صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و هفت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و هفت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

کایسدو مهاجمی استاندارد و ناشناخته است

عبدی:نام پرسپولیس بزرگتر از النصر است

ناصر قراگزلو
خبر‌نگار

حرف این است که استراتژی پرسپولیس در آسیا باید چگونه باشد و با وجود اینکه پرسپولیس با مربیگری یحیی همیشه با مالکیت بالا کار کرده، آیا در آسیا هم با همین روش کار خواهد کرد. همچنین احتمال حضور مهاجم خارجی جدید مواردی هستند که سه بازیکن اسبق پرسپولیس از زوایای مختلف آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
 
شهامت و ریسک نیاز است
حمید درخشان هافبک و مربی اسبق پرسپولیس در رابطه با شرایط پرسپولیس و روش بازی پرسپولیس مقابل النصر و لیگ قهرمانان آسیا می‌گوید: «حتماً قادر هستند طبق روال تمرینات‌شان و بازی‌هایی که برگزار کردند بازی کنند و دلیلی ندارد که نتوانند با همان روش قبلی‌شان بازی کنند.» قطعاً برای بازی کردن نیاز به یکسری شهامت و ریسک وجود دارد که پرسپولیس با به کار گرفتن این مهم می‌تواند بهترین نمایش ممکن حتی در آسیا را هم ارائه دهد.
 
ابزار لازم در اختیار سرمربی قرار دارد
چمن ورزشگاه خیلی تعریفی ندارد اما چاره‌ای نیست و به هر حال باید با همین شرایط نمایش خوبی را ارائه دهد. از طرفی باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اگر نخواهیم روی زمین بازی کنیم باید روی هوا بازی کنیم که ابزار لازم برای اینگونه بازی کردن را در اختیار نداریم، به همین دلیل نمی‌توانیم بلند بازی کنیم.
 خدا کند بیرانوند برسد
یکی از ابزارهای لازم برای موفقیت پرسپولیس استفاده از یک دروازه‌بان خوب است که در این بین امیدوارم بیرانوند برسد چون او یکی از ارکان و ستون‌های تیم محسوب می‌شود و به هر حال او باید باشد تا پرسپولیس برنده شود.
 
تغییر استراتژی شدنی نیست
استراتژی اصلی پرسپولیس به این نکته بازمی‌گردد که باید در وهله نخست گل نخورد و در مرحله بعدی گل بزند تا در نهایت برنده شده و دست پر از میدان خارج شود.
 
یک شبه نمی‌توان روش را تغییر داد
روش قالب پرسپولیس همان سیستم 1-1-4-4 است، به همین دلیل هم پرسپولیس مدت‌ها با همان روش کار کرده است و به آن آشناست، از این رو یک شبه نمی‌توان روش و سیستم تیم را تغییر داد، به همین دلیل حتماً روش پرسپولیس در آسیا همان روش و سیستم قبلی‌اش خواهد بود و اگر تغییری هم انجام شود بسیار اندک اعمال می‌شود.
بازیکن جدید استانداردهای لازم را دارد. اگر کایسدو بیاید به هر حال به دلیل رزومه‌ای که دارد حتماً بازیکن خوبی است و استانداردهای لازم را هم در اختیار دارد.
 بازیکنی که در اروپا و لیگ‌های ایتالیا و اسپانیا بازی کرده است و به طور کلی بازیکنی که در سطح اروپا بازی کرده باشد حتماً قواعد بازی در خط حمله و گلزنی را می‌داند و در کمترین زمان ممکن هم با بقیه بازیکنان هماهنگ خواهد شد.
 نباید خودمان را بازنده بدانیم
درست است که النصر بازیکن نامی زیاد دارد اما ما هم نباید خودمان را بازنده بدانیم چون در تیم پرسپولیس هم بازیکنان بسیار خوب و باتجربه با خلاقیت بالا حضور دارند که قادرند برای تیم‌شان به نحو احسن کار کنند و حتی مقابل ستاره‌ها هم کارآیی بالایی را از خود ارائه دهند.
 
روش دفاع و ضد حمله
پرسپولیس قادر به انجامش نیست
روش قالب بر پرسپولیس تغییر یافتنی نیست و به قولی پرسپولیس نمی‌تواند با روش دفاع و ضدحمله کار کند چون اصولاً نوع بازی و خاصیت بازیکنان پرسپولیس به گونه‌ای است که نمی‌توانند این کار را انجام دهند و اگر هم مجبور به انجام این کار شوند صدمه خواهند دید.
 
روش 1-1-4-4 در فاز جلو متفاوت است
حسن خان‌محمدی در رابطه با بازی پرسپولیس مقابل النصر اعتقاد دارد که اتخاذ روش به نظر سرمربی و تفکراتش بازمی‌گردد. این در حالی است که تیم عربستانی خط حمله و هافبک بسیار قوی‌ای در کنار خط دفاع و دروازه‌بان بسیار ضعیف دارد. روشی که یحیی به کار می‌گیرد در خط جلو متفاوت است، به این ترتیب که ممکن است یحیی بازیکن پشت مهاجم نوک را آزاد بگذارد، بازیکنی که شاید وحید امیری باشد یا زمانی هم ممکن است به بازیکن پشت مهاجم نوک وظیفه دیگری بدهد و شرح وظایف جدیدی برای او تعریف کند. در این رابطه ممکن است بازیکن پشت سر مهاجم شهاب یا ترابی هم باشند که در هر حال همه چیز بستگی به نظر سرمربی تیم دارد.
 
شناختی از کایسدو ندارم
شناختی از مهاجم جدیدی که پرسپولیس مد نظر دارد را در اختیار ندارم اما حتماً اگر کایسدو مد نظر مربیان تیم باشد کادر فنی و دستیارانش در رابطه با او آنالیز لازم را داشته‌اند، از این رو من نمی‌توانم در رابطه با میزان کارآیی کایسدو حرفی بزنم.
 
استراتژی کلی همان نشستن عقب و ضد حمله است
من نمی‌دانم استراتژی یحیی برای بازی با النصر چیست اما اگر من بودم تیمم عقب می‌نشست و در ضدحمله‌ها به حمله روی می‌آوردیم که این روش می‌تواند روش خوبی برای بازیکنان باشد و از نظر من جواب خواهد داد.
 
رابط بین دفاع و حمله را از بازی خارج کنیم
اگر ما می‌خواهیم نقطه قوت النصر را بگیریم و بازیکن کلیدی‌اش را از بازی خارج سازیم و به قولی در جنگ‌ها برنده شویم باید رابط بین خط دفاع و هافبک را قطع کنیم که در این صورت پاس به مهاجمان و هافبک‌های کلیدی و رو به جلو النصر نمی‌رسد و ما می‌توانیم به بهترین شکل ثمره کارمان را ببینیم.
 
 تغییر روش سخت است
حسین عبدی هافبک اسبق پرسپولیس اعتقاد دارد تغییر روش سخت است و با توجه به زمانی که پرسپولیس در اختیار دارد قطعاً قادر نیست که روش و سیستم خودش را تغییر دهد، چه بسا در این صورت موقعیت و هارمونی پرسپولیس به هم خواهد خورد اما شاید با همان سیستم پرسپولیس کار کند اما تغییراتی در تفکرات تیمی به وجود آید.
 
نام پرسپولیس بزرگتر از النصر است
به هر حال این روزها خیلی صحبت از ستاره‌های تیم النصر است اما نام پرسپولیس بزرگتر از تیم النصر است، هر چند ما نباید در باد نام تیم بزرگ پرسپولیس بخوابیم و با تمام وجود تلاش نکنیم. النصر بازیکنان با کیفیت زیادی در اختیار دارد که باید به صورت فردی آنها را کنترل کرده و بعد در فاز تاکتیکی تیم عربستانی را از پا درآوریم. مثلاً باید دقیقاً بدانیم رونالدو چهره شاخص تیم النصر در فاز حمله بیشتر در کجاها بیشتر ظاهر می‌شود و ما باید چگونه این بازیکن را از کار بیندازیم و دامنه فعالیتش را به حداقل برسانیم.
 
النصر هم استرس دارد
ما نباید اینگونه فکر کنیم که بازیکنان‌مان مقابل تیم النصر استرس دارند بلکه نکته مهم به این مسأله باز‌می‌گردد که حتماً بازیکنان تیم النصر هم برای رویارویی مقابل پرسپولیس استرس دارند چون می‌دانند باید مقابل قهرمان ایران و یکی از بهترین و با‌سابقه‌ترین تیم‌های آسیا بایستند.
 
پرسپولیس نیاز به مهاجم دارد اما از کایسدو شناخت ندارم
قدر مسلم پرسپولیس به یک گلزن نیاز داردو باید در این فاز تقویت شود اما حالا که بحث کایسدو مطرح شده من نمی‌توانم در این رابطه نظر بدهم چون از این بازیکن هیچ شناختی ندارم.

ZOOM
پیش‌بینی هشت پای ایرانی:
 2 بر یک می‌بریم
جنگ تفکرات بین دو مربی خیلی مهم است و در این بین نکته حایز اهمیت به این باز‌می‌گردد که مربیان ما باید در چنین بازی‌های سختی خودشان را نشان دهند تا بار دیگر توانمندی خودشان را در عرصه آسیا به مربیان دیگر نشان دهند. در این بین شاید بعضی‌ها لقب هشت‌پا به من بدهند اما برای روزنامه شما هر بار پیش‌بینی کرده‌ام درست از آب در آمده است، از این رو این بار هم از این مسأله صحبت می‌کنم که پرسپولیس با نتیجه 2 بر 1 از سد حریف خود می‌گذرد.

جستجو
آرشیو تاریخی