صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

بزرگترین غایبان در فهرست 30 نفره توپ طلا

مسی دست نیافتنی است!


30 نامزد دریافت توپ طلای سال 2023 از سوی مجله فرانس فوتبال معرفی شدند و به نظر می‌رسد رقابت اصلی بین لیونل مسی و ارلینگ هالند باشد اما جای خیلی‌ها در این فهرست خالی است...
 
فدریکو دیمارکو
اینتر دو نامزد در این فهرست داشت، نیکولو بارلا و لوتارو مارتینس اما از خط دفاعی که نقش مهمی در صعود تیم سیمونه اینتزاگی به فینال لیگ قهرمانان داشت، هیچ نماینده‌ای وجود ندارد به خصوص دیمارکو که به نظر می‌رسد در حقش اجحاف شده. او علاوه بر کار دفاعی عالی در حملات تیمش هم مؤثر بود و بعد از کوین دبروین با شش پاس گل، نفر دوم با پنج پاس گل بود. او در 14 گل تأثیر داشت و 6 گل زد تا در میان مدافعان در پنج لیگ ممتاز اروپا چهارم باشد. قرار نبود او توپ طلا ببرد اما شایسته توجه بیشتری بود.
 
کاسمیرو
نامزدهای توپ طلا بر اساس عملکرد فصل قبل تعیین می‌شوند و کاسمیرو بعد از انتقال از رئال مادرید، نقش پررنگی در تحول منچستریونایتد اریـــــــــــــــــک
تن هاخ داشت. اگر او نبود شاید قحطی جام منچستریونایتد و دوری‌اش از لیگ قهرمانان ادامه پیدا می‌کرد ضمن اینکه یکی از بهترین بازیکنان برزیل در جام جهانی بود.
 
مارک آندره‌تر اشتگن
آیا گلر آلمانی تاوان حذف بارسلونا از مرحله گروهی لیگ قهرمانان را داد؟ تصور دلیل دیگری سخت است. این دروازه‌بان 31 ساله در هر 38 بازی بارسا در لالیگا حاضر بود و تنها 18 گل خورد. او با 28 کلین‌شیت در رقابت‌های مختلف ازهر دروازه‌بانی در اروپا بالاتر بود ضمن اینکه به آمار خیره‌کننده 75 درصد موفقیت در سیوهایش رسید. او یکی از اعضای شاخص تیمی موفق بود.
 
مارکوس رشفورد
واقعاً عجیب بود. رشفورد در فصل قبل روی 39 گل مؤثر بود و تنها 6 بازیکن آمار بهتری نسبت به او داشتند که همه در فهرست 30 نفره هستند، حتی نفرات پایین‌تر از او، لوتارو مارتینس، کوین دبروین، هری کین و کریم بنزما هم حاضرند. مهاجم یونایتد زیر نظر تن هاخ متحول شد و 30 گل و 9 پاس گل داشت ضمن اینکه در تیم ملی انگلیس در جام جهانی درخشید و 3 گل زد. راندال کولو موانی فصل خوبی در آینتراخت فرانکفورت داشت و تابستان راهی پاری‌سن‌ژرمن شد اما آیا واقعاً بهتر از رشفورد بود؟!
 
جان استونز
او مصدومیت‌هایی داشت اما در مقطع حساس فصل و در راه رسیدن به سه‌گانه قهرمانی، یکی از پنج بازیکن مهم منچسترسیتی بود. مدافع میانی 29 ساله تیم ملی انگلیس که با ابتکار پپ گواردیولا به خط میانی رفت، یادآور روزهای درخشان فرانتس بکن باوئــــــــر بود. جالـــــــب است که یوشکو گواردیول بهتر از استونز تشخیص داده شده.
 
جک گریلیش
او با بقیه اعضای این فهرست متفاوت است. در رسانه‌ها و میان هواداران سیتی و تیم ملی انگلیس محبوبیت زیادی دارد و اصرار داشتند او را یکی از چهره‌های موفق فصل قبل جلوه بدهند در حالی که نبود. خرید صد میلیون پوندی از استون ویلا قطعاً بهتر از فصل اولش در «اتحاد» بود اما در فصل سه‌گانه تنها روی 16 گل مؤثر بود، 12 تا کمتر از ریاض محرز و در هیچ یک از بازی‌های مهم آخر فصل کار خاصی نکرد. فرانس فوتبال به خاطر اینکه اسیر جو رسانه‌ها نشد و او را انتخاب نکرد، شایسته تحسین است.
 
نیمار
نیمار می‌توانست در این فهرست باشد. او قرار بود وارث لیونل مسی هم در بارسلونا و هم به عنوان بهترین بازیکن جهان باشد. اما با رفتن به پاریس همه چیز را خراب کرد و حالا در عربستان پول‌هایش را می‌شمرد اما دوران حرفه‌ای خود را نابود کرد. غم‌انگیز درباره نیمار اینکه نبودن او در فهرست 30 نفره اصلاً تعجب‌آور نیست. فصل قبل در زمین و بیرون آن مسائل زیادی داشت تا جایی که پاریس از فروشش به الهلال خوشحال است. لوییس انریکه که با نیمار در بارسا سه‌گانه برد، هیچ علاقه‌ای به حفظش در پاریس نشان نداد. نیمار یکی از بااستعدادترین بازیکنان تاریخ فوتبال است که می‌توانست چند توپ طلا ببرد اما حالا دیگر قطعاً به یکی هم دستش نمی‌رسد.

ZOOM
کریستیانو رونالدو
CR7 از وقتی به عربستان رفته گل‌های زیادی زده اما چه اهمیتی دارد؟ رونالدو برای اولین بار بعد از سال 2003 در فهرست نامزدهای دریافت توپ طلا حضور ندارد و نمی‌تواند شکایتی داشته باشد هر چند حتماً دارد. تن هاخ بعد از آمدن به منچستریونایتد خیلی زود فهمید تیمش بدون او بهتر است و فرناندو سانتوس مربی پرتغال هم در قطر به چنین نتیجه‌ای رسید. البته او خارق‌العاده است و کنار زدنش حتی در 38 سالگی شجاعت می‌خواهد. مگر اینکه پرتغال را به قهرمانی یورو 2024 برساند در غیر این صورت نمی‌تواند به رکورد 7 توپ طلای مسی نزدیک شود و این تاوان بازی در چنین لیگ ضعیفی است

جستجو
آرشیو تاریخی