صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

سایه روشن‌های رامین رضاییان و رضا اسدی

از یادرفتگان پرسپولیس، ستاره‌های سپاهان

حامد حسینی
خبرنگار
سپاهان در چند مسابقه‌ای که در این فصل برگزار کرده، ستاره‌های زیادی داشته است. دو بازیکن اما نمایش فوق‌العاده‌ای در ترکیب تیم تحت هدایت ژوزه مورایس داشتند. رضا اسدی یکی از این بازیکنان است. بازیکنی که دو فصل پیش در پرسپولیس کمترین تأثیر را داشت و همین موضوع انتقاد بسیاری را از جانب هواداران سرخپوشان به او داده بود. همین موضوع برای رامین رضاییان هم صادق است. حالا اما پس از گذشت دو سال از آن روزها شرایط برای این دو بازیکن به طور کلی متفاوت شده. به عبارت دیگر می‌توان گفت نیمکت‌نشین‌های پرسپولیس تبدیل به ستاره‌های سپاهان شده‌اند. به بهانه عملکرد فوق‌العاده این دو بازیکن در ترکیب سپاهان نگاهی به روند زندگی ورزشی این دو بازیکن می‌اندازیم.

رضا اسدی
اسدی فوتبال را از تیم فوتبال سپاهان آغاز کرد. این بازیکن پس از یک فصل حضور در جمع طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود که هیچ مسابقه‌ای در کارنامه‌اش ثبت نشد، به تیم نفت تهران که آن روزها ستاره‌های نوظهور زیادی نظیر علیرضا بیرانوند، وریا غفوری، سیدجلال حسینی و... را در ترکیبش داشت، پیوست. این ستاره که برای فصل 96-95، 14 بار پیراهن نفت را به تن کرد، 3 بار هم دروازه رقبای نفت را گشود. پس از آن اسدی به سایپا که آن روزها یکی از تیم‌های بازیکن‌ساز فوتبال ایران بود، پیوست و برای آنها هم در 52 مسابقه 7 گل به ثمر رساند. در ادامه به تبریز رفت و پیراهن تراکتور را به تن کرد و یک فصل موفق را داشت.
پس از تراکتور، اسدی تصمیم گرفت در روزهایی که کادر فنی وقت تیم ملی بیشتر به لژیونرها توجه می‌کردند، به اروپا برود و بر همین اساس به تیم سنت‌پولتن اتریش پیوست. او اما در یک فصل حضورش در این تیم موفق نشد برای آنها به میدان برود و با ناکامی محض به فوتبال ایران بازگشت. اسدی پس از بازگشت به فوتبال کشورمان پیشنهادات مختلفی داشت و تصمیم گرفت به پرسپولیس، تیمی که پیش از این بارها به او پیشنهاد داده بود، بپیوندد. البته حضور در پرسپولیس هم کمکی به اسدی برای رها شدن از ناکامی نکرد. پس از یک فصل حضور در جمع شاگردان یحیی گل‌محمدی او تصمیم گرفت به تیم سابقش یعنی تراکتور بازگردد. تیمی که به آن برای رهایی یافتن از ناکامی چند ساله کمک کرد. اسدی با تصمیم خمس از هافبک به خط حمله رفت و شکوفا شد و توانست در این پست دوباره احیا شود. مهاجم تازه تراکتور به واسطه گل‌هایی که زیر نظر پاکو خمس اسپانیایی به ثمر رساند، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. البته این عملکرد مطلوب هم باعث نشد اسدی روند نامطلوبش مبنی بر جا‌به‌جایی هر ساله بین تیم‌های مختلف فوتبال ایران را ترک کند. بر همین اساس او پس از سپری کردن یک فصل موفق در جمع پرشورهای تبریزی و به ثمر رساندن 11 گل در 28 مسابقه تبریز را به مقصد اصفهان ترک کرد تا در فصل جدید برای ژوزه مورایس پرتغالی به میدان برود. انتخاب سپاهان از سوی رضا اسدی یک انتخاب هوشمندانه بود زیرا او در سالی که منتهی به جام ملت‌های آسیا می‌شود، در 4 مسابقه‌ای که در لیگ برای سپاهان برگزار کرده موفق به زدن 4 گل و در اختیار گرفتن صدر جدول آقای گل لیگ شده. باید دید این عملکرد فوق‌العاده از سوی اسدی پس از پایان تعطیلات فیفادی هم ادامه پیدا می‌کند یا اینکه مهاجم تازه‌وارد طلایی‌پوشان اصفهانی بار دیگر به تنظیمات کارخانه بازمی‌گردد.
 
حاشیه‌ها
رضا اسدی یکی از کم‌حاشیه‌ترین بازیکنانی است که سابقه بازی در تیم‌های بزرگ را دارد. مهم‌ترین حاشیه‌ای که در چند سال اخیر پیرامون اسدی ایجاد شده، به زمان حضورش در پرسپولیس باز می‌گردد که در آن زمان اضافه وزن زیادی داشت و نمی‌توانست در زمین راه برود. اتفاقی که باعث شده بود این بازیکن در آن مقطع از سوی هواداران سرخپوشان مورد انتقاد و مسخره شدن قرار بگیرد. اسدی در تیم فوتبال تراکتور به واسطه پاکو خمس یک تغییر بزرگ را تجربه کرد آن هم اینکه تا پیش از حضور در تراکتور در پست هافبک دفاعی بازی می‌کرد، اما پاکو خمس اسپانیایی او را تبدیل به یک مهاجم کرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت اتفاقی که برای رضا اسدی از سوی پاکو خمس رخ داد، باعث شد او بار دیگر در فوتبال احیا شود.

رامین رضاییان
رامین رضاییان یکی از پرحاشیه‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است. کسی که توسط برانکو ایوانکوویچ یکی از پرافتخار‌ترین سرمربیان باشگاهی تاریخ فوتبال ایران کنار گذاشته شد و او هم لژیونر شد و پس از گشت و‌ گذار در کشورهای مختلف از جمله قطر، قبرس، ترکیه و... بار دیگر به فوتبال ایران بازگشت.
رامین پرحاشیه فوتبال ایران برای اولین بار در سال 2009 با تیم فوتبال صبا قرارداد امضا کرد و تا سال 2012 در این تیم بود و پس از آن به راه‌آهن پیوست. او پس از درخشش در ترکیب راه‌آهن که در حال حاضر وجود خارجی ندارد، از سوی برانکو ایوانکوویچ سرمربی تازه‌وارد پرسپولیسی‌ها به این تیم دعوت شد.
 او پس از دو فصل حضور در پرسپولیس و انجام دادن 43 بازی با پیراهن این تیم با برانکو به مشکل خورد و تصمیم گرفت به مانند بسیاری از بازیکنان در آن زمان لژیونر شود.
 او در ابتدا برای عقد قرارداد با باشگاه ریزه اسپور ترکیه به این کشور رفت اما پس از اینکه موفق نشد با آنها به توافق برسد به لیگ فوتبال بلژیک رفت و با تیم اوستنده قرارداد امضا کرد. حضور رامین در فوتبال باشگاهی قاره سبز به مانند تیم‌های دیگر دوام زیادی نداشت و پس از سپری کردن یک فصل در تیم اوستنده به لیگ ستارگان قطر آمد و با تیم الشحانیه قرارداد امضا کرد.
 نکته جالب اینکه رضاییان در ترکیب الشحانیه دو فصل ماندگار شد. اتفاقی که یک استثنا در زندگی ورزشی او محسوب می‌شود. او پس از الشحانیه به تیم الدحیل پیوست و پس از آن به صورت قرضی به تیم السیلیه رفت و پس از اتمام حضور قرضی‌اش در السیلیه بار دیگر به فوتبال ایران بازگشت و این بار پس از چند سال و گذشت از اختلافات به پرسپولیس آمد. رضاییان این بار هم در پرسپولیس به مانند دوران اول حضورش در این تیم با سرمربی به مشکل خورد و خیلی زود این تیم را به مقصد اصفهان و باشگاه سپاهان ترک کرد.  رامین در سپاهان تحت نظر ژوزه مورایس پرتغالی به طور کامل متحول شد و موفق شد در 32 مسابقه‌ای که در طول 2 فصل و تا به اینجای کار برای طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود انجام داده، 7 گل به ثمر برساند. تعداد گلی که بیشتر آنها در بازی‌های حساس به ثمر رسیده.  جالب اینکه رامین رضاییان در بازی‌هایی هم که برای سپاهان گل نزده، تأثیرگذاری خودش را با ارسال پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش به نمایش گذاشته است.
 
حرف‌هایی که فراموش نشد
یکی از جنجال‌های مهمی که رامین رضاییان در این سال‌ها داشته، به مصاحبه‌اش با محمدحسین میثاقی بازمی‌گردد.  جایی که وقتی رضا درویش صحبتی مبنی بر بازگرداندن رضاییان به اردوی سرخپوشان را مطرح کرد، با مخالفت کادر فنی و اعضای تیم مواجه شد. اتفاقی که نشان می‌دهد اعضای تیم همچنان صحبت‌های رضاییان در برنامه فوتبال برتر را همچنان فراموش نکرده‌اند و به نظر می‌رسد هیچ‌گاه هم از یاد آنها فراموش نشود.
می‌توان گفت با این شرایط رامین رضاییان حداقل تا پایان حضور گل‌محمدی و این تیم مدیریتی در باشگاه پرسپولیس راهی برای بازگشت به این تیم را ندارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی