صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نود - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نود - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

تیم‌های عربستانی به لیگ قهرمانان اروپا می‌روند

جلالی: پرسپولیس فقط یک هالند کم دارد

لیگ بیست و سوم بعد از چهار هفته به دلیل بازی‌های تدارکاتی تیم ملی تعطیل شده است. مجید جلالی کارشناس فوتبال کشورمان اعتقاد دارد که تفاوت زیادی میان فصل جاری با فصول گذشته نیست. جلالی همچنین اعتقاد دارد نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا باوجود هزینه‌هایی که تیم‌های عربستانی انجام داده‌اند، توانایی رقابت با آنها را دارند. به اعتقاد آقا معلم همیشه پول موفقیت به همراه نخواهد داشت. او بر این باور است که عربستان با این سرمایه گذاری‌های هنگفتی که انجام می‌دهد به هدفش که اضافه شدن به لیگ قهرمانان اروپا بوده دست پیدا خواهد کرد. جلالی همچنین در بحث کمک داور ویدیویی مدعی است که قبل از حضور این سخت افزار مهم در لیگ ما باید دیوار بی اعتمادی میان برخی مربیان و داوران بر داشته شود.

حسین برزگر
روزنامه نگار
‌چهار هفته ابتدایی لیگ را در قیاس با فصل‌های گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت این است که موضوع خیلی خاص و متفاوتی را نمی‌توان دید. همان انتظارهایی که از تیم‌ها وجود داشت غیر از یکی، دو مورد تکرار شده و شاید بعضی‌ها در نتیجه‌گیری بهتر عمل می‌کنند. بقیه تیم‌ها هم همان طور که قبل از آغاز فصل قابل پیش‌بینی بود، عمل کردند.
 
‌یک مقدار بیشتر توضیح می‌دهید.
ببینید شاید تنها تفاوتی که قابل ملاحظه باشد، در شکل بازی پرسپولیس است. آنها از نظر فوتبالی بهترین بازی را ارائه می‌دهند. بخصوص در بازی آخر‌شان مقابل فولاد که فوق‌العاده بودند. البته کمبودهایی برای این مدل بازی کردن احساس می‌شود. شاید در بخش حمله اگر آنها یک بازیکنی با کیفیت هالند را داشتند، بی‌رقیب می‌ماندند. من سپاهان را هم تیم خوبی دیدیم اما آنها شکل بازی پرسپولیس را ندارند.
‌آن یکی، دو تیمی که گفتید دور از انتظار ظاهر شدند، تراکتور و فولاد هستند؟
من قبل از شروع لیگ، تراکتور و فولاد را جزو 6 تیم اول می‌دانستم. اما الان بودن‌شان در این جای لیگ غیرمنتظره است. البته بدون شک جایگاه آنها ارتقا پیدا خواهد کرد.
این دو تیم با توجه به بازیکنانی که در اختیار دارند در شروع مجدد لیگ نتایج نه چندان خوبشان را جبران خواهند کرد.
‌یعنی قهرمان این دوره هم به یکی از سه تیم اول می‌رسد؟
شما یک موضوع کلی را در نظر بگیرید. در اکثر دوره‌های قبلی لیگ قهرمانی به سرخابی‌ها و سپاهان رسیده، شاید چیزی بالای 85 درصد. در این میان قهرمانی بقیه تیم‌ها هم دو حالت داشته است.
‌بفرمایید.
یا صرفاً اتفاقی بوده یا اینکه آنها زمینه‌ای را از دو، سه سال قبلش آماده کردند و در نهایت به قهرمانی رسیدند. به عنوان مثال فولاد خوزستان در هر 2 دوره‌ای که قهرمان شد، همین شیوه را در پیش گرفت و هوادارانش هم صبوری به خرج دادند. آنها با پرورش یک نسل خوب، قهرمانی را به دست آوردند. حتی سایپا هم با همین سبک و سیاق قهرمان شد.
‌پس سه تیم پرسپولیس، استقلال و سپاهان را باید از بقیه جدا کرد.
در شرایط فعلی بله، چون همین سه تیم این مدل قهرمانی را بلدند و بقیه اگر بخواهند راه آنها را بروند، سخت در اشتباه خواهند بود. در واقع آنها باید راه دوم را بروند. تیم‌هایی مثل فولاد، گل‌گهر و تراکتور که استعدادهای زیادی هم دارند باید نسلی را پرورش دهند که برای‌شان بعد از دو سال قهرمانی بیاورد و رقیب جدی برای مدعیان همیشگی باشند.
‌در فصل نقل و انتقالات تیمی مثل تراکتور فعالیت زیادی داشت اما در نتیجه‌گیری خیلی موفق نبود.
زمانی که شما در فصل نقل و انتقالات تغییرات زیادی را انجام و شکل اصلی تیم‌تان را تغییر می‌دهید باید یک تفکر و تدبیر فنی پشت آن باشد. اگر آن تفکر نباشد سرمایه‌های‌تان از دست می‌رود. این همان موضوع مهمی است که باشگاه‌ها باید به آن حساس باشند.
در سال های گذشته هم تیم‌هایی بودند که با وجود جذب ستاره‌ها و سرمایه گذاری هنگفت  در نتیجه‌گیری  کارنامه بسیار ضعیفی از خود به جای گذاشتند.
‌مثل هر سال اعتراض به داوری‌ها زیاد است. به نظر شما سطح داوری ما از لیگ‌مان پایین‌تر است؟
به نظر من داوری‌های ما آنقدر‌ها هم بد نیست که در‌باره‌اش صحبت می‌شود. الان خیلی‌ها می‌گویند با آمدن VAR تمام مشکلات داوری ما برطرف می‌شود. اما به اعتقاد من تا زمانی که میان داوران و تیم‌ها بی‌اعتمادی وجود داشته باشد حتی اگر VAR هم بیاید نه تنها مشکلات مرتفع نمی‌شود بلکه هرج و مرج را در لیگ بیشتر می‌کند. در واقع این فضای بی‌اعتمادی باید از بین برود یا کم شود.
‌این بی‌اعتمادی حتماً مسبوق به سابقه است.
من یادم هست زمانی که کنار زمین بودم اگر به داوری اعتماد داشتم حتی اگر اشتباه می‌کرد بازیکنانم را به آرامش دعوت می‌کردم. اما اگر بی‌اعتماد بودم یک اوت دستی هم می‌گرفت برافروخته می‌شدم. باز هم تأکید می‌کنم که قبل از VAR باید فضای بی‌اعتمادی از بین
برود.
‌دو تیم تازه‌وارد شمس آذر قزوین و استقلال خوزستان را چطور دیدید؟
من مطمئنم که شمس آذر خودش را جمع و جور می‌کند، چون ظرفیت خوبی دارد و فقط باید مورد حمایت قرار گیرد. در مورد تیم خوب استقلال خوزستان هم باید منتظر بازی‌هایش بمانیم.
‌آقا مجید اگر چند سال پیش می‌گفتند که فوق‌ستاره‌های فوتبال دنیا به لیگ یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌آیند، کمتر کسی باور می‌کرد اما حالا این اتفاق افتاده است.
شما مطمئن باشد کاری که عربستان می‌کند یک فکر فرا فوتبالی پشت این قضیه دارد. فوتبال در دنیا به یک قدرت نرم تبدیل شده که در جایگاه کشورها در دنیا تأثیر دارد. عربستان در نظر دارد که در سال‌های آینده تیم‌هایش را به لیگ قهرمانان اروپا ملحق کند.
‌به نظر شما می‌شود؟
ببینید همه جذابیت فیفا و یوفا به حضور ستاره‌های‌شان است. حالا با حضور این فوق‌ستاره‌ها جایگاه لیگ قهرمانان نزول خواهد کرد. در واقع ستاره‌ها باید باشند تا اسپانسرها جذب شوند و حق پخش خوبی هم به تیم‌ها برسد. از طرفی عربستان می‌خواهد در سال‌های آینده میزبان جام جهانی باشد و برای رسیدن به این مهم باید چراغ سبزهایی را نشان دهد. الان هم می‌بینیم که لیگ‌شان مخاطبان زیادی پیدا کرده است. به نظرم عربستان به هدفش می‌رسد.
‌به نظرتان می‌توانیم در لیگ قهرمانان آسیا با آنها رقابت کنیم؟
به اعتقاد من می‌توانیم با آنها رقابت کنیم. این که پول یک عامل پیش‌برنده و تعیین‌کننده هست شکی نیست اما همیشه هم این طور نیست که همه موفقیت‌ها به پول ختم شود. شما اگر پول کم هم دارید، می‌توانید یک رقیب خوب باشید. به عنوان مثال آرژانتین لیگ خیلی قدرتمندی ندارد اما همیشه در فوتبال دنیا با قدرت ظاهر می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی