صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و شش - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و شش - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

ژرمن ها فاتح شگفت انگیز جام

صربستان چغر از پس آلمان ماشینی برنیامد

علی رضایی
روزنامه نگار
دیروز رقابت‌های جام جهانی 2023 به پایان رسید و در فینال این مسابقات تیم صربستان با غلبه بر تیم آلمان به مقام قهرمانی رسید. در رده‌بندی هم تیم آمریکا مغلوب کانادا شد.
ابتدا رقابت رده‌بندی دو تیم آمریکا و کانادا آغاز شد که آمریکایی‌ها‌ در رده‌بندی هم کم آوردند و قافیه را مقابل کانادا باختند. این بازی با اینکه اسم آن رده‌بندی بود ولی از لحاظ حساسیت از بازی فینال هم زیباتر و جذاب‌تر بود. روند بازی تا حدودی پایاپای پیش می‌رفت هر تیمی که از لحاظ امتیاز پیش می‌افتاد تیم مقابل سریع افت امتیازش را جبران می‌کرد. تیم کانادا چند ثانیه مانده بود به پایان بازی با امتیاز 111 پیش افتاد اما میکل بریجز از تیم آمریکا با پرتاب سه امتیازی توپی که ریباند کرد بازی را به وقت اضافه کشاند و این رقابت در وقت قانونی با تساوی 111 به پایان رسید اما در اورتایم این کانادایی‌ها بودند که با نتیجه 127 بر 118 برنده این ماراتن حساس شدند. بروکس از تیم کانادا یکی از بهترین بازیکنان این جام و مسابقه رده‌بندی بود که 39 امتیاز، 4 ریباند و 5 اسیست (پاس منجر به گل) برای تیمش مقابل آمریکا کسب کرد و نقش مؤثری در این پیروزی داشت. این بازیکن در فصل جدید در لیگ NBA برای تیم هیوستون به میدان خواهد رفت. هواداران این تیم هم با دیدن نمایش خوب دیلون بروکس در این جام منتظر شروع فصل جدید NBA و ارائه بازی‌های خوب این بازیکن هستند.
آمریکا در این جام به مقام چهارم رسید ولی برخی معتقدند که بسکتبال آمریکا هنوز هم قوی است. شاید با دیدن نمایش و اجرای عالی مهارت‌های بسکتبال از سوی فوق ستاره‌های آمریکایی در لیگ NBA این قضیه تا حدودی صحت داشته باشد. ولی اگر نیم نگاهی به لیگ NBA داشته باشیم حضور بازیکنان خارجی در اکثر تیم‌های این لیگ کاملاً محسوس است؛ بازیکنان خارجی که حتی فرنچایز و فوق ستاره تیم‌ها به حساب می‌آیند و تعدادی که هر سال هم به عنوان MVP لیگ انتخاب می‌شوند. با وجود این و با توجه به نتایجی که تیم آمریکا در مقابل کشورهایی که حتی آنها هم ستارگان خودشان در این جام در اختیار نداشتند کسب کرد؛ کاملاً مشخص است که اختلاف سطح بسکتبال آمریکا با بسکتبال دنیا خیلی کم شده است.
 
بازی فینال؛ آلمان ماشینی مقابل صربستان چغر
بعد از بازی رده‌بندی دیدار نهایی جام جهانی 2023 برگزار شد، فینال کاملاً اروپایی بین آلمان ماشینی و صربستان چغر. نیمه اول بازی دو تیم به تساوی امتیاز 47 خاتمه یافت و کاملاً مشخص بود که هر دو تیم روی فاکتور دفاع سنگین تمرکز کرده بودند. در نیمه اول تعداد اشتباهات دو تیم خیلی زیاد و تعداد ترن‌آورها هم بالا بود. در کوارتر سوم آلمانی‌ها خیلی حساب شده کار را شروع کردند و تا حدودی سوار بر بازی بودند اما این کوارتر هم با اختلاف امتیاز کمی یعنی 55 – 53 به سود تیم آلمان خاتمه یافت. بازی در کوارتر چهارم باز هم به سود آلمان پیش می‌رفت اختلاف امتیاز به عدد دو رقمی هم رسید، تا جایی که صربستان کار خیلی سختی برای کامبک زدن داشت و این نتیجه، بازی قاطعانه آلمان در کوارتر سوم بود که اثر آن در کوارتر چهارم کاملاً به چشم می‌خورد. در این کوارتر صربستانی‌ها خوب به سبد نزدیک می‌شدند ولی تمام‌کننده نبودند و مالکیت توپ‌ها را در زمان‌های حساس از دست می‌دادند. خونسردی دنیس شرودر در کوارتر چهارم آلمان‌ها را از شکست نجات داد چون هر زمانی که مالکیت توپ را در اختیار داشت روی او خطا می‌کردند و او هم اکثر پرتاب آزادها را به امتیاز تبدیل می‌کرد. تیم آلمان در فینال این رقابت‌ها با نتیجه 83 بر 77 صربستان را شکست داد و قهرمان جام جهانی 2023 شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی