صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و یک - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و یک - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

سایه روشن‌های زندگی مرتضی پورعلی گنجی

مردی برای تمام فصول

محسن ذاکری
خبرنگار
یکی از بازی‌های جذاب هفته چهارم لیگ برتر به میزبانی ورزشگاه فولاد آرنا شهر اهواز برگزار شد. جایی که شاگردان یحیی گل‌محمدی به مصاف تیم اول استان خوزستان که این روزها شرایط مطلوبی را سپری نمی‌کند، رفتند. پسران گل‌محمدی در این بازی تنها یک هدف داشتند و آن هم پیروزی مقابل فولادی‌ها و جبران تساوی هفته گذشته مقابل ذوب‌آهن بود. اتفاقی که رخ داد و سرخپوشان تهرانی با گل‌های مرتضی پورعلی گنجی و یاسین سلمانی بازیکن تازه‌واردشان اهواز را دست پر و با کسب 3 امتیاز کامل به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران ترک کردند. به همین بهانه در ادامه زندگی ورزشی مرتضی پورعلی گنجی که کلید برد سرخپوشان بود را بررسی می‌کنیم.
 
از نفت تا چین، از قطر تا بلژیک
تیم فوتبال نفت تهران که در حال حاضر وجود خارجی ندارد، محلی برای ظهور بسیاری از ستاره‌های حال حاضر فوتبال ایران بود. اتفاقی که برای مرتضی پورعلی گنجی مدافع بابلی فوتبال ایران هم رخ داد و او در تابستان سال 1389 با عقد قراردادی 5 ساله به این تیم ستاره‌ساز پیوست. جالب اینکه با ورود او ستاره‌های زیادی از جمله وریا غفوری، سیدجلال حسینی، علیرضا بیرانوند و... هم به این تیم آمدند و نفت تهران با آنها شرایط فوق‌العاده‌ای را سپری کرد و حتی موفق شد با هدایت علیرضا منصوریان و اتکا به این ستاره‌ها به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا هم برسد. پورعلی گنجی اما در این تیم تأثیر بسیاری داشت و در طول 5 فصل حضورش در جمع نفتی‌های تهرانی برای آنها در 74 مسابقه 2 گل به ثمر رساند. او در نفت بود که به تیم ملی رسید و توانست دل کی‌روش را به دست آورده و ملی‌پوش شود. در تابستان سال 1394 او به واسطه درخشش در نفت با پیشنهاد تیم تیانجین تدا چین روبه‌رو شد و با قراردادی یکساله به این تیم پیوست. مرتضی پورعلی گنجی در این مدت برای تیانجین در 26 مسابقه 2 گل به ثمر رساند و در پنجره نقل و انتقالاتی سال 2016 به تیم السد قطر که در آن زمان ژاوی هرناندز کاپیتان سابق بارسلونا را در ترکیب خودش داشت، پیوست و با یکی از بهترین بازیکنان جهان همبازی شد. حضور پورعلی گنجی در السد قطر 2 سال بیشتر طول نکشید و او پس از پایان جام جهانی 2018 روسیه که با نمایش درخشان در ترکیب تیم ملی همراه بود، با پیشنهادی به تیم یوپن بلژیک پیوست. حضور در یوپن برای پورعلی گنجی آنگونه که باید و شاید پیش نرفت و او خیلی زود و پس از انجام 6 بازی و به ثمر رساندن 2 گل در طول یک فصل از این تیم جدا شد و بار دیگر پس از چند سال دوری به لیگ ستارگان قطر بازگشت و با تیم العربی قرارداد همکاری امضا کرد. مدافع خوش‌استیل فوتبال ایران در مدت یک فصل حضور در العربی، در این تیم تنها 22 بار برای آنها به میدان رفت و در این تعداد بازی 2 بار هم دروازه حریفان العربی را در رقابت‌های مختلف باز کرد تا تأثیرگذاری کوچکی در این تیم داشته باشد. او که در لیگ ستارگان قطر شرایط متوسطی داشت، با پیشنهاد از تیم شنزن چین روبه‌رو شد. پیشنهادی که با قبول آن مرتضی پورعلی گنجی پس از 4 فصل دوری از لیگ فوتبال چین بار دیگر به سرزمین چشم بادامی‌ها بازگشت. برخلاف سری قبلی این بار شرایط برای مدافع آماده فوتبال ایران که بسیاری از حضورش در جام جهانی 2022 قطر سخن می‌گفتند، خوب پیش نرفت و یک مصدومیت سخت از ناحیه رباط صلیبی گریبانش را گرفت تا مجبور شود پایش را به تیغ جراحان بسپارد و برای مدت زیادی از فوتبال دور باشد و نتواند در شنزن درخشش قبلی را تکرار کند. با این شرایط او برای این تیم 13 بار به میدان رفت و یک بار هم گلزنی کرد. آماری که برای یک مدافع آن هم در این تعداد مسابقه فوق‌العاده محسوب می‌شود.
پورعلی گنجی پس از اتمام قراردادش با تیم شنزن تصیم گرفت پس از 8 فصل دوری از فوتبال باشگاهی ایران به کشورمان بازگردد. بر همین اساس او که در پنجره نقل و انتقالات تابستانی سال 1401 فوتبال ایران در لیست یحیی گل‌محمدی سرمربی سرخپوشان تهرانی قرار داشت، با عقد قراردادی 2 ساله و تا پایان سال 1403 به این تیم پیوست و در پایان اولین فصل حضورش موفق شد سه‌گانه فوتبال باشگاهی ایران (لیگ برتر، جام حذفی و سوپر کاپ) را کسب کند تا عملکرد فوق‌العاده‌اش در ترکیب سرخپوشان در اولین فصل حضورش با این نتیجه تکمیل شود.
 
کارت قرمز سال‌های دور
مرتضی پورعلی گنجی به واسطه عدم حضور چند‌ساله‌اش در لیگ برتر فوتبال ایران حاشیه‌های زیادی ندارد. مهم‌ترین حاشیه او اما به بازی آخر نفت تهران در لیگ برتر فوتبال کشورمان در فصل 94-93 بازمی‌گردد. جایی که پورعلی گنجی به واسطه ضربه زدن به سینه بازیکن تیم حریف از داور بازی کارت قرمز گرفت و از مسابقه اخراج ‌شد. طبق قانون پورعلی گنجی باید یک+یک جلسه محرومیتش را در فصل آینده سپری می‌کرد. اتفاقی که باتوجه به ترانسفر شدن او به لیگ فوتبال چین عملاً غیرممکن شد و چند سالی مسکوت ماند. پس از بازگشت پورعلی گنجی به لیگ برتر پس از 8 سال و عقد قرارداد با پرسپولیس، هواداران رقیب و برخی رسانه‌ها پرونده جنجالی را پس از 8 سال بار دیگر باز کردند و مدعی شدند که پورعلی گنجی یک جلسه محرومیت دارد و باید آن را سپری کند تا بدین ترتیب مدافع ملی‌پوش پرسپولیس مجبور شود در نخستین بازی تیمش غایب باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی