صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و شش - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و شش - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

چپ‌پاهای آبی جام ملت‌ها را از دست دادند؟

جلالی-سلمانی؛ پشت خط پیرمرد با تجربه!

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
احسان حاجی‌صفی، بعد از رامین رضاییان اکنون پیرترین بازیکنی است که با لباس تیم ملی در میادین بین‌المللی دیده می‌شود. او با بیش از 33 سال سن و در آستانه 34 سالگی بازی‌های قابل توجهی را در تیم ملی انجام داده است. (129بازی)
 و به رغم آنکه زمان بسیاری است در تیم ملی حضور دارد اما همچنان مورد اعتماد مربیان تیم ملی است.
حاجی‌صفی که بازی در همه رده‌های سنی را نیز تجربه کرده اکنون بالاترین تعداد بازی ملی را در فوتبال ایران دارد و اگر به همین منوال ادامه دهد، شاید رکورد بیشترین بازی ملی را که در دست جواد نکونام است، بشکند.
حاجی‌صفی در سال‌های اخیر همواره در اردوهای ملی حضور داشته و علاوه بر بازی در پست دفاع چپ که اخیراً مورد استفاده قرار گرفته در خط میانی نیز بارها به کار گرفته شده است. این بازیکن در پست هافبک دفاعی و حتی گوش چپ گزینه مطلوبی است اما به نظر می‌رسد امیر قلعه‌نویی قصد دارد از این بازیکن در پست دفاع چپ بهره بگیرد و او را در آرایش دفاعی تیم ملی قرار دهد.
این تصمیم به ضرر چپ‌پای استقلالی شده و بازیکنان جوان‌تری همچون جعفر سلمانی و ابوالفضل جلالی پشت خط حاجی‌صفی قرار گرفته‌اند و با توجه به مسیری که قلعه‌نویی در پیش گرفته بعید است فرصتی به این دو بازیکن برسد.
قلعه‌نویی در بازی با بلغارستان حاجی‌صفی را در پست دفاع چپ بازی داد و دقایقی نیز محمد دانشگر که اصالتاً دفاع چپ شناخته نمی‌شود و تخصص او بازی در پست دفاع میانی است، به جای این بازیکن وارد میدان کرد.
تصمیم قلعه‌نویی در بازی با بلغارستان نشان می‌دهد که سرمربی تیم ملی حتی درغیاب حاجی‌صفی نیز به مدافع چپ دیگری فکر نمی‌کند و حتی حاضر است غیرتخصصی‌ها را در این پست بازی بدهد اما روی چپ‌پای استقلال سرمایه‌گذاری نکند.
این وضعیت در حالی آینده دو بازیکن سابق ملی‌پوش استقلال را به مخاطره انداخته که معمولاً مربیان سعی می‌کنند دست کم دو بازیکن چپ پا برای بازی در پست‌های کناری در اختیار داشته باشند اما ظاهراً قلعه‌نویی مسیر دیگری را پیش گرفته و قصد هم ندارد از جلالی یا سلمانی استفاده کند.
شاید مهم‌ترین دلیلی که باعث روی گرداندن سرمربی تیم ملی از چپ‌پاهای استقلال شده، افت محسوس جلالی باشد، وگرنه این بازیکن در جام جهانی دقایقی مقابل آمریکا نمایش مطلوبی داشت به طوری که بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند باید زودتر در ترکیب تیم ملی به میدان می‌رفت اما از آن پس جلالی هرگز دیگر آن بازیکن درخشان بازی با آمریکا نبود و به سبب مصدومیت‌ و بعد از آن افت فنی محسوس حتی جایگاه خود را در ترکیب استقلال نیز از کف داد.
جلالی در دوران مربیگری ساپینتو زمان قابل توجهی پشت خط سلمانی بود و بعد از آن نیز نکونام اعتماد صد درصدی به این بازیکن نکرد تا او سیر نزولی سریعی را در پیش بگیرد.
در این میان سلمانی نیز که سابقه بازی ملی دارد و در ترکیب استقلال به مهره غالباً فیکس‌تری نیز تبدیل شده هم شانس آن‌چنانی برای بازگشت به تیم ملی ندارد و به نظر می‌رسد قلعه‌نویی قصد دارد از مدافعان تخصصی برای جانشینی احتمالی حاجی‌صفی در بازی‌های آتی استفاده کند.
بعید نیست سرمربی تیم ملی برای پست دفاع چپ تیم ملی علاوه بر دانشگر روی مرادمند و حتی امیری نیز حساب کرده باشد تا به این ترتیب چپ‌پاهای استقلالی که پیش‌تر مداومت قابل توجهی در تیم ملی داشتند، از تیم ملی فاصله بگیرند.
اینکه جلالی و سلمانی پشت خط پا به سن گذاشته با تجربه‌ای همچون حاجی‌صفی قرار گرفته‌اند خود بیانگر آن است که این دو بازیکن در سال‌هایی که در سطح اول فوتبال ایران بازی‌ می‌کردند نتوانستند آن‌چنان درخشان ظاهر شوند که مربیان تیم ملی از گزینه همیشگی خود (حاجی‌صفی) گذر کرده و فرصت را در اختیار این بازیکنان قرار دهند.
البته در آینده همچنان فرصت پیش روی این دو بازیکن هست چون جلالی و سلمانی هنوز 3، 4 سال تا 30 سالگی فاصله دارند و حتی به مرز بازنشستگی نیز نزدیک نشده‌اند اما بودن در دایره بازیکنان ملی بسته به این است که این قبیل بازیکنان درخشش بیشتری داشته باشند تا مربیان ملی نیز ریسک بازی دادن به آنها را بپذیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی