صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

تیم ملی کشتی آزاد و ستاره‌هایی که بلگراد را فتح می‌کنند

شیــــران پارســــی

محسن وظیفه / از شنبه آینده بلگراد شاهد رویارویی ستاره‌های کشتی دنیا خواهد بود و در این میان تیم ملی کشتی آزاد برای رسیدن به سکوی قهرمانی باید با رقبای خود تلاش کنند. یکی از بهترین تیم‌های تاریخ کشتی ایران برای بلگراد انتخاب شده که از 10 وزن 8 مدال‌دار جهانی دارد و این به ندرت در تاریخ کشتی ایران دیده شده است. تمامی اوزان تیم ملی کشتی آزاد یک مدعی برای رسیدن به مدال طلا دارد که باید مثل یک شیر برای رسیدن به مدال طلای جهان مبارزه کند. اگر چه تیم ملی کشتی آزاد با حمایت کامل فدراسیون برای این مسابقات مهیا شده اما واقعیت این است که اتفاقات ناخوشایندی برای این تیم رخ داد و همین موضوع کمی همه را نگران کرده است. یکی از این اتفاقات ناخوشایند مصدومیت کامران قاسمپور بود که سال گذشته طلای جهان را گرفت و امسال هم مدعی درجه یک مدال طلا بود. با این‌حال کسی از این تیم توقع کم‌کاری ندارد.

۵۷ کیلوگرم ؛ میلاد والی‌زاده
جوانی در بین ستاره‌ها
دوبنده تیم ملی کشتی آزاد در وزن اول برای اولین بار به یک جوان تازه‌وارد رسید. همه نگاه‌ها به سوی علیرضا سرلک که حالا نقره جهان را دارد، بود و بعد از او هم جوان خوش تکنیکی از مشهد اما به یکباره تمام معادلات بهم خورد و میلاد والی‌زاده که تا قبل از این حتی در تیم جوانان هم نفر ثابت نبود به ترکیب تیم ملی رسید. شاید کسی روی والی‌زاده برای رسیدن به مدال طلا حساب نکند اما واقعیت این است که همیشه فردی ‌که کسی روی او حساب نمی‌کرده بهتر و راحت‌تر کشتی گرفته است. وو ژو چینی به همراه زاباکروف روس که برای آلبانی کشتی می‌گیرد، از جمله مدعیان این وزن هستند.
 
61 کیلوگرم ؛ رضا اطری
وقت طلا رسیده؟
در وزن 61 کیلوگرم دوبنده تیم ملی به رضا اطری رسیده است. کشتی‌گیر با سابقه که سال‌هاست در ترکیب تیم ملی حضور دارد اما در وزن 57 کیلوگرم هرگز نتوانست کار مهمی انجام بدهد ولی در وزن 61 کیلوگرم توانست به مدال نقره جهان برسد. او سال گذشته به ری هیگوچی ژاپنی باخت که هر وقت در قهرمانی جهان بوده درجه یک بوده اما بجز این ژاپنی سختکوش، عباس گاجی ماگومدوف قهرمان جهان در سال 2021، ویتا آروجوآ از آمریکا که در انتخابی دایتون فیکس را شکست داد و تایری‌بک ژاماشبک از قرقیزستان دیگر حریفان اطری هستند. این دوره شاید آخرین فرصت رضا اطری باشد تا از این فرصت استفاده ‌کند.
 
وزن 65 کیلوگرم؛ رحمان عموزاد
رحمان بی‌رحم و کلی مدعی
یکی از شلوغ‌ترین و سنگین‌ترین اوزان مسابقات قهرمانی جهان همین وزن 65 کیلوگرم است. کلی مدعی دارد که همه برای مدال طلا تلاش می‌کنند. رحمان سومین جهانی پیاپی را تجربه می‌کند که سال گذشته یکی از دو طلایی تیم ایران بود. یک مدعی جدی برای رسیدن به قهرمانی که به هیچ حریفی رحم نخواهد کرد. به همین خاطر هم اتحادیه جهانی یکی از شش مسابقه دیدنی این دوره از مسابقات قهرمانی جهان را به کشتی او با تاکوتو اوتوگورو از ژاپن از دیدنی‌ترین مسابقات این دوره قلمداد کرد. اوتوگورو قهرمان جهان است و به این سادگی مدال طلا را از دست نمی‌دهد.
تولگا اوچیر از مغولستان و دارنده مدال برنز جهان، حاجی‌علیف، کشتی‌گیر  ۳۲ ساله و کهنه‌کار آذربایجان و دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک و ۳ طلای جهان، وازگن توانیان دارنده مدال طلای امیدهای جهان ۲۰۲۲ از ارمنستان و شامیل ممدوف روس به همراه اسماعیل موسوکایف کشتی‌گیر روسی تیم مجارستان و دارنده ۲ مدال برنز جهان ۲۰۱۹ و  ۲۰۲۲ از جمله مدعیان مدال طلا در این وزن هستند. وزنی بسیار سخت و دشوار که باید دید رحمان بین این همه مدعی درجه یک برای گرفتن مدال طلا بی‌رحم خواهد بود یا نه؟

70 کیلوگرم؛ امیر‌محمد یزدانی
بخت بر می‌گردد؟
در این وزن دوبنده تیم ملی همانند دو سال گذشته به امیر محمد یزدانی رسیده است. او دو سال پیش در فینال مغلوب فیتیله‌پیچ‌های حریف روس شد اما سال گذشته قرعه نحس او را از پا انداخت و حالا امید دارد که بتواند با غلبه بر رقبایش به مدال طلا برسد. هر چند که خیلی‌ها زین رترفورد را بهترین کشتی‌گیر این وزن می‌دانند اما علاوه بر او رمضان رمضانوف از بلغارستان، ایهور نیکیفوروک از اوکراین، ارنازار آکماتالیف از قرقیزستان و اوگنی ژربایف از روسیه مدعیان این وزن هستند. امیر‌محمد علاوه بر تجربه زیادی که دارد، از سن بسیار خوبی هم برخوردار است و باید از انرژی جوانی خود استفاده کند.
 
74 کیلوگرم؛ یونس امامی
حسرت یک اشتباه بزرگ
بعد از وزن 65 کیلوگرم سخت‌ترین وزن مسابقات قهرمانی جهان وزن 74 کیلوگرم است؛ جایی که یونس امامی دوبنده تیم ملی را به تن کرده است. یونس سال گذشته می‌توانست به مدال طلا برسد اما یک اشتباه بزرگ او را از رسیدن به طلا دور کرد. یونس سال گذشته به پشت کایل دایک هم رسید اما خاک نکرد و البته یک بار هم با اشتباه داوران امتیاز او به باد رفت تا حسرت بزرگی را به دوش بکشد. اینکه او امسال فرصت جبران پیدا می‌کند یا نه بسیار سخت است. شاید بخت بلند با او یار بود که زائوربک سیداکوف دارنده ۳ مدال طلای جهان و المپیک، مدعی نخست رسیدن به سکوی نخست جهان در بلگراد حاضر نیست. کایل دیک آمریکایی دیگر مدعی این وزن است اما محمد حبیب کادژی محمداف بلاروس با طلای المپیک به این مسابقات می‌آید. فرانک چامیزو کشتی‌گیر عنوان‌دار کوبایی که برای ایتالیا کشتی‌ می‌گیرد با مدال‌های برنز المپیک و ۲ طلا و یک نقره جهان دیگر مدعی این وزن است. تایمراز سالکازانوف از اسلواکی با دو مدال نقره جهان هم یکی دیگر از مدعیان این وزن است. ختاگ تسابولوف روس که به عضویت صربستان درآمده و مدتی است در تهران تمرین می‌کند، یکی دیگر از مدعیان این وزن است. البته مدعیان این وزن تمام نمی‌شوند و خیلی‌های دیگر را هم می‌توان نام برد.

79 کیلوگرم؛ محمد نخودی
شانس طلا در نبود جردن  
بالاخره شانس در خانه کشتی آزاد را زد. جردن باروفس به جهانی نرسید و حالا محمد نخودی نفر اول این وزن است. او در دو دوره گذشته در فینال به جردن باخت و حالا می‌خواهد از نبود جردن استفاده کند و مدال طلای این وزن را بگیرد. یکی از آسان‌ترین مدال طلاها برای تیم ملی کشتی آزاد می‌تواند در این وزن به دست بیاید. این وزن بر خلاف سایر اوزان هیچ قهرمان جهانی ندارد و در واقع صاحب ندارد و باید قدر این فرصت را بداند. جردن بعد از شکست مقابل سوادکوهی در جام جهانی، مقابل حریفش در انتخابی تیم ملی هم شکست خورد و حالا در نبود او مدال طلا در یک قدمی نخودی جوان است. البته روس‌ها احمد عثمانوف را به بلگراد می‌آورند و حتماً او هم شانس مدال طلا است. چنس مارستلر از آمریکا هم که جای جردن را گرفت در تورنمنت‌هایی که اعزام شد هرگز نتوانست خوش بدرخشد و به همین دلیل نباید خیلی روی او حساب کرد اما میخایلوف از اوکراین هم می‌تواند یک مدعی باشد اما نخودی جوان بعد از دو مدال جهانی هیچ بهانه‌ای برای نگرفتن طلا ندارد.

۸۶ کیلوگرم؛ حسن یزدانی
راند ششم
بدون شک حساس‌ترین وزن در مسابقات جهانی برای مردم ایران وزن ۸۶ کیلوگرم است؛ اگر چه اتحادیه جهانی در 6 مسابقه‌ مهمی که برای این دوره از مسابقات قهرمانی جهان تدارک دیده نامی از این کشتی نبرد اما بدون شک حیاتی‌ترین مسابقه برای تیم ایران و جذاب‌ترین مسابقه این دوره رقابت‌های جهانی برای علاقه‌مندان به کشتی در دنیا رقابت تیلور و یزدانی است. حسن یزدانی با ۸ مدال جهان و المپیک به دنبال رسیدن به مدال طلا است اما به نظر دیوید تیلور آمریکایی که تاکنون 4 بار یزدانی را شکست داده باز هم رقیب سختی برای او خواهد بود. این راند ششم مبارزه یزدانی و تیلور است اما چه کسی برنده می‌شود؟ تا اینجا یزدانی 4 بر یک عقب است و برای رسیدن به مدال طلای جهان باید برنده این مسابقه باشد. این‌بار به قید قرعه این دو در مرحله‌ای غیر از فینال هم شاید با هم برخورد بکنند اما در هر مرحله‌ای که این دو با هم برخورد کنند، حکم فینال را دارد چرا که هر کسی برنده این مسابقه باشد، قهرمان نام می‌گیرد. در این وزن چند چهـــــــره دیگر هم حضور دارنـــــــــــــــــد اما کســـــــــــــــی به آنها توجهی نمی‌کنـــــــد. مایلــــــــــــس آمینــــــــــــه از ســــــــــــن مارینــــــــو دارنده برنـــز جهان و المپیک، ابوبکر آباکاروف آذربایجانی دارنده برنز جهان، عظمت دولتبکوف قزاق دارنده مدال برنز جهان و بوریس ماکوئف دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از اسلواکی از جمله نفرات مطرح این وزن هستند اما هیچ کدام از این کشتی‌گیران تا قبل از این حریف یزدانی و تیلور نبودند.
 
۹۲ کیلوگرم؛ امیرعلی آذرپیرا
جای خالی ستاره‌ها
عجیب‌ترین وزن این دوره از مسابقات قهرمانی جهان وزن 92 کیلوگرم بود. جایی که جی دن کاکس آمریکایی و کامران قاسمپور حرف اول را در سال‌های اخیر می‌زدند و در دو دوره اخیر در فینال با هم کشتی گرفته بودند اما حالا هر دو در این دوره غایب هستند. دوبنده تیم ملی در این وزن به امیر‌علی آذ‌رپیرا رسیده که برای اولین‌بار در ترکیب تیم ملی بزرگسالان به قهرمانی جهان می‌رود. آن‌هم در شرایطی که کامران قاسمپور شانس اصلی کسب مدال طلای وزن ۹۲ کیلوگرم جهان برای سومین سال متوالی بود. آذرپیرای جوان دارنده ۲ مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان است و در این مسابقات هم مهمترین رقیبش خودش است. او اگر خودش را باور داشته باشد به راحتی می‌تواند به مدال طلا برسد. آرش یوشیدا کشتی‌گیر ایرانی ژاپنی، عثمان نورماگومدوف کشتی‌گیر روس، میریانی مایسورادزه دارنده مدال برنز جهان ۲۰۲۲ از گرجستان و زاهید والنسیا از آمریکا مهمترین رقبای آذرپیرا در این دوره هستند.

97 کیلوگرم؛ مجتبی گلیج
کار سخت شد
در وزن ۹۷ کیلوگرم باز هم گلیج به تیم ملی رسید. مجتبی گلیج تا پیش از این دو بار در مسابقات قهرمانی جهان دوبنده تیم ملی را به تن کرده بود. یکبار در جهانی 2017 و یکبار هم در 2021 اما این‌بار می‌خواهد تمام ناکامی‌ها را جبران کند. گلیج در جهانی 2021 مقابل کایل اسنایدر در سه ثانیه پایانی شکست خورد و حتماً از این شکست تلخ تجربه کافی را کسب کرده است. او خیلی امیدوار بود که بتواند این‌بار با غلبه بر این کشتی‌گیر مدال طلا را بگیرد اما وزن 97 کیلوگرم یکی از شلوغ‌ترین و سنگین‌ترین اوزان مسابقات جهانی است. به خصوص اینکه رشید سعداله‌اف روس هم به تیم روسیه اضافه شده و قرار است که در جهانی کشتی بگیرد. ماگومد ماگومدوف از آذربایجان، گیوی ماتچاراشویلی از گرجستان و ولادیسلاو بایتساف از مجارستان مدعیان دیگر این وزن هستند. یکی از شانس‌های مدال ایران گلیج است که باید دید از عهده این‌ کار بر می‌آید یا نه؟

وزن 125 کیلوگرم؛ امیرحسین زارع
پادشاهی که نیامد
این وزن هم از اوزان جذاب قهرمانی جهان است. حتی اتحادیه جهانی یکی از 6 مسابقه مهم این دوره را به این وزن اختصاص داد. کشتی بین امیر‌حسین زارع و دن گیبل استیوسون بود که البته این کشتی‌گیر آمریکایی بنا به دلایلی نامعلوم به این رقابت‌ها نیامد. در نبود او طاها آکگول ترک و گنو پتریاشویلی از گرجستان با کلی مدال جهانی و المپیک از دیگر مدعیان این وزن هستند. کسب مدال طلا در این وزن اصلاً آسان نیست اما زارع ادعای این مدال مهم را دارد و باید دید که چه اتفاقی رخ می‌دهد. گیبل آمریکایی که طلای المپیک را دارد، ادعای پادشاهی این وزن را دارد. خوب بود او به بلگراد می‌آمد و در حضور زارع این ادعا را مطرح می‌کرد تا تکلیف این وزن مشخص شود.

جستجو
آرشیو تاریخی