صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و یک - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و یک - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶

تصمیم عجیب کادرفنی در گرندپری پاریس

حق خوری پای طلا

محسن وظیفه
روزنامه نگار
 روز نخست مرحله دوم رقابت‌های تکواندو گرندپری در سال ۲۰۲۳ با کسب یک مدال طلا، نقره و برنز برای تکواندوکاران ایران به پایان رسید اما نکته مهم مسابقات در روز اول شکست عجیب ناهید کیانی در همان دور نخست و البته تصمیمی بود که کادرفنی درباره فینال تمام ایرانی وزن 58- کیلوگرم اتخاذ کرد.
تیم ملی تکواندوی ایران در روز نخست گرندی‌پری پاریس صاحب یک طلا توسط مهدی حاجی‌موسایی، یک نقره توسط ابوالفضل زندی و یک برنز هم توسط مبینا نعمت‌زاده شد و در اتفاقی عجیب ناهید کیانی با شکست در همان دور اول به کارش پایان داد.
در وزن 58- کیلوگرم مهدی حاجی‌موسایی و ابوالفضل زندی به فینال این مسابقات رسیدند اما کادرفنی اجازه نداد این فینال تمام ایرانی برگزار شود و از زندی خواستند که در دیدار فینال مسابقه ندهد و به این ترتیب مدال طلا به حاجی موسایی برسد. طلایی که 60 امتیاز را به حساب حاجی‌موسایی واریز کرد تا او به عنوان نماینده ایران در رنکینگ هم جایگاه بهتری را کسب کند.
این اتفاق در حالی رخ داد که خبر منتشر شده از سوی فدراسیون چنین به مخاطب القا می‌کند که این دو با هم مسابقه دادند و زندی رقابت را واگذار کرده اما واقعیت ماجرا این است که زندی به خواست کادرفنی و به نفع حاجی‌موسایی کنار کشیده و اصلاً مسابقه‌ای در کار نبوده؛ تصمیمی که دلیلش تفاوت 5 پله‌ای و اختلاف 10 امتیازی حاجی‌موسایی نسبت به زندی در رنکینگ فدراسیون جهانی بوده اما چه کسی جوابگوی حق پایمال شده زندی در این مسابقات است؟
در رنکینگ فدراسیون جهانی ابوالفضل زندی با 163 امتیاز در رده بیستم قرار دارد و مهدی حاجی‌موسایی هم با 173 امتیاز در رده پانزدهم قرار دارد. به همین دلیل کادرفنی با مانع شدن از حضور زندی در فینال سعی کرده که به حاجی‌موسایی کمک کند شرایط خودش را در رنکینگ بهبود ببخشد اما اصولاً در ورزش حرفه‌ای و انفرادی کادرفنی چنین حقی را دارد؟
زندی در این رقابت‌ها ابتدا پلازاد هرناندز از مکزیک، پارک و جانگ از کره جنوبی را 2 بر صفر شکست داد و در نیمه‌نهایی هم خلیل جندوبی نفر یک رنکینگ المپیک و دارنده مدال نقره المپیک توکیو از تونس را ۲ بر یک شکست داد و به فینال رسید. اگر در فینال مقابل حاجی‌موسایی مسابقه می‌داد، با غلبه بر او می‌توانست جایگاه خود را در جدول به بهترین شکل ممکن ارتقا ببخشد و تا رده دهم بالا می‌آمد و از حاجی‌موسایی هم عبور می‌کرد اما کادرفنی مشخص نیست با کدام اختیارات این شانس را از او گرفت. این تصمیم کادرفنی از ارزش کار بزرگ مهدی حاجی‌موسایی هم کم کرد. آخرین مدال طلای نمایندگان ایران در رقابت‌های گرندپری را میرهاشم حسینی در 22 شهریور سال 98 و در دومین مرحله مسابقات گرندپری سال 2019 در چیبا ژاپن کسب کرده بود و حالا تکرار این مدال طلا بعد از حدود 4 سال اهمیت بسیار زیادی داشت اما چرا کادرفنی با تصمیم خود ارزش این کار را پایین آورد؟
شاید حاجی‌موسایی در مسابقه رودررو هم می‌توانست از عهده زندی بربیاید و بدون هیچ اما و اگری در رنکینگ صعود کند اما با تصمیم مشترک فدراسیون و کادرفنی کار بزرگ او حالا با تردید روبه‌رو است. حاج‌موسایی هم برای رسیدن به این مرحله دیونیسیوس راپسومانیکیس از یونان و ویتو دلایکویلا دارنده مدال طلای المپیک 2020 توکیو و قهرمان جهان در سال 2022 از ایتالیا و جک وولی از ایرلند و بیلی لویس از استرالیا را از پیش رو برداشت.
برد خوب، باخت بد
در روز نخست یک مدال برنز ارزشمند هم به دست آمد. در رقابت‌های وزن 49- کیلوگرم بانوان، مبینا نعمت‌زاده با شکست در مرحله نیمه‌نهایی مقابل آدرینا سرزو ایگلسیاس دارنده مدال نقره المپیک 2020 توکیو به مدال برنز رسید. با این مدال برنز نعمت‌زاده هم چند پله‌ای صعود می‌کند و امیدوار می‌ماند به بازی‌هانگژو تا آنجا هم با کسب امتیازات بیشتر جایگاه خود را ارتقا بدهد. اتفاق بد اما شکست تلخ ناهید کیانی بود. ناهید کیانی نماینده افتخار‌آفرین ایران در این ماه‌های اخیر در رقابت وزن 57- کیلوگرم در دیدار نخست با نتیجه 2 بر صفر مغلوب کاریما تامی از تونس شد و وداع زودهنگامی با مسابقات داشت. کیانی با این شکست رده پنجمی خود را به خطر انداخت و حالا باید دید که در مسابقات بعدی چه می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی