جوکوویچ گرنداسلم بیست و چهارم را هم کسب کرد

ماورایی مثل نوله

امیررضا همایون
روزنامه نگار
رقابت‌های تنیس آزاد آمریکا بامداد دوشنبه با پیروزی نواک جوکوویچ مقابل دنیل مدودف در بازی فینال به پایان رسید. بدین ترتیب جوکوویچ در فصل 2023 حضور در فینال هر چهار گرنداسلم فصل را تجربه کرد و در نهایت به سه قهرمانی هم رسید. آنچه باعث شد از حیث قهرمانی در گرنداسلم‌ها با مارگارت افسانه‌ای برابر شود.

ادای احترام به کوبی
پس از پایان مسابقه فینال که با پیروزی جوکوویچ و قهرمانی او همراه بود. اسطوره صربستانی برای تماشاگران یک سورپرایز داشت. تیمش لباس قهرمانی او را با تصویری از کوبی برایانت (اسطوره فقید بسکتبال جهان که در ژانویه 2020 در سانحه سقوط هلیکوتر شخصی‌اش درگذشت) مزین کرده بودند. جوکو با این اقدام لحظات دراماتیکی را برای حاضران در ورزشگاه مرکزی رقابت‌های آزاد ایالات متحده رقم زد. او درباره این اقدامش گفت: «کوبی دوست نزدیک من بود. زمانی که با مصدومیت دست به گریبان بودم و می‌خواستم به بالاترین سطح تنیس برگردم با او خیلی درباره ذهنیت برنده صحبت کردم. اتفاقی که چند سال پیش افتاد عمیقاً من را ناراحت کرد. بنابراین فکر کردم یک حرکت نمادین برای قدردانی از میراث او انجام دهم.»

دو تورنمنت، دو قهرمانی
نوله به علت عدم تزریق واکسن کرونا، دو سال حق شرکت در تورنمنت‌های ایالات متحده را نداشت و با لغو قانون مسافرتی آمریکا که در ماه مه ‌سال ‌جاری میلادی رخ داد، او مجوز حضور در تورنمنت‌های مهم تنیس ایالات متحده را کسب کرد. این بازیکن امسال پس از عدم حضور در مسترز تورنتو در مسترز سینسیناتی شرکت کرد و قهرمان شد.
در شرایطی که تصور می‌شد کارلوس آلکاراس دست جوکو را از قهرمانی در گرنداسلم چهارم کوتاه می‌کند، اما ستاره صربستانی موفق شد به این مهم برسد تا بازگشت فوق‌العاده‌ای پس از دو سال دوری به این کشور داشته باشد و نیویورک را دست پر به مقصد مونت کارلو ترک کند. البته جوکو همچنان یک مأموریت ناتمام دیگر دارد. همان‌طور که گفته شد او با قهرمانی‌ای که بامداد دوشنبه کسب کرد به بیست و چهارمین عنوان قهرمانی‌اش در تاریخ گرنداسلم‌ها رسید و از این حیث با مارگات کورت افسانه برابر شد.

آمار نوله در گرند اسلم‌ها
نواک در طول دوران حرفه‌ای‌اش تا به امروز 72 بار در رقابت‌های گرنداسلم حضور پیدا کرده است که در نصف بیشتر آنها با عبور از رقبایش به فینال رسیده است. او در یک سوم فینال‌هایی که حضور داشته به مقام قهرمانی رسیده و آمار هر سه گرنداسلم یک جام را ثبت کرده است. رکوردی که به نظر می‌رسد به این زودی از سوی تنیس‌بازی شکسته نشود. نکته عجیب اینکه روند قهرمانی‌های جوکوویچ در گرنداسلم‌ها پس از رسیدن به سن 30 سالگی با شدت بیشتری انجام می‌شود.

او مدودف نیست
دنیل مدودف که در این فصل پس از رسیدن به فینال مسترز رم و قهرمانی در آن، فینال دیگری را پیش از رسیدن به بازی نهایی گرنداسلم آمریکا تجربه نکرده بود در فینال آمریکا هم نمایشی ناامیدکننده مقابل جوکوویچ داشت. مرد شماره سه تنیس جهان که در این بازی مقابل جوکو حرفی برای گفتن نداشت، در مراسم اهدای جام با تمجید از نوله گفت: «24 قهرمانی گرنداسلم! من کلاً 20 قهرمانی در همه رقابت‌ها دارم و فکر می‌کنم آمار بدی نباشد. تو اما 24 گرنداسلم داری! به تو و تیمت تبریک می‌گویم. شما شگفت‌انگیز هستید.»
 
جوکوویچ: توصیف این لحظه در کلام نمی‌گنجد
نواک جوکوویچ درباره کسب بیست و چهارمین گرنداسلم دوران حرفه‌ای‌اش و تاریخ‌سازی‌ای که انجام داد، اینطور صحبت کرد: «تاریخ‌سازی در این ورزش شگفت‌انگیز و ویژه است. آن هم به معنای واقعی کلمه. توصیف این لحظه در کلام نمی‌گنجد. وقتی 8،7 سالم بود رؤیایی داشتم و می‌خواستم بهترین بازیکن جهان و قهرمان ویمبلدون شوم. بعدها اما رویاها و اهداف جدیدی برای خودم تعیین کردم. هیچ وقت فکر نمی‌کردم روزی اینجا باشم و درباره بیست و چهارمین قهرمانی‌ام در گرنداسلم صحبت کنم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی