 25 آگوست - روبیالس در یک کنفرانس مطبوعاتی بارها تکرار می‌کند که استعفا نمی‌دهد.
 25 آگوست - تیم زنان اسپانیا اعلام کرد که تا زمانی که روبیالس از کار خود برکنار نشود، هیچ مسابقه‌ای برای این کشور انجام نخواهد داد.
 25 آگوست - هرموسو RFEF را متهم کرد که او را تحت فشار مستمر قرار داده تا بیانیه‌ای منتشر کند که اقدام لوئیس روبیالس را توجیه کند.
 26 آگوست - RFEF هرموسو را به پیگرد قانونی در مورد صحبت‌هایش تهدید کرد. روبیالس بعداً توسط فیفا «از کلیه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال در سطح ملی و بین‌المللی» برای یک دوره اولیه 90 روزه محروم شد.
 26 آگوست - کادر مربیگری زنان اسپانیا، به استثنای خورخه ویلدا، سرمربی تیم، به طور دسته‌جمعی استعفا کردند. ویلدا بعداً از رفتار روبیالس انتقاد کرد.
 28 آگوست - گزارش‌ها در اسپانیا حاکی از آن است که مادر روبیالس، آنجلس بخار، پس از حبس کردن خود در کلیسا در اعتراض به رفتار «غیرانسانی» توسط منتقدان پسرش، در اعتصاب غذا است.
 5 سپتامبر - RFEF برای «خسارت عظیم» ناشی از اقدامات روبیالس عذرخواهی کرد.
 5 سپتامبر - ویلدا 16 روز پس قهرمانی در جام جهانی سیدنی از سرمربیگری اسپانیا برکنار شد.
 6 سپتامبر - هرموسو رسماً شکایتی در مورد روبیالس به دفتر دادستانی ملی اسپانیا ارائه کرد.
 10 سپتامبر - روبیالس اعلام کرد که از سمت خود استعفا می‌کند.
 
 آینده فدراسیون فوتبال اسپانیا چیست؟

فدراسیون فوتبال اسپانیا (RFEF) بابت خسارت عظیم ناشی از اقدامات روبیالس عذرخواهی کرد. پدرو روچا، سرپرست فدراسیون اسپانیا با ارسال نامه‌ای این سازمان را از اقدامات روبیالس مبرا کرد و گفت که از این اقدامات شرمنده است.
در نامه روچا آمده است: «خسارت وارد شده از این اتفاق به فوتبال، ورزش و جامعه اسپانیا و ارزش‌های فوتبال و ورزش، بسیار زیاد بوده است. اقدامات آقای روبیالس در خلاف جهت ارزش‌های فدراسیون فوتبال و کل جامعه اسپانیا است. اقدامات او را باید فقط و فقط به او نسبت داد، زیرا او تنها مسئول این اقدامات در برابر جامعه و نهادهای حاکم بر ورزش و در صورت لزوم در برابر عدالت است. این عمل تنها موضع آقای روبیالس بود، نه موضع فدراسیون، برای درد و ناراحتی که این موضوع ایجاد کرده متأسف و شرمنده هستیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی