صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

عنایتی عذر و بهانه‌ای ندارد

ده روز سرنوشت‌ساز برای تیم امید

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

تیم امید بامداد دیروز به تاشکند پرواز کرد تا در مرحله اول مقدماتی المپیک به میدان برود. میدان تاشکند قرار نیست تکلیف صعود به المپیک پاریس را روشن کند، ولی شاگردان عنایتی از بد حادثه با ازبکستان، یکی از بهترین تیم‌های زیر 23 سال آسیا همگروه شده‌اند و آنچه حساسیت بازی‌های این گروه را بیشتر کرده این است که فقط یک تیم به صورت قطعی صعود می‌کند.
 
اولویت با تاشکند است
تیم امید چهارشنبه در اولین بازی‌اش با هنگ‌کنگ روبه‌رو می‌شود که ضعیف‌ترین تیم این گروه است، شنبه مقابل افغانستان قرار می‌گیرد و سه‌شنبه 21 شهریور با ازبکستان بازی می‌کند که حکم فینال این گروه را دارد. آنچه کار تیم عنایتی را سخت‌تر می‌کند این است که رده‌بندی تیم‌های دوم گروه‌های یازده‌‌گانه تنها چهار تیم صعود می‌کند و کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به سه تیمی بودن گروه آخر، نتایج برابر تیم‌های آخر گروه را در محاسباتش لحاظ نمی‌کند. در این شرایط تیم امید باید بتواند هر دو بازی‌اش مقابل هنگ‌کنگ و افغانستان را ببرد و برای اینکه خیالش راحت باشد از ازبکستان هم حداقل یک امتیاز بگیرد. تیم امید در بازگشت از تاشکند قرار است به بازی‌های آسیایی هانگژو هم برود، ولی مقدماتی المپیک قطعاً اهمیت بیشتری برای فوتبال ایران دارد و اگر قرار بر انتخاب بین این دو رقابت باشد، بهتر است که تیم امید با موفقیت در تاشکند به مرحله نهایی مقدماتی المپیک در قطر برسد.
 
مشکلات تکراری
عنایتی در ماه‌های گذشته جلسات و تماس‌های زیادی با مربیان باشگاهی داشته تا بازیکنانش را روزهای بیشتری در اختیار داشته باشد. این اختلاف حتی به درگیری بین سرپرست تیم امید و باشگاه استقلال هم رسید که در جریان تمرینات پیش‌فصل حاضر نشد بازیکنانش را در اختیار عنایتی بگذارد. در نهایت این مربی مسیر تعامل را در پیش گرفت و ترجیح داد کارش را بدون تنش دنبال کند. انتخاب سرمربی تیم امید کمی طولانی شد و عنایتی خرداد ماه به این سمت انتخاب شد. او در اولین اردو تیمش را به مسابقات غرب آسیا برد که با شکست در ضربات پنالتی مقابل عراق میزبان به نایب‌قهرمانی رسید. دومین اردوی تیم امید در ترکیه بود که آنها چند بازی دوستانه داشتند. عنایتی با توجه به همین اردوها و مسابقات لیگ 23 بازیکن را برای مسابقات تاشکند انتخاب کرده. او در مصاحبه‌های اخیرش بارها تأکید کرده که بازیکنان را زمان کمی در اختیار داشته و بهتر بود که می‌توانست بازی‌های تدارکاتی بیشتری داشته باشد. با این حال نباید فراموش کرد که این مشکلاتی تکراری برای تیم امید است و مربیان قبلی هم تیم‌شان را در شرایط مشابهی به مسابقات برده‌اند. باشگاه‌ها به عنوان کارفرمای بازیکنان اجازه دارند که آنها را برای تمرینات و مسابقات در اختیار داشته باشند و طبق قانون فقط در روزهای فیفا است که تیم ملی یا تیم امید می‌توانند آنها را مطالبه کنند. عنایتی با علم به این شرایط این مسئولیت را پذیرفته و باید تلاش کند که تیم امید را از پیچ سخت تاشکند عبور بدهد.
 
صیادمنش، برگ برنده
عنایتی به‌رغم این مشکلات مهره‌های خوبی دارد و می‌تواند با تکیه بر آنها از این مرحله صعود کند. هرچند سامان فلاح در قلب دفاع به دلیل مصدومیت غایب است، ولی امین حزباوی مهره‌ای کلیدی در این پست محسوب می‌شود. او در ترکیب السد هم نمایش خوبی داشته، گل زده و با اعتماد به نفس خوبی راهی تاشکند می‌شود. محمدجواد حسین‌نژاد و محمد قربانی هم در ترکیب سپاهان عملکرد موفقی داشتند و می‌توانند در خط میانی به عنایتی کمک کنند. همچنین یاسین سلمانی که سرانجام به پرسپولیس پیوست با این تیم آماده نشان داده و مثل دو اردوی قبلی یکی از مهره‌های کلیدی عنایتی خواهد بود. با این حال ستاره این تیم اللهیار صیادمنش، مهاجم هال‌سیتی است که در اردوهای قبلی غایب بود و در تاشکند می‌تواند خط حمله تیم امید را متحول کند. صیادمنش با سابقه بازی در فوتبال اروپا و تیم ملی می‌تواند برگ برنده عنایتی باشد، به شرطی که او بتواند این مهاجم سریع و گلزن را با سایر بازیکنانش هماهنگ کند و به خوبی تغذیه شود. دو بازی اول مقابل هنگ‌کنگ و افغانستان فرصت خوبی برای عنایتی است تا بهترین ترکیب را پیدا کند و آماده بازی با ازبکستان شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی