صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هشتاد و نه - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶

شروع رقابت 7 تکواندوکار در گرند پری پاریس

یک بلیت برای یک ستاره

محسن وظیفه
روزنامه نگار
مسابقات تکواندو گرند پری پاریس از روز جمعه آغاز می‌شود و تکواندوکاران ایران هم روی شیاپ چانگ می‌روند اما به نظر فقط یک نفر است که شانس رسیدن به ‌المپیک پاریس را دارد. مبینا نعمت‌زاده در وزن ۴۹-‌کیلوگرم، ناهید کیانی در وزن ۵۷-‌کیلوگرم، مهدی حاجی‌موسایی و ابوالفضل زندی در وزن ۵۸-‌کیلوگرم، متین رضایی در وزن ۶۸-‌کیلوگرم، مهران برخورداری در وزن ۸۰-‌کیلوگرم و ابوالفضل عباسی در وزن ۸۰+‌کیلوگرم در رقابت‌های گرندپری برای رسیدن به سهمیه المپیک پاریس مبارزه می‌کنند اما واقعیت این است که از این جمع فقط یک نفر از ایران این شانس را دارد که بتواند سهمیه حضورش در المپیک را قطعی کند.
این مسابقات طبق برنامه اعلام شده از روز جمعه دهم شهریور و با برگزاری مبارزات اوزان ۴۹- و ۵۷- کیلوگرم زنان و ۵۸- کیلوگرم مردان آغاز می‌شود که نعمت‌زاده، کیانی، حاج‌موسایی و زندی برای ایران به مصاف رقبای خود می‌روند.
شنبه (یازدهم شهریور) تکواندوکاران اوزان ۶۷- کیلوگرم زنان، ۶۸- و ۸۰- کیلوگرم مردان مبارزات خود را برگزار می‌کنند که متین رضایی و مهران برخورداری نمایندگان ایران هستند.
یکشنبه (یازدهم شهریور) و در روز پایانی مسابقات، تکواندوکاران دو وزن ۶۷+ کیلوگرم و ۸۰+ کیلوگرم به دیدار حریفان می‌روند که ابوالفضل عباسی تنها ملی‌پوش ایران است که به روی «شیاپ چانگ» می‌رود اما از این بین کدام یک شانس رسیدن به مدال طلا و یا صعود به رده‌های بالای رنکینگ فدراسیون جهانی برای رسیدن به سهمیه المپیک را دارند؟
فقط ناهید کیانی است که در رده پنجم رنکینگ قرار دارد و برای قطعی کردن سهمیه حضور در المپیک پاریس به مدال طلای این مسابقات نیاز دارد.
کیانی  حتی اگر طلا نگیرد و یکی از مدال‌های نقره و برنز را هم کسب کند با توجه به جایگاه رقبایش می‌تواند تا حد زیادی حداقل حضور در رده پنجم را قطعی کند.
 بقیه نفرات تیم ملی با وجود نتایج نسبتاً خوبی هم که اخیراً کسب کردند اما در رنکینگ جایگاه خوبی ندارند. حتی اگر بر فرض بتوانند به مدال طلای این مسابقات دست پیدا کنند باز هم صعود چندان چشمگیری در رنکینگ ندارند و یا حداقل اینکه برای رسیدن به جمع 6 نفر اول که سهمیه حضور در المپیک را به دست می‌آورند با مشکل روبه‌رو می‌شوند.
 مشخص نیست که کادرفنی چه حسابی کرده که در حال اعزام برخی از تکواندوکاران به این مسابقات است اما با یک حساب سرانگشتی هم می‌شود متوجه این موضوع بود که طبق آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی رسیدن به سهمیه المپیک با حضور در گرند‌پری‌ها دشوار است. مهدی حاجی‌زاده در رده پانزدهم رنکینگ و ابوالفضل زندی در رده بیستم رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارند و برای رسیدن به جمع 6 نفر اول حداقل 100 امتیاز کم دارند.
 این در شرایطی است که این افراد به مدال طلا برسند و رقبا هم امتیازی را کسب نکنند. البته در بین نفرات اندکی اوضاع متین رضایی در وزن 68-‌کیلوگرم بهتر است و او در رده سیزدهم قرار دارد و شاید کسب مدال طلا برای او در این گرند‌پری شانسش را برای رسیدن به سهمیه افزایش بدهد.
خوش شانسی بزرگ رضایی این است که بالاتر از او دو ورزشکار از اسپانیا و دو ورزشکار از اردن قرار دارند که با توجه به قانون حضور یک ورزشکار از هر کشور او می‌تواند از شانس بالایی برای رسیدن به جمع برترین‌ها برخوردار باشد ولی این شانس را زمانی به دست می‌آورد که بتواند مدال طلا کسب کند.
مهران برخورداری هم در رده چهاردهم رنکینگ قرار دارد ولی او هم بالای 100 امتیاز باید کسب می‌کند اما این اختلاف امتیاز نیاز به کسب مدال طلا در چند گرند‌پری دارد که به این آسانی ممکن نیست.
بنابراین در گرند‌پری پاریس همه چیز به ناهید کیانی ختم می‌شود. او در بهترین شرایط برای رسیدن به المپیک است و برای این‌کار فقط نیاز است که بتواند به یک مدال طلا برسد و این یعنی او دیگر قابل دسترس نخواهد بود.
چند گرندپری دیگر باقی مانده و اگر ناهید همانند این چند مسابقه اخیرش یعنی قهرمانی جهان در مسکو، گرندپری ایتالیا و دانشجویان جهان که سه مدال طلا را کسب کرد، عمل کند، رسیدن به سهمیه المپیک پاریس آسانترین کار ممکن است.

جستجو
آرشیو تاریخی