صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود و یک - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود و یک - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

سپاهان در کانون اعتراض‌ها

«محکوم» بدون محاکمه

وصال روحانی
روزنامه نگار
سپاهان این روزها طوری «سیبل» مخالفانش و در کانون اعتراض‌ها قرار گرفته که تو گویی رقبا هیچ کاری ندارند جز متهم کردن طلایی‌های اصفهان به ارتکاب خطاهایی که تحقق‌شان هنوز محرز نشده است.
از پیگیری مقام‌های «بالادست» در میزان مخارجی که سپاهان برای جذب ستاره‌های دانه‌درشت خود در ایام «پیش‌فصل» داشته تا مواردی که ظاهراً نشان می‌دهد مدارک و اسناد ارسالی این باشگاه به سازمان لیگ آنقدرها هم قرین با حقیقت نیست که باید باشد، همه و همه شاید زاییده این نکته باشد که پیشاهنگ مطلق لیگ برتر فوتبال کشور هر چهار بازی نخست خود را برده و به حداکثر امتیاز ممکن رسیده است و اگر نتوان در میدان مسابقه‌ها حریفش شد، لابد باید در خارج از آن و با برخی حاشیه‌سازی‌ها جلوی این تیم سدسازی کرد. شاید نباید ادعا کرد که سپاهان و هر باشگاه متمول و بانفوذ دیگری در سلسله اقدامات مالی خود و در راه تجهیز خویش مرتکب هیچ لغزشی نشده اما این مسأله لازم به توضیح و تأکید است که تا زمان احراز خطا، هیچ خطاکاری «محکوم» در هیچ محکمه‌ای برشمرده نمی‌شود و همیشه این احتمال وجود دارد که در بررسی خطاهای احتمالی یک ورزشکار یا تیم اشتباهاتی چه به صورت سهوی و چه به  شکل‌های دیگر رخ داده باشد. با این اوصاف شاید بهتر باشد که در‌مورد اتفاقات روزها و هفته‌های اخیر به بررسی و مطالعات بیشتری دست زد.

آنها قوانین را دور زده‌اند؟
این روزها این شایعه هم بر سر زبان‌ها است که سپاهان برای جذب سه ستاره مورد نظرش در ایام «پیش‌فصل» لیگ بیست و سوم 150 میلیارد تومان از بودجه فصل بعدی خود را «پیش‌خور» کرده و این قضیه چه حقیقت داشته باشد و چه خیر، از دید مخالفان سپاهان نشان‌دهنده راه‌های تازه‌ای است که برخی تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران برای دور زدن قوانین این مسابقات هر روزه می‌یابند و حاکی از ترفندهای جدیدی است که پیوسته در این راه به‌کار می‌گیرند. عده‌ای که البته مخالف سپاهان‌ هستند، می‌گویند این باشگاه طی دو ماه و اندی گذشته پس از جذب سه بازیکن شاخص مورد نظرش ارقام و قراردادهایی را در ارتباط با استخدام آنها به سازمان لیگ ارائه کرده که قیمت هر یک از آنها را 30 میلیارد تومان اعلام کرده اما واقعیت امر این است که برای هر یک از آنها 80 میلیارد هزینه شده و برای اینکه به نظر برسد این باشگاه از رقم سقف «مخارج عمومی» در این فصل تخطی نکرده، 50 میلیاردهای اضافی خرج شده در این راه نه از موجودی همین فصل این باشگاه بلکه از محل بودجه فصل آینده سپاهان محاسبه و کسر شده است.
طبق این ادعا، سپاهان با این کار اگرچه در کوتاه‌مدت خوشبخت و صاحب اهداف مورد نظر و بازیکنان دلخواهش شده اما چون 150 میلیارد تومان از بودجه فصل بعد خود را «پیش‌خور» کرده، مجبور است مخارج و خریدهای فصل آتی خود را محدودتر کند و مقداری از آن را به کلی از دستور کارش خارج نماید. مدعیان این فرضیه می‌افزایند با تدبیر فوق سپاهان هم کیفیت فنی خود را با توجه به حضور نفرات مورد نظرش بالاتر برده و هم برگه‌هایی را با ارقامی به سازمان لیگ ارائه کرده که نشانگر تخطی از قوانین جدید این سازمان در زمینه لزوم دخل و خرج کردن تیم‌های لیگ نیست.
عمده‌ترین قانون جدید سازمان لیگ بر این نکته تأکید دارد که هیچ باشگاهی نباید هزینه‌کردی داشته باشد که فزون‌تر از میزان درآمدسازی‌اش است و سقف پرداخت مبلغ برای تیم‌های لیگ در راستای عقد قرارداد با بازیکنان‌شان 250 میلیارد تومان است و البته چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا در راستای رسیدن به نتایجی بهتر در این مسابقات اجازه داشته‌اند که 75 میلیارد تومان اضافه بر این هم خرج کنند که آمارشان را به 325 میلیارد تومان بالغ می‌کند.
با این حال اقدام احتمالی مزبور از سوی سپاهان که برخی رسانه‌ها آن را مطرح کرده‌اند و البته این باشگاه توسط مسئول روابط عمومی خود آن را تکذیب کرده، حکایت از این دارد که بعضی باشگاه‌های ما مثل معمول برای دور زدن هر قانون بازدارنده تازه‌ای آمادگی لازم را دارند ولی سندی کتبی که این خطای احتمالی را اثبات کند، رو نشده است.
طرفداران فرضیه‌های فوق می‌گویند برای بعضی باشگاه‌های ما قانونی وجود ندارد که قابل دور زدن نباشد و این را دو سه سال پیش در برخورد آنها با قانون «سقف قرارداد بازیکن» هم شاهد بودیم که قرار بود از یک مبلغ معین فراتر نرود اما باشگاه‌های خاطی با ارائه مدارکی صوری به سازمان لیگ و پرداخت بخشی از مبلغ مورد‌نظر به بازیکنان مورد‌نظرشان به‌طور زیرمیزی بدجوری به سازمان لیگ پشت‌پا زدند و قانون مورد بحث را به سخره گرفتند. این داستانی است که تقریباً هر ساله اجرا می‌شود و فقط مدل و شکل اجرای آن نسبت به ادوار قبلی فرق می‌کند.

بردهای سپاهان تبدیل به باخت می‌شود؟
همه آنچه آمد، نشانه این امر است که حتی اگر لغزشی از سوی باشگاه اصفهانی روی داده باشد، ‌اولاً مدارکی محکمه‌پسند در ارتباط با آن رو نشده و ثانیاً‌ در هیچ عرصه ورزشی و غیر‌ورزشی هیچ فرد و نهادی را بدون «محاکمه»، محکوم اعلام نمی‌کنند. شرایط ویژه و حاشیه‌های فراوان فوتبال ما سبب شده هر خطا و لغزش احتمالی از سوی برخی باشگاه‌ها با داغ‌ترین اخبار مرتبط با مجازات آنها که شاید حقیقتی در آنها وجود نداشته باشد، قرین شود و همین حالا عده‌ای می‌گویند هر چهار برد سپاهان به باخت‌های 0-3 تبدیل می‌شود. این قصه پر اما و اگری است که فقط گذشت زمان جواب صریح و شایسته‌ای را به آن خواهد داد.

جستجو
آرشیو تاریخی