صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

امیر قلعه‌نویی مقابل بلغارستان از 16 بازیکن استفاده کرد که تنها سه تا از آنها زیر 30 سال بودند. میانگین سنی تیم ملی هم 30 سال و سه ماه بود. یعنی نه خبری از جوانگرایی با شیب ملایم بود و نه استفاده از روش فرگوسن!

«پیــــــــر» ملی

امیر اسدی
روزنامه نگار

در اینکه تیم ملی باید چند ماه دیگر آماده حضور در جام ملت‌های آسیا شود و فرصت برای جوانگرایی و تغییر نسل وجود ندارد، هیچ شکی نیست اما وقتی به صحبت‌های چند هفته قبل امیر قلعه‌نویی فلش‌بک می‌زنیم، نکته‌های مهمی به ذهن‌مان می‌رسد. قلعه‌نویی در مصاحبه‌ای که انجام داد، صحبت از تقلید روش فرگوسن افسانه‌ای در تیم ملی به زبان آورد و گفت: «در تیم ملی علاوه بر نتیجه‌گرایی باید با یک شیب ملایم جوانگرایی هم انجام بدهیم. اگر اشتباه نکنم در جام جهانی یکی از تیم‌های پیر مسابقات بودیم. فرگوسن در منچستر تغییرات داشت و نتیجه هم می‌گرفت و لطمه هم نمی‌خورد. ما هم همان سیاست و روش را داریم. کما اینکه در سال 2007 هم همین کار را کردیم.»
الان فرصت جوانگرایی، حتی با شیب ملایم هم نیست. تیم ملی از جام ملت‌های آسیا نتیجه می‌خواهد و حالا که تنها چند ماه تا آغاز مسابقات باقی مانده، کسی از امیر قلعه‌نویی نمی‌خواهد که حتی با شیب ملایم دست به تغییر بازیکن بزند و جوانترها را به اردو دعوت کند. منتهی صحبتی که امیر قلعه‌نویی انجام داد و ای‌کاش نمی‌داد، ذهن رسانه‌ها را به سمتی می‌برد تا ذره‌بین بردارند و روی این موضوع با وسواس و دقت بیشتری کار کنند.
در مواجهه با ادعای امیر قلعه‌نویی، کافی است به ترکیب اصلی تیم ملی مقابل بلغارستان نگاهی بیندازیم.
علیرضا بیرانوند(‌31 ساله‌)
شجاع خلیل‌زاده(‌34 ساله‌)
مرتضی پورعلی‌گنجی(‌31 ساله‌)
رامین رضاییان(‌33 ساله‌)
احسان حاجی‌صفی(‌34 ساله‌)
احمد نوراللهی(‌31 ساله‌)
سعید عزت‌اللهی(‌27 ساله‌)
محمد محبی(‌25 ساله‌)
علیرضا جهانبخش(‌30 ساله‌)
سامان قدوس(‌30 ساله‌) و
مهدی طارمی(‌31 ساله‌).
می‌بینیم که تنها دو بازیکن زیر 30 سال سن دارند و بقیه از این مرز عبور کرده‌اند. میانگین سنی ترکیب اصلی تیم ملی مقابل بلغارستان 30 سال و 6 ماه بود و این سنخیتی با جوانگرایی، آن هم با شیب ملایم نداشت. حالا سن و سال تعویضی‌های تیم ملی را بررسی می‌کنیم. شهریار مغانلو(‌29 ساله‌)، علی کریمی(‌30 ساله‌)، محمد دانشگر(‌30 ساله‌)، روزبه چشمی(‌30 ساله‌)، میلاد محمدی(‌30 ساله‌).
در اتفاقی عجیب تنها یک بازیکن تعویضی قلعه‌نویی زیر 30 سال داشت. آن هم فقط با یک سال اختلاف. بقیه بازیکنان از مرز 30 سالگی عبور کرده و تقریباً بازیکنان باتجربه‌ای محسوب می‌شوند و نه جوان. اگر بخواهیم میانگین سنی تمام بازیکنان حاضر در بازی با بلغارستان را حساب کنیم، به عدد 30 سال و 3 ماه می‌رسیم. یعنی نه خبری از جوانگرایی با شیب ملایم هست و نه روش سرالکس فرگوسن در منچستریونایتد!
یک نکته‌ جالب‌تر. از 16 بازیکنی که برای ایران مقابل بلغارستان بازی کردند، تنها سه بازیکن کمتر از 30 سال بودند. یعنی حتی کمتر از 20 درصد که این نمی‌تواند اتفاق جالبی برای فوتبال ایران باشد. با این حال و در شرایطی که چند ماه تا آغاز جام ملت‌های باقی مانده و کمتر تیمی دست به تغییر ترکیب و جوانگرایی می‌زند، انتظار از تیم ملی و امیر قلعه‌نویی هم این نیست که به یکباره ترکیب را زیر و رو کند و جوانترها را به زمین بفرستد.
هیچ عقل سلیمی هم این کار را انجام نمی‌دهد. بخصوص اینکه بازیکنان حاضر در ترکیب اصلی تیم ملی در بهترین شرایط قرار دارند و کسی را نداریم که از آنها سرحال‌تر باشد. باز هم تکرار می‌کنیم. ای‌کاش امیر قلعه‌نویی از جوانگرایی با شیب ملایم و همچنین استفاده از روش فرگوسن در تیم ملی حرفی نمی‌زد تا ما هم مجبور شویم آمارهایی از این دست را منتشر کنیم. شاید هم تحلیل ما از روش فرگوسن اشتباه است یا معنی شیب ملایم را نمی‌دانیم!

 

جستجو
آرشیو تاریخی