صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

پنجره نقل و انتقالات لیگ عربستان سعودی بسته شد

پایان وحشت!

ایمان گودرزی
روزنامه‌نگار
با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات عربستان سعودی، آرامش بر تیم‌های اروپایی حاکم شد و برنامه‌ریزی این تیم‌ها برای فصل جاری به خطر نیفتاد. سرانجام، هفت روز پس از پایان نقل و انتقالات در قاره اروپا، پنجره نقل و انتقالات عربستان نیز بسته شد. ادامه فعالیت 7 روزه عربستانی‌ها در نقل و انتقالات پس از اروپایی‌‌ها باعث شده بود که ترس همچنان در بین تیم‌های اروپایی سایه انداخته باشد و پیشنهادهای هنگفت مالی نگرانی از دست دادن بازیکن را در بین تیم‌ها نگه داشته باشد. یکی از جنجالی‌ترین پیشنهادهای دقیقه آخری مربوط به محمد صلاح بود که باشگاه عربستانی حاضر به پرداخت 250 میلیون یورو، برای به خدمت گرفتن این بازیکن مصری بود، در نهایت لک‌لک‌ها حاضر به فروش این بازیکن نشدند و صلاح حداقل یک فصل دیگر را در بندر ادامه خواهد داد. حضور عربستان به قصد ایجاد تفاوت در فوتبال دنیا غیر قابل انکار است و حالا سعودی‌ها در پنجره نقل و انتقالات به یک کابوس برای تیم‌های اروپایی تبدیل شده‌اند که تیم‌های قاره سبز بازیکنان بزرگ خود را به خاطر پول از دست ندهند. کشور خاورمیانه‌ای در این تابستان، حدود 1 بیلیون یورو صرف خرید بازیکن کرد که در سطح جهانی فقط لیگ برتر انگلیس از آنها هزینه بیشتری کرده است. بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط شرکت ‌MARK، در عربستان 1/957 میلیون یورو در بازار سرمایه‌گذاری شده است که تنها لیگ انگلیس با هزینه 8/2 بیلیون یورویی از این لیگ هزینه بیشتری کرده است. در طول تابستان، لیگ عربستان چند ستاره فوتبال اروپا را از باشگاه‌های‌شان ربود که مشهورترین آنها عبارتند از کریم بنزما، نیمار جونیور، انگولو کانته، روبرتو فیرمینو، روبن نوس، کالیدو کولیبالی، ادوارد مندی، مارسلو بروزوویچ، جوتا، سرگئی میلینکوویچ ساویچ، جردن هندرسون، ریاض محرز، آلن سنت ماکسمین، فابینیو، سادیو مانه، فرانک کسیه، یاسین بونو، مری دمیرال و الکساندر میتروویچ.
عربستانی‌ها به وضوح اعلام کرده‌اند که به دنبال پیشرفت در لیگ خود هستند و این تابستان یک هشدار کوچک به فوتبال دنیا بود.
با این حال، احتمال کمی وجود دارد که هزینه‌های هنگفت عربستان سعودی به همین جا ختم شود، زیرا این کشور به دنبال ورود به ورزش بین‌المللی بوده و در سال‌های اخیر در گلف، بوکس، مسابقات فرمول یک و تنیس و همچنین فوتبال سرمایه‌گذاری کرده است.
تصمیم رونالدو برای پیوستن به النصر در ماه دسامبر، راه را برای بیشتر بازیکنان مطرح جهان برای رفتن به این کشور هموار کرده است.
انگولو کانته، سادیو مانه، ریاض محرز، روبرتو فیرمینو، جوردن هندرسون، فابینیو و آیمریک لاپورته، برنده‌های لیگ قهرمانان اروپا، به بنزما و نیمار پیوستند و تلاش‌های ناموفقی برای لیونل مسی و کیلیان امباپه نیز انجام شد.
این ریخت و پاش‌های میلیون یورویی توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی پادشاهی حمایت می‌شود، که اکثریت سهام را در چهار باشگاه بزرگ خود یعنی الاتحاد، الاهلی، النصر و الهلال در اختیار دارد.
این حرکت به سمت ورزش به عنوان بخشی از تلاش‌های محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی برای استفاده از ثروت نفتی پادشاهی برای ایجاد مشاغل و فرصت‌های جدید برای جوانان این کشور انجام می‌شود.
عربستان سعودی به جز بهبود لیگ خود، با در دست داشتن مالکیت نیوکاسل یونایتد، در لیگ برتر نیز حضور دارد و با حمایت مالی این باشگاه باعث حضور آنها در لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند.

ZOOM

نیمار بعد از پیوستن به الهلال از پاری‌سن‌ژرمن به بزرگترین خرید این پنجره عربستان تبدیل شد.
الهلال با 18 قهرمانی در لیگ و 4 بار قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا، موفق‌ترین تیم عربستان است. آبی‌پوشان در تابستان برای جذب مسی با شکست روبه‌رو شدند و پیشنهاد 1 بیلیون یورویی آنها برای کیلیان امباپه به جایی نرسید. علاوه بر نیمار، الهلال با یاسین بونو، کالیدو کولیبالی، میلینکوویچ ساویچ، روبن نوس و الکساندر میتروویچ قرارداد امضا کرد.
النصر رونالدو، مانه، اوتاویو، مارسلو بروزوویچ، لاپورته و الکس تلس را به خدمت گرفت.
الاتحاد، قهرمان فعلی عربستان سعودی، بنزما، کانته و فابینیو را قبل از آخرین روز عقد قرارداد با فیلیپه به خدمت گرفت.
فیرمینیو، محرز، آلن سن ماکسیمین، ادوارد مندی، فرانک کیسه و گابری وگا از جمله خریدهای الاهلی بودند.
الاتفاق، استیون جرارد، سرمربی سابق رنجرز و استون‌ویلا را به عنوان مربی استخدام کرد و هندرسون، کاپیتان سابق لیورپول را قبل از بسته شدن پنجره، به خدمت گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی