صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

تمجید قلعه‌نویی از عملکرد قدوس

سامان، کنار ما بمان

امیر اسدی
روزنامه نگار

در ماه‌های اخیر اخبار متفاوتی درباره سامان قدوس و احتمال خداحافظی‌اش از تیم ملی منتشر شد؛ اخباری که خیلی از آنها واقعیت داشت و قدوس حداقل در چندین مرتبه اعلام کرد که فعلاً می‌خواهد تمرکزش را روی مسابقات باشگاهی بگذارد، همین اتفاق هم رخ داد. قدوس که در جام جهانی 2022 تنها یک نیمه توسط کارلوس کی‌روش به بازی گرفته شد، ناراحتی‌اش از این مسأله را به دوستان نزدیک خود اعلام کرد و تصمیم گرفت برای مدتی دور از اردوهای ملی باشد.
در اردوی فروردین ماه تیم ملی، سامان راهی ایران نشد تا مقابل روسیه و کنیا بازی کند. او در تورنمنت کافا هم غیبت داشت و ترجیح داد مراسم ازدواج خود را برگزار کند تا اینکه در تورنمنتی نه‌چندان معتبر به میدان برود. در تمام این مدت سامان با درخواست‌های مکرر کادر فنی جدید تیم ملی مواجه شد که از اعتقاد بالای‌شان به بازی این هافبک- مهاجم فانتزی صحبت می‌کردند و مدام می‌گفتند اگر او به اردو برگردد قطعاً بیشتر از قبل در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد.
قدوس چند هفته قبل و بعد از بررسی پیشنهادهایی که از قاره‌های مختلف داشت، به برنتفورد برگشت تا همچنان شانس بازی در لیگ برتر انگلیس را داشته باشد. درست در روزهایی که سامان انتخاب خود را انجام داد، به دعوت دوباره امیر قلعه‌نویی جواب مثبت داد و خود را به بلغارستان رساند تا دوباره شماره 14 تیم ملی ایران را بپوشد. او همانطور که پیش‌بینی می‌شد مقابل بلغارستان در ترکیب اصلی قرار گرفت و توانست شایستگی‌های خود را بیشتر از قبل به رخ بکشد.
 قدوس در روش جدید بازی تیم ملی، هم هافبک نفوذی بود و هم گاهی اوقات تبدیل به زوج مهدی طارمی می‌شد. او به عنوان یک بازیکن آزاد اجازه داشت به تمام نقاط خط حمله سرک بکشد و هر جا که بتواند زهر خود را بریزد. او روی گل برتری ایران تأثیر اصلی را گذاشت و با تعقیب توپ نشان داد که بی‌جهت نام یک بازیکن حرفه‌ای را با خود به یدک نمی‌کشد.
در فوتبال حرفه‌ای، مربیان از بازیکنان می‌خواهند که تا لحظه آخر توپ را تعقیب کنند تا شاید مدافعان حریف مرتکب اشتباه شوند. درست همان اتفاقی که در بازی ایران- کره‌جنوبی در سئول رخ داد و رضا قوچان‌نژاد توانست با تعقیب توپ و لو دادن آن توسط مدافع حریف، توپ را به تور دروازه میزبان برساند و سند صعود ایران به جام جهانی را امضا کند. سامان هم مقابل بلغارستان چنین ماجرایی را تجربه کرد. به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای تا لحظه آخر توپ را تعقیب کرد، مدافع حریف آن را لو داد و قدوس در بهترین حالت ممکن، توپ ر ا تک‌ضرب به محبی رساند و او هم دروازه خالی را باز کرد. سامان به جز این پاس گل، در باقی اوقات هم عملکرد مؤثری در ترکیب ایران ایفا کرد و نشان داد امیر قلعه‌نویی بی‌جهت پیگیر بازگشت او به تیم ملی نبوده است. امیر قلعه‌نویی در پایان بازی از قدوس تمجید کرد و همین مسأله انگیزه بیشتری به این بازیکن داد. به نظر می‌رسد دوران جدیدی در فوتبال ملی قدوس شکل گرفته و او با فراغ بال و بدون مشکل می‌تواند در ترکیب اصلی قرار بگیرد و بدرخشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی