صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و چهار - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

مربی لالیگایی با شناخت از امیر عابدزاده روی نیمکت فولاد

سهراب، مبعلی و کعبی؛ گزینه‌های دستیاری ایگناسیو

 

حسین برزگر
روزنامه نگار
بعد از برکناری علیرضا منصوریان از هدایت فولاد، مدیران این باشگاه خوزستانی گزینه‌های مختلف داخلی و خارجی را بررسی کردند تا بهترین فرد را برای این مسئولیت انتخاب کنند. با توجه به خواسته هواداران، مدیران این باشگاه در نهایت به سمت انتخاب گزینه‌های خارجی سوق پیدا کردند و در این بین ایگناسیو مارتینس اسپانیایی به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان انتخاب شد. در کارنامه این مربی اسپانیایی سابقه هدایت آلباسته، لوانته، رئال وایادولید، آلمریا و رئال ساراگوسای اسپانیا دیده می‌شود. البته مربی 59 ساله فولاد در آسیا هم تجربه مربیگری دارد که از جمله آنها می‌توان به العربی کویت و شانگهای شنگژین اشاره کرد. آخرین تیمی که مارتینس 59 ساله به‌عنوان سرمربی روی نیمکت آن نشسته، رئال ساراگوساست. او از سال 2020 تا 2022 سرمربی این تیم بوده است. مارتنیس طی 71 مسابقه در ساراگوسا 25 پیروزی، 27 تساوی و 19 شکست را تجربه کرده است. در فروردین ماه 1394 و در حالی که 17 مسابقه به‌عنوان سرمربی روی نیمکت آلمریا نشسته بود، بعد از شکست خانگی 4 بر یک مقابل لوانته از سمتش برکنار شد. شاید این پرسش پیش بیاید که چطور مسیر این مربی اسپانیایی به چین و آسیا افتاد؟ ماجرا از این قرار است که او بعد از یک سال و هشت ماه بیکاری (در آذر ماه سال 1395) با پیشنهاد 600 هزار یورویی از سوپرلیگ چین روبه‌رو شد و هدایت شانگهای شنگژین را پذیرفت. مارتینس بعد از یک سال و در حالی که کفه پیروزی و شکست‌هایش روی عدد 12 برابر بود و 11 تساوی کسب کرده بود، از این تیم جدا شد. در دومین سال حضور مارتینس در سوپر لیگ چین به تیم گوندانگ رفت و با آمار 10 شکست، 9 تساوی و شش پیروزی به کار خود پایان داد. بعد از لیگ چین در جولای 2019 این مربی به العربی کویت رفت و قرارداد امضا کرد. یکی از سایت‌های اسپانیایی با ارائه تحلیلی کوتاه از نحوه برخورد و ذوق باشگاه کویتی تعجب کرده و نوشته بود: «خوان ایگناسیو مارتینس در بدو ورود به کویت با رنگ‌های جدیدش عکس گرفت. این مربی پس از هدایت دو تیم در سوپرلیگ چین، از ماجراجویی عجیب و غریب جدیدی لذت خواهد برد. سرمربی سابق لوانته که پس از جدایی از تیم چینی تحت قرارداد تیمی نبود، با استقبال بسیار خوبی از سوی اعضای تیم کویتی مواجه شد و به این مربی اعتماد کردند تا آنها را به بالای جدول برساند.» او از سال 2020 تا 2022 سرمربی این تیم بوده است. او در اسپانیا با لقب «خیم»‌ شناخته می‌شود. این انتخاب در حالی صورت می‌گیرد که مارتینس در یک سال و چهار ماه گذشته بیکار بوده است. این سرمربی که هیچ جامی در ویترین افتخارات خود ندارد، پسرخاله خوسه بوردالاس سرمربی ختافه است. البته سرمربی جدید فولاد نسبت به پسرخاله خود کمتر شناخته شده است و رزومه ضعیف‌تری دارد. نکته دیگری که در کارنامه مارتنیس دیده می‌شود آمار شکست‌های بالای او در تیم‌های تحت هدایتش است. او با 2 دستیار اسپانیایی به ایران آمده است.
اما شناخت او از لیگ ایران و فولاد تا چه اندازه است؟ «از زمانی که مدیران فولاد برای همکاری و عقد قرارداد با من تماس گرفتند، آنالیز بازی‌های فولاد را آغاز کردم. با احترام به همه تیم‌ها باید بگویم فولاد تیمی بزرگ با بهترین بازیکنان است اما متأسفانه فعلاً جایگاهش را پیدا نکرده است. شرایط فولاد خوب نیست ولی تلاش می‌کنیم شرایط را خوب پیش ببریم. البته جزئیات زیادی وجود دارد اما ترجیح می‌دهم ابتدا با بازیکنان حرف بزنم و بعد در این خصوص و عملکرد فولاد توضیح دهم. ایمان دارم و عهد بستم که بهترین عملکردم را اینجا نشان بدهم. سعی می‌کنم با برنامه‌های مدنظر کاری کنیم که بازیکنان اعتماد به نفس خود را پیدا کنند و هواداران هم از بازی‌های فولاد لذت ببرند. امیر عابدزاده را می‌شناسم که در تیم پونفرادینا حضور داشت. تیم ملی ایران بازیکنان بزرگی در داخل ایران و خارج دارد و باید به تیم ملی کشورتان افتخار کنید زیرا بازی‌های خوبی انجام می‌دهد. بازی تیم ملی ایران برابر اسپانیا در جام جهانی نیز عالی بود.» او مدعی است که پاکو خمس سرمربی تراکتور را می‌شناسد اما مشورتی با او نداشته است: «باتوجه به اینکه اتفاقات سریع رقم خورد، نتوانستم تماس بگیرم اما شماره خمس را دارم و شاید با او تماس بگیرم. البته با دو بازیکن اسپانیایی که اینجا بودند، صحبت کردم و خیلی خوشحالم که در اینجا هستم.» او که در دوران بازیگری‌اش هافبک وسط بوده با اشاره به دوران مربیگری‌اش در تیم‌های اسپانیایی می‌گوید: «در رئال ساراگوسا نیز شرایط سختی داشتم ولی تلاش کردم تاکتیک مناسب برای تیمم در نظر بگیرم. در لوانته هم بازیکنان خوبی داشتیم و تلاش ما این بود که بیشتر ضدحمله بزنیم. به هر حال برای فولاد هم با همکارانم تلاش می‌کنیم تاکتیک‌ها را انتخاب کنیم و بیشتر مالک توپ باشیم.» مارتینس می‌داند که فوتبال ما کمک داور ویدیویی ندارد: «VAR در برخی کشورها وجود دارد ولی تلاش می‌کنیم به این شرایط عادت کنیم. البته با توجه به وضعیت تیم ملی ایران مطمئنم داوران سطح اولی در ایران وجود دارد و از این نظر نگران نیستم.»
او که دو دستیار اسپانیایی همراه خود به اهواز آورده ظاهراً تصمیم دارد از مربیان بومی هم در کادرش استفاده کند. در حال حاضر بچاری، لفته حمیدی، حلفی، آل‌نعمه، محمد خرمگاه و حسین کاظمی حضور دارند که این دو نفر آخر با علیرضا منصوریان آمدند و انگار منتظرند تا اخراج شوند و همه پول‌شان را بگیرند. البته شنیده شده که آنها پیشنهاد دریافت 70 درصد قراردادشان را داده‌اند که هیچ منبع موثقی آن را تأیید نکرده است. اگر اینطور باشد بعید نیست باشگاه همین دو نفر را حفظ کند تا خودشان راضی به جدایی شوند.
به هر حال باشگاه فولاد باید هر چه سریعتر تکلیف دستیاران ایرانی مربی خارجی را مشخص کند. شاید این اتفاق همین امروز بیفتد. تا همین الان هم نام‌های زیادی در فضای مجازی مطرح شده، چهره‌هایی همچون حسین کعبی، ایمان مبعلی و سهراب بختیاری‌زاده که در میان اسامی فوق خودشان به اندازه یک تیم می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی