صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

از تکذیب قرارداد 15 میلیاردی تا لغو بازی‌ها در کشور ثالث

باشگاه‌ها با تیم امید دوست باشند!

نایب رئیس فدراسیون فوتبال روز گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی در مورد آخرین شرایط فوتبال ایران صحبت کرد. منصور قنبرزاده درباره تشکیل کارگروه نظارت بر سقف بودجه باشگاه‌ها و تخلفاتی که گفته می‌شود برخی باشگاه‌ها در رعایت قوانین داشته‌اند، اظهار داشت: «از ابتدا قرار شد این کارگروه مطابق دستورالعمل‌ها و رعایت سقف بودجه نظارت مستمر و پایدار داشته باشد‌. سازمان بازرسی کل کشور ورود کرد. برخی سؤال کردند آیا ورود برخی نهادهای نظارتی به منزله ورود شخص ثالث به فوتبال محسوب می‌شود یا خیر؟ حدود ۱۳ باشگاه ما از منابع دولتی شبه دولتی یا منابع عمومی کشور استفاده می‌کنند. در میان این حجم وسیعی از قراردادها، چند مورد اشکالاتی داشت. برخی باشگاه‌ها روزهای آخر قراردادها را ثبت کردند اما در ادامه سازمان بازرسی با بررسی قراردادها در ابتدا خود سازمان لیگ را مورد سؤال و توضیح قرار داد. به صورت مثال باشگاهی داشتیم که یا یک بازیکن ایرانی‌اش با وجود منعقد نشدن قرارداد ارزی، شیوه‌اش به نوعی دور زدن بود و ارزی می‌شد.‌ یعنی قرارداد را ریالی بسته بودند که مطابق نوسان قیمت ارز، مبلغ این قرارداد تغییر می‌کرد. سازمان بازرسی گفت از این دستورالعمل تخطی شده و ما هم موضوع را به کمیته انضباطی منتقل کردیم.»
 
قرارداد 15 میلیاردی همسر بازیکن تکذیب شد
قنبرزاده در مورد اینکه اعلام شده با یک بازیکن قرارداد ۵ میلیاردی بسته شده اما با همسر همان بازیکن که عضو تیم دیگری از همان باشگاه است قرارداد ۱۵ میلیاردی بسته شده است، گفت: «صد درصد این خبر کذب است. باید حواس‌مان باشد بازیکنان و خانواده‌شان را به این شکل تخریب نکنیم. آن چیزی که در سازمان لیگ بود، این رقم نیست. در بحث والیبال هم اشرافی نداریم و چنین اتفاقی رخ نداده است. حتی آن بازیکن از مقامات قضایی حق پیگیری دارد.» نایب رئیس فدراسیون در مورد اینکه آیا باشگاه‌ها مجوز این را دارند که قراردادهای امسال خود را با سال بعد تهاتر کنند، توضیح داد: «اصلاً فلسفه وجود کارگروه، ساماندهی بودجه بر اساس درآمدها و هزینه‌ها بوده است. یکی از دلایل ورود این بود که آیتم صدور مجوز حرفه‌ای رعایت شود و لیگ برتر به خطر نیفتد. بنابراین اینکه باشگاهی یک‌چهارم قرارداد بازیکنش را برای سال اول در نظر بگیرد و سه‌ چهارم را برای فصل بعد ببرد یا ۲ برابر را برای سال بعد در نظر بگیرد، به نوعی هدف کلی کارگروه را از بین می‌برد و تعهداتی برای سال بعد ایجاد می‌کند که قطعاً تحقق پیدا نمی‌کند. نتیجه‌اش هم می‌شود اتفاقی که برای استقلال افتاد. برخی از مدیران‌عامل باشگاه‌ها مثل استقلال، پرسپولیس و حتی تراکتور گفتند که اگر کنترل نمی‌شد امسال چهار، پنج باشگاه تعهد بیش از هزار میلیارد تومان ایجاد می‌کردند. تهاتر مغایر با قانون کارگروه است، چون در قانون گفته‌ایم سال بعد 25 درصد می‌توانیم افزایش قرارداد داشته باشیم. پس این اتفاق مغایر قانون است. این اتفاق را هم سازمان بازرسی به‌عنوان یک گزارش به ما ارسال کرده است. تمام این موارد صورتجلسه و به کمیته انضباطی ارسال شد. سازمان بازرسی هم از ما مدارک خواست، چون باشگاه مورد نظر از منابع دولتی استفاده می‌کرد. اخلاقاً صحیح نیست اسم باشگاهی را بیاوریم.»
 
لغو بازی‌ها در کشور ثالث
عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین وضعیت میزبانی تیم‌های ایرانی از عربستانی، گفت: «در آخرین مصوبه کمیته‌های اجرایی AFC تا اطلاع ثانوی بازی طرفین را در کشورهای ثالث تعیین کرده بودند، اما طبق اطلاعی که یک تا ۲ روز قبل گرفتم، ریاست فدراسیون فوتبال با رئیس فدراسیون عربستان یک دیپلماسی را در پی گرفتند که تا وزارت امور خارجه دو کشور هم پیش رفت و یکی از دستورهای کارشان در دیدار اخیر درباره مسابقات ورزشی بود. بزودی تفاهمنامه‌ای بین فدراسیون فوتبال ایران و عربستان امضا می‌شود که طی آن ممنوعیت‌ها در کمیته اجرایی AFC لغو می‌شود تا تیم‌های عربستانی بتوانند به ایران بیایند و تیم‌های ایرانی هم به عربستان بروند. آنچه که من اطلاع دارم این تفاهمنامه بزودی اجرا می‌شود و عربستانی‌ها از همین فصل لیگ قهرمانان آسیا به ایران می‌آیند و مشکلی برای حضور نخواهند داشت. یکی از اهداف سفر اخیر تاج به استرالیا همین بود اما قصد داشت تا زمانی که در این مورد به قطعیت نرسیده رسانه‌ای نکند. این‌ تفاهمنامه‌ بزودی اجرا و به کمیته مسابقات کنفدراسیون احراز می‌شود.»
 
ثبت الزامی پرداختی‌های هواداران متمول
وی در پاسخ به این سؤال که آیا گرفتن پول از هواداران متمول در سقف بودجه محاسبه خواهد شد، توضیح داد: «یک هوادار دوست دارد به یک باشگاه کمک کند. در تمام دنیا هم هست و باید از او تقدیر کرد اما قوانینی در کشور داریم که در همه جای دنیا هم است به نام پولشویی که باید ضابطه‌مند باشد. فدراسیون و نهادهای نظارتی می‌گویند اگر باشگاه دولتی می‌خواهد از هوادار متمول پول بگیرد، باید این مبالغ در دفتر باشگاه ثبت شود تا قابلیت پیگیری داشته باشد و شائبه پولشویی به وجود نیاید‌. هزینه برای تیم‌های پایه یا تجهیزات پزشکی اصلاً در بودجه باشگاه نمی‌آید. البته در حساب و کتاب‌ها می‌آید. اگر مشخص شود پول مستقیم به حساب بازیکن رفته شامل دستورالعمل حقوق و دستمزد خواهد شد. اگر مراحل قانونی طی نشود و باشگاه از منابع دولتی استفاده کند، مثل یک وزارتخانه که کمک‌های مردمی دریافت می‌کند اما ثبت و ضبط نمی‌شود، تخلف محسوب خواهد شد. باشگاه موظف به افشای این اطلاعات است، در غیر این صورت شائبه پولشویی ایجاد خواهد شد.»
 
باشگاه‌ها دوستانه با امید همکاری کنند
وی درباره همکاری باشگاه‌ها با تیم ملی امید برای بازی‌های آسیایی توضیح داد: «ما یک قوانین بیرونی داریم که باشگاه‌ها در فیفادی حتماً باید به تیم ملی بازیکن بدهند، ولی یک قوانین داخلی هم داریم. مصوباتی در هیأت رئیسه داریم که اگر تعداد بازیکنان یک تیم در تیم‌های ملی بیشتر از سه بازیکن باشد ما می‌توانیم بازی‌های تیم مورد نظر را به تعویق بیندازیم. باید این موضوعات را دوستانه حل کنیم. باید با تفاهم بنشینیم و صحبت کنیم. می‌دانم تاج هم رایزنی کرده و نظر مثبت باشگاه‌ها را گرفته است.»
 
دربی اواسط مهر
نایب رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که دربی تهران در چه تاریخی برگزار خواهد شد، گفت: «تا حدود 21 روز دیگر که قطعاً نخواهیم داشت. تقریباً همان اواسط مهر خواهد بود.»

ZOOM

ورود VAR
در مراحل نهایی
وی در مورد آخرین وضعیت ورود VAR به کشورمان، توضیح داد: «اتفاقات خوبی در حال افتادن بود اما شیطنت‌هایی از کشور خودمان رخ داد که باعث شد این اتفاق در مورد شرکت EVS نیفتد. یک قرارداد پنج‌ساله امضا کردند و تقریباً کار تمام شده بود. مراحل پشتیبانی و نصب هم در قرارداد آمده و حتی متن را آماده کردیم تا باشگاه‌ها قرارداد ببندند اما متأسفانه از داخل کشور یا شرکت‌های رقیب اطلاعاتی دادند که بیش از 10 درصد قطعات این شرکت آمریکایی است و به همین دلیل اجازه ورود آن به داخل را ندادند. این شرکت در زمان انعقاد قرارداد مشکلی نداشت اما در واقع این شیطنت خیانت به کشور بود نه یک فرد. اگر آن اتفاق نمی‌افتاد الان VAR در کشور بود. آن یک کشور مورد تأیید فیفا بود.»
 
آزادی با VAR در لیگ قهرمانان آسیا
نایب رئیس فدراسیون در پاسخ به این سؤال که آیا ورزشگاه آزادی برای ورود VAR اجاره‌ای شرایط لازم را دارد و اینکه اگر AFC بخواهد این کار را ۵۰ روز طول بدهد به آغاز فصل جدید لیگ قهرمانان نمی‌رسد، گفت: «ورزشگاه آزادی دست شرکت تجهیز و توسعه است و فدراسیون یک هماهنگ کننده است. در این یک هفته تا ۱۰ روز هاشمی چند بازدید از ورزشگاه داشته است. او به فوتبال خیلی اشراف دارد. تاج هم مکرر از AFC پیگیری می‌کند و با این رویه‌ای که من دیدم ان‌شاءالله این اتفاق خوب خواهد افتاد. تغییرات پرتابل به شکلی است که خیلی به تعمیرات ورزشگاه ارتباطی ندارد. بازدیدی هم مسئولان AFC خواهند داشت و ظاهراً تجهیزاتی که دارند نیاز به امکانات زیادی ندارد. تاریخ این بازدید البته مشخص نیست. تمام تلاش فدراسیون وزارت ورزش و مجموعه کشور این است که این سیستم برای لیگ قهرمانان به ایران بیاید.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی