صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و شش - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و شش - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

شمشیر سامورایی‌ها بر گردن هانسی فرود آمد

اخراج فلیک، شوک بزرگ به آلمان!

هانسی فلیک خیلی زود در آلمان به پایان خط رسید. او بعد از شکست تحقیرآمیز مقابل ژاپن از سمت سرمربیگری تیم ملی آلمان اخراج شد. جلسه مسئولان فدراسیون فوتبال آلمان صبح روز یکشنبه با پیشنهاد برند نوئندورف رئیس فدراسیون انجام شد و تصمیم نهایی این بود که فلیک از سمت خود کنار گذاشته شود. بنابر اعلام فدراسیون فوتبال آلمان تا اطلاع ثانوی مارکوس سورگ و دنی رول به صورت مشترک و موقت هدایت تیم ملی آلمان را برعهده می‌گیرند. میزبان یورو 2024 متحمل یک شکست خانگی سنگین مقابل ژاپن شد و 4 بر یک در ولفسبورگ شکست خورد تا نگرانی‌ها درباره این تیم که کمتر از 9 ماه دیگر مسابقات جام ملت‌های اروپا را برگزار می‌کند، بیشتر شود. این سومین باخت پیاپی آلمان و پنجمین بازی بدون برد این تیم بود. آخرین برد این تیم در اسفند مقابل پرو به دست آمده است. قهرمان چهار دوره جام جهانی که به دلیل باخت مقابل همین ژاپن از مرحله گروهی تورنمنت 2022 قطر حذف شد، در 17 بازی آخرش تنها چهار برد به دست آورده و این فشار زیادی را روی هانسی فلیک قرار داد که در نهایت منجر به اخراج این مربی شد. آلمان سه‌شنبه در بازی تدارکاتی دیگری به مصاف فرانسه، نایب قهرمان جهان می‌رود. ایلکای گوندوغان، کاپیتان آلمان بعد از این بازی گفت: «باید اعتراف کنم ژاپن تیم بهتری بود، آنها بهتر توپ را به گردش درآوردند، فضاهای مناسب را پیدا کردند و به دنبال هدفشان بودند. ما اشتباهات فردی زیادی داشتیم و باید بپذیریم خیلی کمتر از حد خودمان هستیم، همه چیز مشخص است.» آلمان با وجود شروع خوب، اما برنامه مشخصی نداشت، اعتماد به نفس و انرژی‌اش پایین بود ضمن اینکه با اشتباهات فراوان به حریف اجازه داد بر بازی سوار شود در دیداری که با سوت و هوی ممتد هواداران همراه بود. ژاپن با نخستین فرصت واقعی خود توسط جونیا ایتو در دقیقه 11 گل زد، میزبان هشت دقیقه بعد توسط لروی سانه به گل تساوی رسید اما این نتیجه دوام نیاورد و در دقیقه 22 آیاسه اوئدا گل دوم را وارد دروازه مارک آندره‌تر اشتگن کرد که چند فرصت خوب گلزنی را از میهمان گرفت. تاکوما آسانو در دقیقه 90 و آئو تاناکا در وقت‌های تلف‌شده دو گل دیگر ژاپن را زدند.
پایان کار فلیک
آلمان بازیکنان خیلی خوبی ندارد، بعضی‌ها ناامیدکننده بودند مثل شلوتربرک، رودیگر و کای هاورتز. بعضی به اندازه کافی مؤثر نبودند، مثل گوندوغان و گنابری و عده‌ای ثبات نداشتند مانند ویرتز و امره جان اما بیشترین فشار روی مربی بود و اولین قربانی نیز هانسی فلیک شد. او در بایرن‌مونیخ کنترل همه چیز را در دست داشت اما اوضاع در آلمان روبه‌راه نبود. مصدومیت‌ها اثر خود را گذاشت و پیشرفتی دیده نشد. فلیک اما بعد از این باخت به دفاع از خود پرداخت: «ما و کادر فنی تلاش‌مان را می‌کنیم، فکر می‌کنم عملکرد خوبی داریم و من مربی مناسبی هستم!» اما از نگاه فدراسیون فوتبال آلمان او مربی مناسبی برای هدایت تیم ملی این کشور در جام ملت‌های 2024 نبود.  نوئندورف با اعلام خبر اخراج فلیک گفت: «کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت که تیم ملی بزرگسالان مردان کشور نیاز به خونی جدید در رگ‌های خود بعد از نتایج ناامیدکننده اخیر دارد. ما نیاز به خوشبینی و اعتماد به نفس داریم که با این روحیه به جام ملت‌های اروپا وارد شویم. برای من، این یکی از سخت‌ترین تصمیماتی بود که در دوران فعالیتم گرفتم. چون ارزش هانسی فلیک و همکارانش را به عنوان کارشناسان خبره فوتبال و افرادی متعهد می‌دانم. با این وجود‌، موفقیت ورزشی در فدراسیون فوتبال آلمان در اولویت قرار دارد و گرفتن این تصمیم اجتناب‌ناپذیر بود.»

گزینه‌های جانشینی فلیک
نشریه آلمانی «بیلد» لیست نامزدهای احتمالی برای جایگزینی هانسی فلیک را منتشر کرد. بر این اساس، اولیور گلازنر، میروسلاو کلوزه، رودی فولر، یورگن کلوپ، ماتیاس سامر، یورگن کلینزمن، لوئیس فان‌خال، لوتار ماتئوس، زین‌الدین زیدان و یولیان ناگلسمان گزینه‌های جانشینی فلیک هستند. در این میان حضور گزینه‌هایی مثل فان خال (به دلیل بیماری)،‌ کلوپ و کلینزمن (به دلیل شاغل بودن در تیم‌های دیگر) کاملاً بعید به نظر می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی