صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و پنج - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

دو مدافع اسبق پرسپولیس از شانس گلزنی مدافعان و شرایط دروازه می‌گویند

بیرو می رسد ، غصه مهاجم را نخورید!

ناصر قراگزلو
خبر‌نگار
منوچهر عبدالله‌نژاد یکی از مدافعان دهه 60 و 70 پرسپولیس در رابطه با شرایط پرسپولیس حرف‌هایش را با یک توصیه فنی جالب برای سرخ‌پوشان شروع می‌کند: واقعاً چیزی که مشخص است اینکه مالکیت النصر بر تیم ما می‌چربد و طراحی و حملات ما طبعاً کم خواهد بود. شاید برای این نکته اگر بخواهم مثالی بزنم باید بگویم که ما در بازی با کره جنوبی که شدیداً تحت فشار این تیم در زمان کی‌روش قرار داشتیم توپ برای تیم میزبان بود و به نوعی ما با توپ آنها بازی می‌کردیم و منتظر موقعیت شدیم. در نهایت هم روی خلاقیت و فرصت‌طلبی قوچان‌نژاد به گل برتری رسیدیم. منظورم این است که باید روی اشتباهات حریف کار کنیم و منتظر فرصتها بمانیم چون قادر نیستیم به برنامه تاکتیکی مفصلی برسیم.

بازی در آزادی
کاملاً به سود ما خواهد بود
بازی در ورزشگاه آزادی به سود ما خواهد بود هر چند کیفیت چمن نکته‌ای است که باید آن را مد نظر داشته باشیم که کیفیت چمن هم برای کار تاکتیکی ایده‌آل نیست و زمین چمن ما کیفیت مطلوبی برای تیم ما و آنها ندارد و اجازه کار تاکتیکی چندانی به دو تیم نخواهد داد.

زمان‌هایی که مانه و رونالدو
در کار گروهی تیمشان نیستند
زمانی پیش می‌آید که رونالدو و سادیو مانه در بازی گروهی تیمشان حضور ندارند و به دلیل تفاوت سطح فنی که با بقیه بازیکنان هم‌تیمی‌شان دارند از آنها جدا هستند. تیم النصر دفاع خوب و دروازه‌بان قوی ندارد و این مسأله یعنی غیرمتوازن بودن و یکسطح نبودن. پس خطوط تیم عربستانی نیز موضوعی است که ما می‌توانیم از آن به خوبی استفاده کنیم.

خیلی غصه نخوریم
شاید خیلی از هواداران پرسپولیس از این مسأله ناراحت باشند که پرسپولیس مهاجم تخصصی ندارد اما به نظرم خیلی غصه این مسأله را نخورند چون در چنین بازی‌هایی فرصت زیادی برای گلزنی پیش نخواهد آمد چون تیم‌ها کامل باز نمی‌شوند به همین دلیل هم ما باید امیدوار باشیم تا حریفمان اشتباه کند و با توجه به هافبک‌های خیلی خوب و تهاجمی مانند ترابی و صادقی به النصر ضربه بزنیم. در حالی که شرایطی فراهم نخواهد نشد که اگر حتی مهاجم نوک هم داشته باشیم قادر به استفاده از آن و گلزنی باشد و در واقع روی ضربات ایستگاهی و با توپ آنها نمی‌توانیم بازی کامل و به قولی توتال‌فوتبال خودمان را ارائه داده و بازی کنیم چون بار روانی و اسم‌هایی که بازی می‌کنند روی تیم ما تا حدودی تأثیرگذار خواهد بود.

مدافعان روی کاشته‌ها و کرنرها تأثیرگذار خواهند بود
شاید بعضی معتقد باشند حالا که مهاجم نوک نداریم به گلزنی مدافعان خوشبین باشیم اما فرصت چندانی نصیب مدافعان ما نخواهد شد مگر اینکه ضربه کرنر و کاشته‌ای پیش بیاید که احتمال خلق چنین موقعیت‌هایی برای ما با توجه به صاحب مالکیت بودن حریف کم خواهد بود و فرصت زیادی نصیب مدافعان ما نخواهد شد.

النصر تیم سوم عربستان محسوب می‌شود
النصر تیم سوم عربستان به لحاظ قدرت محسوب می‌شود و تیم‌های الاتحاد و الهلال از این تیم قوی‌تر و بهتر هستند به همین دلیل نباید ناامید باشیم و خودمان را دست‌کم بگیریم و بابرنامه و باهوش بازی کنیم.

مدافعان پرسپولیس
در دربی باج نمی‌دهند
بازی دربی هم شرایط خاص خودش را دارد اما به نظرم خط جلو استقلال زهردار نیست و مدافعان پرسپولیس به آنها باج نخواهند داد به همین دلیل با مهار مهاجمان استقلال و با مهره‌هایی مانند ترابی و صادقی و امیری قادرند که از ضعف خط دفاعی استقلال به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

بیرانوند می‌تواند
تحت شرایطی خاص بازی کند
بیرانوند دروازه‌بان اول تیم است و به هر حال غیبت این بازیکن برای پرسپولیس بسیار مهم خواهد بود. قطعاً اگر بیرانوند نباشد برای پرسپولیس بسیار گران تمام خواهد شد اما به نظرم قادر است با تدابیر خاص پزشکی و انجام ندادن آن پرتاب‌ها و یکسری از حرکات اضافه‌ به خوبی درون دروازه بایستد و از زدن شوت هم بپرهیزد و در زمان شیرجه زدن و خروج یک گام بزند و بعد حرکت کند که فشار کمتری به پایش وارد شود. نمونه این موضوع را در زمان تیم ملی هم با احمدرضا عابد‌زاده داشتیم که یکبار کشکک پایش افتاده بود اما با این وجود او با شرایط سخت درون چهارچوب ایستاد و خیلی خوب هم از دروازه تیم ملی حراست کرد.

نمی‌توان خیلی
 روی مدافعان حساب کرد
پرسپولیس سه چهار بازیکن خوب خصوصاً مدافعان سرزنی دارد که عالی می‌توانند سر بزنند و در امر گلزنی به تیمشان کمک کنند. تمام مدافعان میانی پرسپولیس سرزن هستند و قادرند که به نحو احسن در سرزنی تیمشان را صاحب شانس گل سازند اما این مسأله هم وجود دارد که شاید در طول بازی خیلی صاحب ضربه ایستگاهی و ضربات کرنر نشویم که در این صورت شانس ما از روی گلزنی مدافعان خیلی کم می‌شود به همین دلیل شاید خیلی درست نباشد که ما بخواهیم روی این مسأله خیلی حساب کنیم.

اسلحه پنهان باز هم
مؤثر خواهد بود
شاید بعضی‌ها بگویند دیگر دوره دلخوش کردن به غیرت و تعصب گذشته و فوتبال روز دنیا فقط به تاکتیک و مسائل علمی باز می‌گردد اما به نظرم هنوز هم با غیرت و تعصب و دوندگی در کنار برنامه‌ریزی درست می‌توان شانس موفقیت زیادی پیدا کرد.

ارنج خوب و استفاده از تمام موجودیت بر ضعف‌ها غلبه خواهد کرد
درست است که مهاجم تخصصی نداریم اما به نظرم بازیکنانی مانند عمری و یاسین سلمانی و ترابی داریم که این بازیکنان می‌توانند در قالب ارنج تیمی خوب و تاکتیک تیمی مناسب به بهترین شکل ممکن جواب بدهند. از همین رو به نظرم اگرما ارنج خوبی داشته باشیم و یحیی از همه داشته‌هایش به نحو احسن استفاده کند قادر خواهیم بود که به خیلی از کمبودها غلبه کنیم. مثلاً بازی کردن یاسین سلمانی از ابتدای بازی خیلی می‌تواند به تیم کمک کند. بازیکنی که از قدرت گلزنی خوبی بهره می‌برد و به نوعی کمبودهای تیم ما را در فاز گلزنی جبران خواهد کرد هر چند که از قدرت گلزنی عمری و ترابی هم نمی‌توان به سادگی گذشت.

زمان سخت پرسپولیس
شروع شده
بازی با النصر و دربی دو بازی سخت پرسپولیس است به همین دلیل به نظرم پرسپولیس مقطع سختی را پیش رو دارد که باید از آن به سلامت بگذرد. دو بازی که پیروزی در آن خیلی به پرسپولیس در صعود از گروهش در لیگ قهرمانان و موفقیت در لیگ برتر کمک خواهد کرد.

یحیی باید فکر
این روزها را می‌کرد
یحیی تلاشش را کرد که دروازه‌بان خوبی بگیرد و ذخیره خوبی برای بیرانوند داشته باشد اما این امر محقق نشد تا پرسپولیس بدون دروازه‌بان ذخیره مطمئن بماند اما در هر صورت یحیی مسئول اول فنی تیم است و خودش باید فکر این روزها را می‌کرد. حالا هم زمانش فرا رسیده که ببینیم تصمیمات یحیی چقدر در این زمان سخت جواب خواهد داد. متأسفانه مصدومیت کشاله یکی از بدترین مصدومیت‌هاست که دورانش زمانبر است و نمی‌توان کار خاصی برای آن انجام داد هر چند که علم پزشکی آنقدر پیشرفت داشته که امیدوارم بتوانند برای بیرانوند کاری انجام دهند.

برای رفیعی خیلی سخت است
رفیعی گلر دوم تیم تاکنون بازی رسمی برای پرسپولیس انجام نداده از این رو نمی‌توان به او در بازی رسمی که بسیار مهم و سخت است بازی داد چون این کار به نوعی ریسکی و خطرناک است.

بازی دادن به بیرانوند
تبعات سختی خواهد داشت
شاید به زور آمپول و بقیه تدابیر پزشکان بتوان بیرانوند را به بازی رساند اما با شرایطی که علیرضا دارد بازی کردن او تبعات سختی خواهد داشت و به نظرم پای او با مشکلات زیادی در آینده مواجه خواهد شد و ممکن است برای دربی و بقیه بازی‌های حساس دیگر پرسپولیس هم دچار مشکل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی