صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

یادداشت

مرادمند؛ چیزی بیش از یک مدافع صرف

وصال روحانی
خبرنگار
سهم فزاینده محمدحسین مرادمند در توفیق‌های نسبی فصل گذشته و فصل جاری تیم فوتبال استقلال تهران حاکی از آن است که این مدافع پرتحرک و سختکوش پس از چند سال آبدیده شدن در لیگ برتر کشور سرانجام به درجاتی رسیده که می‌تواند به چیزهایی فراتر از لیگ هم بیندیشد. 19 ماه پیش در گرماگرم لیگ بیست‌و‌یکم استقلال با رهبری فرهاد مجیدی و با تکیه بر دفاع پولادینش که بسیار سخت و کم گل می‌خورد، هر هفته بیش از گذشته احساس می‌کرد که قطع کردن نوار قهرمانی‌های متوالی سرخ‌های پایتخت نه آرزویی ناپخته بلکه امری قابل وصول است. با این‌حال وقتی لزوم اعزام محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی دو ستون اصلی دفاع وسط آبی‌ها به خدمت سربازی از طریق عضویت آنها در تیم نظامی ملوان پیش آمد و این امر از ابتدای اسفند 1400 اجرایی شد، به نظر می‌رسید همین رویداد کار استقلال را بسیار دشوار کرده و نیل به جام قهرمانی را تا حد زیادی نامحتمل ساخته باشد. ملوان از این دو مدافع که با نارضایتی به انزلی رفتند، چندان بازی نگرفت اما استقلال با هنرهای مجیدی که توانست با استفاده حداکثری از مدافعان باقی‌مانده تیمش شامل عارف غلامی و سید‌محمد دانشگر استحکام دژ دفاعی‌اش را حفظ کند، ‌سرانجام همای قهرمانی را بالای سر خود دید.
یک سال و نیم بعد از آن تاریخ در حالی که ابتدا هم مرادمند و هم دانشگر با جور کردن مدارک تکمیلی به ایام خدمت خود زودتر از موعد پایان دادند و به استقلال برگشتند، دانشگر بعد از جروبحث‌هایش با ریکاردوساپینتو سرمربی فصل پیش استقلال به سپاهان تیم سابقش برگشت.
مرادمند در فضای حاصله، از هرچه در دسترس او قرار گرفته، برای هرچه مهم‌تر تلقی شدن در مکانیسم بازی آبی‌ها سود جسته و حالا به گونه‌ای رکن اصلی دفاع مرکزی آنها به حساب می‌آید. داسیلوای برزیلی به کشورش بازگشته اما عارف غلامی هنوز در جمع نفرات تیم قرار دارد و استقلال اگر مجبور شود، می‌تواند به سان گذشته از روزبه چشمی هم به‌طور اضطراری در دفاع وسط خود بهره بگیرد. با وجود این مرادمند با شور و انرژی فراوانش در این حدفاصل به بازیکنی تبدیل شده که می‌تواند با شهامت ذاتی‌اش جلو برود و چه روی ضربات ایستگاهی و چه در جریان بازی زننده گل‌های حساسی برای استقلال باشد که از شروع لیگ امسال هدایتش با جواد نکونام بوده است. گل فوق‌العاده‌ای که مرادمند با یک ضربه سر در فینال جام حذفی فصل گذشته کشور در واپسین ثانیه‌های وقت معمولی به پرسپولیس زد، اگرچه مانع از قهرمانی قرمزها نشد، اما ارزش‌های فنی تشدید شده او را به‌خوبی به نمایش گذاشت. مرادمند با بازی‌های ماجراجویانه‌اش در این فصل هم گل‌هایی حساس و 3 امتیازی در صحنه لیگ برای آبی‌های تهرانی زده و مراحل تکاملی کارش را ادامه داده و فراخوان اخیر وی به تیم ملی نشانگر همین پیشرفت و اثر مثبت آن روی اهالی و مدیران فوتبال است. مرادمند به‌واقع ثابت کرده که چیزی بیش از یک مدافع صرف دست‌کم برای استقلال است و فرداهایش می‌تواند بهتر از امروز باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی