صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

نیمار در صدر برترین گلزنان تاریخ برزیل

تشویق پله از آسمان

ایمان گودرزی
خبرنگار

نیمار با دو گلی که در پیروزی 5-1 برزیل مقابل بولیوی در مقدماتی جام جهانی به ثمر رساند به برترین گلزن تاریخ تیم ملی برزیل تبدیل شد.
مهاجم الهلال که قبل از این بازی با پله که بین سال‌های 1957 تا 1971،
77 گل برای برزیل به ثمر رسانده بود برابر بود، با به ثمر رساندن دو گل حالا با 79 گل زده در 125 بازی در صدر جدول گلزنان تاریخ سلسائو قرار گرفته است.
نیمار پس از بازی گفت: «هرگز تصور نمی‌کردم به این رکورد برسم. من بازیکن بهتری نسبت به پله نیستم. همیشه می‌خواستم داستان خودم را بسازم، نامم را در تاریخ فوتبال برزیل و تیم ملی بنویسم و امروز این کار را کردم.»
مارتا مهاجم زن برزیل با 122 گل در 189 بازی رکورددار تاریخ این کشور است.
رکوردشکنی نیمار پس از ارسال کم ارتفاع توپ به محوطه جریمه و گلزنی این مهاجم از فاصله کم به ثبت رسید. او بعد از گل با شادی شبیه به پله با مشتی به هوا این گل را جشن گرفت. البته نیمار این فرصت را داشت که در دقیقه 17 رکورد خودش را ثبت کند اما پنالتی او را  گیلرموویسکارا دروازه‌بان بولیوی مهار کرد.
 
تبریک بنیاد پله
بنیاد پله در شبکه‌های اجتماعی این رکورد را به نیمار تبریک گفت و نوشت: «نیمار جونیور رکورد جدیدت را که موفق شدی در بازی‌های رسمی فیفا از پادشاه گل‌ها در برزیل پیشی بگیری تبریک می‌گوییم، مطمئناً پله امروز تو را از آسمان تشویق می‌کند.»
پله در 29 دسامبر در سن 82 سالگی بر اثر سرطان در سائوپائولو درگذشت.
 رودریگو دیگر مهاجم برزیل که موفق شد مقابل بولیوی دو گل به ثمر برساند بعد از بازی گفت که او هنوز هم طرفدار نیمار است.
وینگر رئال مادرید در مصاحبه بعد از بازی گفت: «نیمار قهرمان من است. اینکه در این روز بسیار خاص همراه او بودم همیشه به یاد من خواهد ماند.»
فرناندو دینیز، سرمربی جدید برزیل نیز بعد از بازی به تمجید از بازیکن تیمش پرداخت و گفت نیمار همیشه آماده بازی برای برزیل است تا گل بزند، رکورد بزند، نشان دهد که مایل است با تیم ملی به زندگی ادامه دهد.
دینیز گفت: «او یک قهرمان بزرگ است. مردم باید او را بشناسند و بپذیرند. او کاری نمی‌کند تا این ستایش را از جمعیت دریافت کند، این رکوردها به دلیل استعداد طبیعی است که او دارد.»
آخرین بازی نیمار برای برزیل قبل از پیروزی مقابل بولیوی، شکست یک چهارم نهایی جام جهانی مقابل کرواسی بود. او قطر را با شک و تردید در مورد آینده خود در تیم ملی ترک کرد و امسال در سه بازی اول سلسائو شرکت نکرد.
ستاره سابق سانتوس، بارسلونا و پاری سن ژرمن در اولین بازی خود در برزیل در سال 2010 در بازی دوستانه مقابل آمریکا گلزنی کرد.
نیمار در سال 2013 برزیل را برای قهرمانی جام کنفدراسیون‌ها رهبری کرد اما هنوز نتوانسته آنها را به فینال جام جهانی برساند و فقط دو بار به مرحله یک چهارم نهایی رسیده‌اند(2018 و 2022) و یکبار حضور در نیمه نهایی را تجربه کرده‌اند (2014 شکست تحقیرآمیز 7-1 مقابل آلمان)
او قهرمانی برزیل در کوپا آمریکا 2019 را به‌دلیل مصدومیت از دست داد و در فینال سال 2021 مقابل آرژانتین در تیم بازنده حضور داشت.
این بازیکن 31 ساله دوران باشگاهی را با افتخاراتی از جمله دو قهرمانی لالیگا، یک لیگ قهرمانان اروپا، پنج قهرمانی لیگ 1 و یک کوپا لیبرتادورس تجربه کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی