صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و دو - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

درباره پدیده این فصل لیگ برتر انگلیس که دل‌ها را برده

چرا برایتون تمام نمی‌شود؟

رسول مجیدی
روزنامه نگار

برایتون این فصل لیگ برتر را عالی شروع کرده. اگر باخت آنها به وستهم در هفته گذشته را در نظر نگیریم، آنها در بقیه بازی‌های فوق‌العاده بودند. از جمله بازی شنبه همین هفته مقابل نیوکاسل. نیوکاسلی که فصل پیش پدیده فوتبال انگلیس بود و سهمیه لیگ قهرمانان گرفت، شنبه شب خودش اسیر پدیده جدیدتر فوتبال انگلیس شد.
برایتون در سال‌های گذشته پدیده‌های زیادی به فوتبال انگلیس معرفی کرده و تراز مالی‌اش هم حسابی مثبت است. آنها بازیکنان کم نام و نشان را پیدا می‌کنند، فرصت درخشش به آنها می‌دهند و بعد که اسم و رسمی برای خود رقم زدند، آنها را با قیمت‌های گزاف به دیگر تیم‌های می‌فرستند؛ یک انتقال برد-برد برای بازیکن و تیم.
برایتون نه تنها در حوزه کشف بازیکنان که در حوزه پیدا کردن مربیان ‌داری پتانسیل هم حرف اول را می‌زند. آنها سال گذشته تنها تیمی بودند که از محل تعویض سرمربی‌شان سود کردند و چلسی با پرداخت مبلغی گراهام پاتر را از آنها خرید.
نکته جالب برایتون اما اینجاست که آنها هر چقدر هم که ستاره بفروشند یا حتی اگر سرمربی‌شان را از دست بدهند، روند صعودی‌شان قطع نمی‌شود. آدم‌ها می‌روند و می‌آیند ولی پروژه رو به جلو است. آنها در ۱۲ ماه گذشته و با سرمربی جدید حتی بهتر از قبل هم نتیجه گرفته‌‌اند و حالا خیلی‌ها می‌گویند روند بازی برایتون دی‌زربی روی کل مربیان لیگ تأثیر گذاشته.
اما برایتون و مدیرانش چگونه این کار را می‌کنند؟ چگونه همیشه گزینه‌های جدیدشان در تراز بازیکنان قبلی یا حتی بهتر از آنها هستند؟
چندی پیش روزنامه نیویورک تایمز در گزارش جالبی به این موضوع اشاره کرده بود. این روزنامه در گزارشش نوشته بود در دفتر پل باربر، مدیرعامل باشگاه لپ‌تاپی وجود دارد که حاوی اطلاعات زیادی از بازیکنان و مربیان مستعد دنیا است و آنها برای هر ۲۵ فرد کلیدی باشگاه جایگزین دارند. برای هر کدام چند جایگزین دارند. چه مربی باشید، چه بازیکن و چه حتی مدیر اداری یا مسئول رختکن، باشگاه از قبل برای شما آلترناتیو‌هایی پیدا کرده. اگر به هر دلیل قرار شد آن فرد از باشگاه جدا شود، برایتون نیازی به فکر کردن ندارد و سریع می‌رود و با گزینه جدید مذاکره می‌کند.
این روش که با استفاده از داده‌های آماری زیاد انجام می‌شود را البته مالک باشگاه پایه‌گذاری کرده. مردی که خودش با استفاده از همین آمارهای دقیق و ریز، تبدیل شد به سلطان شرط‌بندی فوتبال و از قدیم طرفدار برایتون بوده. اصلاً او بود که دی‌زربی را از مدت‌ها قبل در نظر گرفته بود و اعتقاد داشت سبک مربیگری‌اش هم متناسب با مشخصاتِ نوعِ بازیکنانِ لیست نفراتِ باشگاه است و هم متناسب با سبک تهاجمی و مبتنی بر مالکیت که پاتر به‌ مرور در باشگاه جا انداخته بود. دی‌زربی که به‌ خاطر جنگ اوکراین مجبور به ترک باشگاه سابقش، شاختار دونتسک شده بود، در دسترس بود و در عرض یک هفته بعد از جدایی پاتر به جنوب لندن آمد.
آنها سلطان خرید بازیکن با استعداد قبل از فروش ستاره‌های‌شان هستند. اعتقاد دارند اگر ستار‌ه‌های‌شان را بفروشند و پول زیادی در خزانه باشگاه باشد، آن‌وقت بقیه باشگاه‌ها برای آنها دندان‌گردی می‌کنند و قیمت‌ها را می‌برند بالا. در نتیجه قبل از اینکه اصلاً ستاره‌ای فروخته شود و پولی وارد حساب باشگاه شود، برایتونی‌ها گزینه جایگزین را خریده‌اند.
نمونه‌اش خرید میتوما که از قبل برای جایگزینی تروسارد در نظر گرفته بودند. میتوما از سال ۲۰۲۰ تحت نظر بود. تابستان ۲۰۲۱ با باشگاه قرارداد امضا کرد و به دلیل مشکلات اخذ ویزا برای به تیم سنت‌ژیل رفت که برای مالک برایتون بود و در لیگ بلژیک به میدان می‌رفت. فصل پیش عاقبت میتوما به لیگ برتر آمد و حالا وقت فروش ستاره اسم و رسم‌دار بود؛ تروزارد. او با مبلغ گزافی راهی آرسنال شد و حالا این روزها هافبک ژاپنی به خوبی جایش را پر کرده.
نمونه دیگر مویسس کایسدو است. او در واقع بازیکن جایگزین ایو بیسوما بود. ۲ سال پیش در ۱۹ سالگی به برایتون آمد و در یک سال گذشته آنقدر درخشید که در پنجره نقل و انتقالاتی گذشته بین دو باشگاه بزرگ چلسی و لیورپول بر سر خریدش دعوا شد. برایتون در این دو سال هم از فروش بیسوما به تاتنهام سود خوبی به جیب زد و هم با فرصت دادن به کایسدو او را تبدیل کرد به گران‌ترین خرید تاریخ لیگ برتر!
جالب اینجاست که کایسدو بعد از جام جهانی و در ژانویه گذشته هم مشتریان زیادی داشت ولی برایتون که ظاهراً هنوز جایگزین او را پیدا نکرده بود، اجازه خروجش را نداد و در تابستان وقتی مطمئن شد بازیکن جایگزین در تیم وجود دارد، اجازه رفتن او را داد.
در حال حاضر پاسکال گروس ۳۲ ساله و گیلمور ۲۲ ساله نقش هافبک دفاعی را در برایتون بازی می‌کنند. گروس این چند وقت آنقدر خوب بوده که برای اولین بار، آن هم در حالی که به سن بازنشستگی نزدیک می‌شود، به تیم ملی آلمان دعوت شده.
برایتون در همه این سال‌ها موفق شده خودش را به عنوان یک باشگاه جذاب برای بازیکنان جوان هم جا بیندازد. آنها می‌دانند که این تیم سکوی پرتاب‌شان خواهد شد. نمونه آخر این ادعا بازیکنی است که این هفته جلوی نیوکاسل سه گل زد و به اولین بازیکن ۱۸ ساله قرن جدید لیگ برتر تبدیل شد که هت‌تریک می‌کند؛ اوان فرگوسن. او اولین بازی حرفه‌ای خود را در ۱۴ سالگی در ایرلند انجام داد و شاخک باشگاه‌های بزرگ را تیز کرد اما در ژانویه ۲۰۲۱ با اینکه مشتریان معروف‌تری داشت ترجیح داد به برایتون برود. چرا؟ چون برایتون به او قول حضور در ترکیب زیر ۲۳ سال را داده بود و این یعنی راهش برای بازی در لیگ برتر کوتاه‌تر بود. واقعاً هم این راه کوتاه‌تر بود و مهاجم ایرلندی یک سال بعد در ترکیب اصلی برایتون ظاهر شد. او نیم فصل دوم فصل پیش بازیکنی کلیدی بود و حالا بهترین گلزن باشگاه در فصل جدید است!

 

جستجو
آرشیو تاریخی