صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و هفت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و هفت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

یادداشت

سریال مصدومیت‌های بیرانوند تصادفی نیست

وصال روحانی
روزنامه‌نگار

شاید برخی چیزها تصادفی باشد اما وقتی یک اتفاق چند بار افتاد، دیگر نمی‌توان و نباید آن را تصادفی دانست و موضوع ریشه در ماجرایی عمیق‌تر دارد و حاکی از یک نقصان نشأت گرفته از ضعف و کم‌توجهی افراد به مسائل بارز است. آنچه برای علیرضا بیرانوند در دیدار دوستانه اخیر تیم‌های ملی فوتبال ایران و بلغارستان روی داد و موجب مصدومیت جدی او و تعویض وی در همان نیمه نخست شد، نه یک اتفاق صرف بلکه نقیصه‌ای بود که پیش‌تر هم در کار این دروازه‌بان البته برجسته وجود داشته است.
او 10 ماه پیش در دیدار نخست ایران در مرحله نهایی جام جهانی 2022 در خاک قطر مقابل انگلیس هم در برخوردی زودهنگام با یک مدافع خودی درون 18 قدم دچار شکستگی بینی شده و زمین را ترک گفته و به بازی دوم نرسیده بود و حضورش در مسابقه سوم هم فقط به مدد گذاشتن ماسک محافظ صورت روی بینی وی و اطراف آن امکان‌پذیر شده بود. بیرانوند مشابه این اتفاق و یا چیزهایی نزدیک به آن را در یکی دو نوبت دیگر هم در دیدارهای پرسپولیس و تیم ملی تجربه کرده بود و این فرض که او تصادفاً دچار این قضایا می‌شود نگاهی ساده‌انگارانه است.
یکی از اولین نیازهای هر دروازه‌بان، ارتباط نزدیک کاری و هماهنگی کامل او با مدافعان تیمش است و اگر این اصل فراهم نیاید، هر لحظه امکان دارد آن سنگربان در تصمیمی که برای دفع توپ می‌گیرد و طی جهش و حرکتش به سمت توپ با مدافعان خودی و البته مهاجمان رقیب برخوردهای شدیدی داشته باشد. همان طور که یک دروازه‌بان باید بداند آمادگی مدافعان تیمش برای حرکت به سوی توپ ارسال شده تا چه حد است، مدافعان هم باید از حرکتی که دروازه‌بان در پشت سر آنها انجام می‌دهد، مطلع باشند و بر اساس آن اقدام کنند. این هماهنگی معمولاً با فریاد آگاهی‌بخشی که دروازه‌بان برای مدافعان تیمش می‌کشد حاصل می‌آید و چنانچه دروازه‌بان در این لحظات ساکت باشد و هیچ نگوید بین مدافعی که پشت سرش را نمی‌بیند و دروازه‌بانی که به سمت توپ و به تبع آن به سمت مدافع تیمش جهش کرده، وقوع برخورد ضعیف یا شدید فیزیکی یک احتمال قوی است.
«علی بیرو» که در دیدار تدارکاتی ایران و بلغار در شهر پلودیف این کشور دچار این وضعیت شد، حالا چنان رنجور است که به نظر می‌رسد به مسابقه حساس 28 شهریورماه پرسپولیس با النصر عربستان در شروع فصل جدید لیگ فوتبال قهرمانان آسیا نرسد و بازگشت او به شرایط قبل از این مصدومیت طبعاً پروسه‌ای زمانبر است. سرخ‌های تهرانی وعده داده‌اند که تحت هر شرایطی با این حریف پرمهره می‌جنگند اما خود آنها بهتر از هر کسی می‌دانند که با نبود بیرانوند در میدان و فقدان تجربه وی، کارشان چقدر سخت‌تر می‌شود و تا چه میزان استرس روی آنها و خطرات موجود فزونی می‌گیرد.
این آسیب‌دیدگی تکراری محصول بی‌اعتنایی به موارد قبلی وقوع این رویداد است اما تبعات و اتفاقات تلخ احتمالی مرتبط با آن ممکن است از دفعات قبلی فراتر برود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی