صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و شش - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و شش - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

بررسی شرایط تیم امید پیش از بازی سرنوشت‌ساز با ازبکستان

تساوی هم برای صعود کافی است

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار
تیم امید دومین بازی‌اش در مقدماتی المپیک را برد و حالا برای بازی حساس با امید ازبکستان آماده می‌شود. شاگردان عنایتی بعد از برد سه بر صفر روز اول مقابل امید هنگ‌کنگ، امید افغانستان را هم با چهار گل شکست دادند، ولی این دو برد پرگل هم برای صدرنشینی کافی نبود.
امید ازبکستان بعد از برد 8 بر یک روز اول، شنبه هنگ‌کنگ را با 10 گل شکست داد تا به خاطر تفاضل گل بهتر بالاتر از امید ایران بایستد. امید ازبکستان در چند دور گذشته نتایج خیلی خوبی گرفته و در این مسابقات هم تیم باکیفیتی دارد، با این حال نمی‌توان از امتیازات میزبانی مثل حمایت تماشاگران و بازی در زمین باکیفیت در ثبت این نتایج گذشت.
دو بازی قبلی تیم امید ایران در ورزشگاه «لکوموتیو» برگزار شد که چمن همواری نداشت و به گفته کادر فنی ابعاد آن هم کوچک‌تر بود تا باز کردن دروازه حریفان کار سخت‌تری باشد. عنایتی در مصاحبه جدیدش به این نکته اشاره کرد و گفت: «خدا را شکر با تمام اتفاقاتی که در زمین افتاد و شرایط تیم ما توانستیم مقابل افغانستان به برتری برسیم؛ آن هم در یک زمین کوچک که کیفیت پایینی داشت.»
بازی حساس فردا مقابل ازبکستان در ورزشگاه «جار» خواهد بود که چمن خوبی دارد و برای بازیکنان تکنیکی تیم امید مثل حسین‌نژاد، سلمانی و صیادمنش اتفاق خوبی است. تیم امید برای سرگروهی و قطعی شدن صعود باید تیم میزبان را شکست بدهد.
ازبکستان در دو بازی گذشته تیم خیلی خوبی نشان داده، با این حال عنایتی باور دارد که تیمش سه‌شنبه هم می‌تواند برنده شود: «ازبکستان تیم فوق‌العاده خوبی دارد، اما ان‌شاءالله با تلاش بازیکنان و همدلی همه مجموعه تیم نمایش خوبی خواهیم داشت. آمده‌ایم تا کار بزرگی انجام دهیم و تمام توان خودمان را به کار می‌گیریم.» او خطاب به هواداران فوتبال گفت: «خواهش می‌کنم برای ما انرژی مثبت بفرستید و برای تیم امید دعا کنید تا بتوانیم از این آزمون سخت، سربلند بیرون بیاییم و ان‌شاءالله بتوانیم به مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا صعود کنیم و به المپیک نزدیک شویم.»
 
وضعیت خوب بعد از دو برد پرگل
تیم امید بدشانس بود که در یکی از سخت‌ترین گروه‌های این مرحله قرار گرفت. ازبکستان در دوره قبلی قهرمانی امیدهای آسیا (2022) نایب‌قهرمان شد، در سال 2020 چهارم شد و در سال 2018 به قهرمانی رسید. این کشور در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در رده‌های پایه داشته و تیم جوانان این کشور در جام جهانی اخیر توانست به یک هشتم نهایی برسد. تعدادی از بازیکنان آن تیم در تیم فعلی امید ازبکستان هم حاضرند. شکست دادن امید ازبکستان در خانه‌اش کار آسانی نیست، هرچند تیم امید بازیکنان مستعدی دارد که می‌توانند به سه امتیاز این بازی برسند.
دوم شدن تیم امید رؤیای صعود به المپیک را به خطر می‌اندازد. فقط چهار تیم از گروه‌های یازده‌گانه صعود می‌کنند، با این حال ایران می‌تواند یکی از این تیم‌ها باشد. تعدادی از گروه‌ها در این مرحله سه تیمی هستند و برای محاسبه بهترین تیم‌های دوم، نتیجه آنها مقابل تیم چهارم گروه در نظر گرفته نمی‌شود. این فرمول به زیان تیم امید است که هر دو بازی‌اش را با نتایج پرگلی برده، با وجود این همچنان یکی از برترین تیم‌های دوم تا پایان روز دوم مسابقات است.
در حال حاضر تیم امید بعد از امید ترکمنستان در رده دوم برترین تیم‌های امید است. در این جدول که بدون احتساب بازی تیم‌های دوم مقابل تیم چهارم گروه تنظیم شده، ترکمنستان، ایران و کویت با سه امتیاز و تفاضل گل 4+ در رده‌های اول تا سوم هستند. مالزی با سه امتیاز و تفاضل 2+ چهارم است. یمن، تاجیکستان، عمان و فلسطین هم سه امتیاز دارند و کامبوج، میانمار و امارات یک امتیازی هستند.
این جدول بعد از بازی‌های روز سوم تغییر خواهد کرد، ولی با آنچه در گروه‌ها اتفاق افتاده تیم امید در صورت تساوی مقابل ازبکستان هم می‌تواند صعودش به مرحله نهایی مقدماتی المپیک را قطعی کند. به جز ایران فقط تیم‌های کویت، امارات، مالزی، تاجیکستان و ترکمنستان می‌توانند در این جدول چهار امتیازی شوند و شاگردان عنایتی در صورت تساوی با ازبکستان به دلیل تفاضل گل بهتر قطعاً یکی از چهار تیم برتر خواهند بود.
شکست مقابل ازبکستان اما کار تیم امید را به اما و اگر می‌کشاند و در آن صورت باید منتظر پایان مسابقات تمام گروه‌ها باشیم. البته اتفاق خوب این است که تیم امید با سه برد متوالی و با اقتدار صعود
کند.

جستجو
آرشیو تاریخی