صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و سه - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و سه - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶

عیارسنجی وزنه‌برداری در ریاض

رضا عباسپور
روزنامه نگار
رقابت‌‌های جهانی 2023 ریاض عربستان رسماً از روز گذشته با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شد. افتتاحیه‌ای باشکوه که با حضور محمد جلود رئیس فدراسیون جهانی برپا شد. کشور عربستان برای نخستین بار در تاریخ ورزش این کشور میزبان رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در رده سنی بزرگسالان شده است. رقابتی مهم و سرنوشت‌ساز که بواسطه گزینشی بودن این رویداد، تبدیل شده است به آوردگاهی حیاتی برای ستاره‌های وزنه‌برداری جهان که مدعی حضور در بازی‌های المپیک 2023 فرانسه هستند. این افتتاحیه البته بدون نماینده‌های وزنه‌برداری ایران در ریاض برگزار شد. زیرا کاروان وزنه‌برداری کشورمان بواسطه اینکه در اوزان ابتدایی و دسته‌های وزنی سبک(چه در بخش زنان و چه در بخش مردان) نماینده‌ای در این دوره از رقابت‌ها ندارد، دیرتر قرار است عازم ریاض شود. البته ملی‌پوشان کشورمان طبق اعلام رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در 3 گروه تهران را از اواسط هفته جاری به مقصد ریاض عربستان ترک خواهند کرد. برهمین اساس در ادامه برخی موارد آماری مربوط به این دو رویداد جهانی دو دوره گذشته (جهانی تاشکند و کلمبیا) را با این دوره در ریاض عربستان مرور می‌کنیم.

مسیری سخت‌تر از کلمبیا برای کسب سهمیه
حسین سلطانی در وزن 81 کیلوگرم، میر‌مصطفی جوادی در وزن 89 کیلوگرم، محمد زارعی و امیر حقوقی در وزن 96 کیلوگرم، رضا دهدار و رسول معتمدی در وزن 102 کیلوگرم، پیمان جان و مهدی کرمی در وزن 109 کیلوگرم و نهایتاً آیت شریفی و علی داودی در وزن 109+ کیلوگرم در بخش مردان و ریحانه کریمی در دسته 59 کیلوگرم، فاطمه کشاورز در دسته 64 کیلوگرم، الهه رزاقی در دسته 76 کیلوگرم و سیده‌الهام حسینی در دسته وزنی 81 کیلوگرم دختران ملی‌پوش وزنه‌بردار کشورمان هستند که به نمایندگی از وزنه‌برداری ایران قرار است در 3 گروه از اواسط هفته جاری به ترتیب زمان شروع مسابقات عازم ریاض عربستان شوند. تقریباً نفراتی که برای حضور در رقابت‌های جهانی ریاض توسط نواب نصیرشلال و کوروش باقری انتخاب شدند، می‌توان گفت چکیده‌ای از بهترین‌های وزنه‌برداری ایران هستند. اما قطعاً تک‌تک پولادمردان و زنان کشورمان برای رقابت با رقبای مدعی جهانی خود در پیکارهای جهانی عربستان کاری به مراتب دشوارتر از رقابت‌های جهانی سال گذشته در کشور کلمبیا پیش رو دارند. هر چند سال گذشته نتایج نه چندان مطلوبی که کاروان اعزامی کشورمان در مسابقات جهانی وزنه‌برداری که به میزبانی کلمبیا برگزار شد دشت کرد، پیام‌های متفاوتی برای این رشته المپیکی داشت و نقاط ضعف موجود در بدنه و شاکله اصلی تیم ملی وزنه‌برداری ایران در هر دو بخش مردان و زنان را نشان داد. اما امسال و در پیکارهای جهانی ریاض که باز هم این رویداد به عنوان رقابت گزینشی المپیک به شمار می‌رود، قطعاً ما در اوزانی که نماینده خواهیم داشت، کاری به مراتب دشوارتر از سال گذشته برای ثبت وزنه‌های مورد نظر کادرفنی و قرارگرفتن بین برترین‌های وزنه‌برداری جهان، خصوصاً در اوزان المپیکی(89، 102 و 102+ کیلوگرم یا همان دسته وزنی فوق سنگین) پیش رو خواهیم داشت.
 
حذف رستمی پاشنه آشیل وزنه‌برداری
مسابقات جهانی سال 2022 در کشور کلمبیا برای ما یک مدال طلا و ۳ نقره جهانی به دنبال داشت که کیانوش رستمی، رضا دهدار و مهدی کرمی در کسب این افتخارات و مدال‌ها نقش بسزایی داشتند. مخصوصاً درخشش کیانوش رستمی ملی‌پوش نامدار وزنه‌برداری ایران در کلمبیا که موفق شد بعد از مدت‌ها در دسته وزنی المپیکی صاحب نشان نقره شده و خود را با مجموع 380 کیلوگرم به جایگاه چهارمی رتبه‌بندی المپیکی در دسته وزنی 89 کیلوگرم برساند، موجب شد تا ما به کسب سهمیه المپیک در این وزن امیدوار شویم. این درحالی بود که مصطفی جوادی دیگر ملی‌پوش ما نتوانست موفق باشد و از گردونه مسابقات جهانی حذف شد. با این حال نواب نصیر‌شلال سرمربی فعلی تیم ملی وزنه‌برداری با آگاهی کامل از این شرایط، روی نام رستمی خط قرمز کشید و مصطفی جوادی که در کلمبیا اوت شده بود را برای جهانی ریاض و رقابت با مدعیان سرسخت و قدرتمند جهانی این دسته وزنی انتخاب کرد. بدون شک اگرچه جوادی هم جوانی خوش آتیه و پرامید است که نشان نقره جهان را در سال 2021 به خود اختصاص داده است ولی دسته 89 کیلوگرم(وزن المپیکی) با این اوصاف، همینطور حضور مدعیان قدرتمند چینی، کلمبیایی، ازبک، قزاق، روس و بلغار و...، می‌تواند پاشنه آشیل تیم جهانی نصیرشلال باشد. پاشنه آشیلی که قطعاً می‌تواند به اندازه از دست رفتن یک سهمیه مهم المپیک برای ما هزینه و تاوان به دنبال داشته باشد. حسین سلطانی ملی‌پوش دسته وزنی 81 کیلوگرم کشورمان البته چون در وزن غیرالمپیکی قرار است در جهانی ریاض روی تخته برود، شانس بیشتری برای کسب مدال جهانی دارد.  با این حال طلایی شدن او نیز سخت است، ولی اگر خوب کار کند و مشکلی نداشته باشد، می‌توانیم روی نقره یا برنزش حساب باز کنیم.
 
نزدیک به مدال در وزن غیرالمپیکی 96 کیلوگرم
محمد زارعی و امیرحقوقی به نسبت سال‌های گذشته در تمرینات آماده‌سازی قبل از اعزام به جهانی عربستان، از شرایط آمادگی بهتری برخوردارند. اما قطعاً حقوقی به نسبت زارعی در میادین بین‌المللی نشان داده که همواره یک وزنه‌بردار جنگنده و مسابقه‌ای است. به همین دلیل در دسته وزنی غیرالمپیکی 96 کیلوگرم، اگر روز مسابقه همه چیز برای وزنه‌برداران کشورمان مهیا باشد، شاید بتوانیم امیدوار به مدال‌آوری در این وزن هم باشیم.
 
بار سنگین مدال‌آوری روی شانه دهدار!
مطمئناً امسال هم مثل سال گذشته توقع و بار اصلی مدال‌آوری روی دوش «رضا دهدار» ستاره سال‌های اخیر وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های مختلف بین‌المللی خواهد بود. دهدار سال قبل موفق شد با ثبت وزنه 177 کیلوگرم در یکضرب صاحب طلای یکضرب جهان شود. او اگرچه در دوضرب ناکام بود، ولی در مجموع با 390 کیلوگرم صاحب نشان نقره و سکوی نایب قهرمانی جهان شد. با این حال او امسال با رکورد ورودی 406 کیلوگرم قرار است روی تخته بیاید. شانسی که او آورده، این است که لسمن پارادس وزنه‌بردار کلمبیایی‌الاصل کشور بحرین در جهانی قرار نیست وزنه بزند. اما چهره‌های شاخصی همچون فارس الباخ قطری و وزنه‌بردارهای مطرح دیگری از چین، لهستان، روسیه، ارمنستان و... نیز همگروهش هستند. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا دهدار می‌تواند بار و توقع سنگینی که بابت مدال‌آوری(طلایی شدن) از او می‌رود را در روز مسابقه کنترل کرده و با استفاده از تجربیاتش به خوبی آن را مدیریت کند؟ یا اینکه عکس این اتفاق در ریاض رخ خواهد داد.
 
هدفگذاری سنگین‌وزن‌ها روی صید تک‌مدال
مهدی کرمی، پیمان جان، آیت شریفی و علی داودی نیز 4 وزنه‌بردار اوزان 109 و 109+ کیلوگرم هستند که به نسبت سال گذشته آنها هم شانس کمتری برای کسب مدال‌های جهانی در یکضرب، دوضرب و مجموع در مقایسه با رقبای جهانی خود دارند. البته اگر کادرفنی بتواند در دوئل شطرنج‌وار پشت صحنه خوب جدول‌خوانی کرده و مچ رقبا را حداقل در یکی از دو حرکت یکضرب و دوضرب بخوابانند، می‌توانیم به گرفتن «تک مدال جهانی» در این اوزان امیدوار باشیم. هرچند رقبا قدر هستند و گرفتن مدال در ریاض شوخی بردار نیست.

ZOOM

رقابت 365 نفر در ریاض
حضور 354 وزنه‌بردار در بخش زنان و 365 وزنه‌بردار در بخش مردان از 117 کشور دنیا در رقابت‌های جهانی 2023 ریاض عربستان(گزینشی بازی‌های المپیک پاریس) بیانگر سطح بالای کمی و کیفی این رویداد جهانی در رشته وزنه‌برداری است. به همین دلیل معتقدیم مسیر ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران در ریاض برای کسب مدال و از آن مهمتر امتیازآوری برای رسیدن به سهمیه المپیک پاریس بسیار دشوارتر از گذشته خواهد بود. وزنه‌برداری ایران در بخش مردان 2 سال پیش (جهانی ۲۰۲۱ تاشکند) با ۵۲۵ امتیاز به سکوی نایب قهرمانی جهان رسیده بود. اما سال گذشته در مسابقات جهانی کلمبیا با کسب ۳۸۲ امتیاز جایگاهی بهتر از هفتم را کسب نکرد. حاصل کار ۱۱ وزنه‌بردار ایران در مسابقات جهانی کلمبیا، کسب یک طلا و سه نقره بود. اما در ازبکستان ما دو سال پیش موفق به کسب ۲ طلا، سه نقره و سه برنز و عنوان نایب قهرمانی جهان شده بودیم. این درحالی است که دختران وزنه‌برداری ایران در ریاض همگی در گروه B هستند و شانسی برای مدال‌آوری ندارند. با یک نیم نگاه آماری به سیر حرکتی وزنه‌برداری در 3 سال گذشته پی می‌بریم که کار ما در ریاض قطعاً سخت‌تر از تاشکند و کلمبیا خواهد بود. هم برای مدال‌آوری و هم در بحث امتیازی برای رسیدن به سهمیه ورودی المپیک 2024 پاریس.

جستجو
آرشیو تاریخی